|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem. För 3 månader sen köpte jag en BMW 525i -06, efter 100 mil behövde bilen 1 liter olja. Jag hällde i 1 liter Castrol som BMW rekomenderar. Efter det körde jag 200 mil till och bilen behövde 1 liter olja igen, är det något fel att bilen slösar olja så snabbt och vad är felet isåfall? Bilen har gått 44000 mil. Tack i förhand. | |
|
Skulle inte köpa en 06 som gått 44000 mil!!!! Men om det är 4400 som du menar så är det absolut något som är fel med din bil, tyvärr... Det kan vara taskiga kolvringar,oljeringar, ventiltätningar,trasig oljecyklon ,fel på vevhus ventilationen,dåligt oljefilter, läckage, ja felen kan vara oändliga.. Skulle rekommendera dig att häva köpet om det är möjligt... Om det inte är möjligt, så blir det till att börja undersöka.. För något är riktigt fel, även om det inte anses som onormalt fören du är under 1 liter/150mil enligt BMW.. Men en schysst 4år gammal bil skall inte ta sånna mängder olja mellan oljeservicerna..DEN SOM PÅSTÅR DET ÄR BARA BLÅÖGD.. |
|
| Att bilen drar 1 liter olja på 200 mil är inget ovanligt för M54. BMW själva anger förbrukning upp till 0,7liter/100mil som acceptabelt. Hade själv tidigare en 525:a -05 som förbrukade 0,5-0,8 liter per 100mil. Sök på tidigare inlägg, finns mycket debatterat om just oljeförbrukningen. Många förbrukar en del olja andra inte alls. Tråkigt är det i alla fall då oljan inte är helt gratis. | |
|
Hej, Är tråkigt att höra att de M54orna förbrukar en massa olja. Är sugen på en faceliftad e39 alt. en E60, men när man hör nackdelarna så undrar man om det verkligen är en så mkt bättre bil. Har en gammal e39 med en M52tu motor som snart har rullat 14500 mil. Sedan förra oljebytet har den rullat ca 1900mil. Hittills har det inte försvunnit en droppe olja. Kör med Motul 5-40 olja som är Longlife godkänd. Önskar nu en trevlig helg! //H |
|
|
som jag sa,, BLÅÖGDT.. 0,7 liter är fan inte normalt, men gränsen innan BMW motiverar en motor renovering går där.. Sedan är det ju upp till ägaren vad han anser är fel men i slutändan så blir det iallafall knas.. |
|
|
Jag misstänker att du har problem med vevhusventilationen och motorn trycker ut olja pga detta, dvs tät i vevhusventilationen.. Du har inte märkt någon oljepöl/läckage någonstans...på motorn, t.ex i bakkant?, oljedropp garagegolvet? Svart runt avgasrören/aktern? Tar för givet att bilen gått 4400mil. Mvh Janne. |
|
|
Samma sak på en polares Saab 95, Saab sa att 1 liter olja på 500mil va okej? Vad i helvete, bilar ska inte dra olja, speciellt inte nya bilar! Min gamla Sierra drar inte ett skit. Fan sjukt, jag kan ta att en Gammal M5 drar lite olja då den säkert är konstruerad så. Men en 3 år gammal 525a ska inte dra olja, basta! |
|
|
Tack till alla som har svarat. Jo jag skrev fel, bilen har gått 4400 mil. Bilen läcker inte någon olja och motorn är torr men avgasröret är svart. Bilen är köpt på BMW och har garanti kvar så vi får se vad dom säger. Förut hade jag en e39 520 -99 och har aldrig fyllt på olja mellan servicen.Den hade gått 17700 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.