AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.355

Kärvande växelväljare

ar
44
aran
740ia-93
Har fått ett problem med min 740ia,det går jätte trögt att röra växelväljaren mellan alla växlar när man har varmkört bilen, så länge den är kall så går det lätt.Några tips?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
På min 750 fick Jag byta växelwiren, det hjälpte inte att smörja alla leder utan wiren kärvade i höljet. Trögheten kunde komma när som, ibland var den trög när både motor & yttertemp var kallt ibland kärvade det när det var varmt.

/Stefan
ar
44
aran
740ia-93
Ok jag har nog samma fel, den kärvade så mycket idag så att när jag försökte lägga i p så gick nog av, hoppas på det iaf. :-)

ar
44
aran
740ia-93
Hej igen.
Nu har jag bytt wiren men jag har samma fel fortfarande, så länge motorn är kall går väljaren lätt, när motorn blivit varm så går det inte att rubba växelväljaren.Har hört talas om nån mekanisk ventil som kan kärva, kan det va den??

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det finns en plastkolv som kan svälla och kärva. Den är svart och sitter på vä sida om ventilhuset när man tagit bort tråget. Det finns en uppdaterad kolv i metall som kom -95. kolla med kgk.

molle
ar
44
aran
740ia-93
Ok tackar så mycket.Jag läste ett annat svar du hade gett till nån där du länkade till nån sida och även till en bild, bilden kan jag se men den sidan kan man inte se längre, så jag tänkte höra om du vet vad den heter el nåt artikel nummer på den.Här är en länk till den diskussionen Länk

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Äsch jag postade i din länk så kolla länken.

molle
ar
44
aran
740ia-93
Tackar för all hjälp ,nu är en sån beställd hoppas att det är det felet bara..
ha
60
haramato
740iA-96
Min växelväljare kärvar också när den är varm.
Köpte bilen i höstas, märkte inget då . I vintras bytte jag olja i lådan. Kan detta ha satt igång detta kärvande?
Bilen är byggd mars-96, satt det metallkolv i dessa? Vid byte av denna ventil ,hur mycket måste demonteras för att få ut den? Ska göra ett oljebyte till på den snart så det är ju lämpligt att ta sig an detta då.

Mvh Magnus
ha
60
haramato
740iA-96
Ingen som gjort detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.