|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger,jag tänker sadla om till annat inom kort. Saken som lägger käppar för ev inköp är väl den svenka modellen/politiken månne.. Hur som,här en länk för den stundande framtiden ;) Länk | |
| Mmm... En Model S hade smakat mumma. Starka Maserati Quattroporte-vibbar på den. | |
|
Man bör fråga sig (med Värmländsk accent): Köster de nåt? Det tar lite tid ännu (alternativ något bidragsstöd) innan det blir ekonomi i detta, tyvärr. Enligt mig så skall ett systembyte av denna kaliber vara lönande för både köparen och miljön, utan stödbidrag osv. Tyvärr är bilarnas negativa miljöpåverkan idag med de senaste förbättringarna på bilmotorer, rena fisen i rymden jämfört med t.ex fartygen, flyget, de tunga lastbilarna och inte minst gräsklippare och motorsågar mm. Ändå är det personbilsindustrin som får bära hela skulden i debatten... Helsjukt! FP |
|
|
folke: Håller med dej till punkt ock pricka :) Bilisterna är de som får bära hundhuvudet i miljöfrågan verkar det som? Känns som i det svenska fallet att vi ( bilisterna ) är de som mjölkas för att staten skall få en summa skattemedel i kistan? |
|
|
Helt seriöst skulle jag också vilja ha en elbil att pendla med! Jag har t.o.m. tittat lite på Blocket men utbudet är otroligt tunt, nästan bara gamla Renault skåpbilar som dessutom är oförskämt dyra jämfört med fossildrivna diton. Jag har två mil enkel resa till jobbet och har laddstolpar där. Vägen dit har jag kört så många gånger så den hade knappt varit kul ens med en Ferrari. Visst vore det perfekt med en elbil? folke. Du har helt rätt. Jag kan inte förstå varför man ska jaga mygg när de stora drakarna i form av tung vägtrafik och båtarna på haven skitar ner så mycket mer. Maersks största tanker släpper ut lika mycket svaveldioxid som 100000 bilar! 100000 bilar!! Eller, jag förstår egentligen. Utan tung trafik och transporter på haven skulle mycket fallera som påverkar våra ekonomier. Men å andra sidan, skulle alla som använder bilen till jobbet sluta köra så hade det fallerat där också! Ändå verkar lobbyisterna för den tunga trafiken vara mycket bättre på att jobba för sin sak. På tal om gräsklippare så läste jag någon gång att gräsklipparna i Los Angeles bidrog lika mycket till utsläppen som bilarna. Och ändå har vi inga som helst krav på sådana. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Tesla är ju ett företag där man förstått att elbilar inte behöver se ut som havererade rymdskepp. Tyvärr har väl ekonomikrisen slagit hårt mot dem. Jag skulle lätt kunna åka omkring i en Tesla. Snygga bilar. Håller i övrigt med Folke. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Alltid lika intressant ämne. Elbilen ska enligt den kunskap om batterier som finns idag inte under några omständigheter ha möjlighet att dra 60 ton uppför backar i Svedala, om det ens går att få rull på dylikt ekipage och el-båten faller ju på sin egen orimlighet... =) Alla båtar går ju inte t.o.r Åland. Att diesel och olja är förbehållet transportindustrin ser jag inte som ett problem, mat och kläder är viktigare. Persontrasporter är nog till största delen jobb-pendling och varje el-mil är positivt. Sen måste det ju inte vara bidrag till allt möjligt, om motivationen finns och alternativen är få så kan man styra folket i rätt riktning. Tycker folk borde tröttna på alla bidrag hit & dit, har man råd att köpa en elbil och klara sina dagliga behov med den är det bara att slå till! Om jag inte behövde bli 10 kg lättare skulle jag slå till på prima el-moped, men jag cyklar tillsvidare. Jag har absolut inget behov att äga en 211 hästars cruiser men eftersom världen ser ut som den gör så rinner ett ansenligt antal tusenlappar iväg på den för som jag ser det finns tveksamheter i politikernas sätt att framställa jordens framtid och alternativen kontra min ekonomi säger att jag ska åka 7a. Gräsklippare ja, skulle man börja pendla med den så skulle det nog snart bli restriktioner på det också men antalet gräsklippartimmar jämfört med biltrafiken går nog inte riktigt att beräkna. Som det ser ut i utvecklingsländerna så försöker ju vi västlänningar att implementera vårat industrijordbruk för att passa i Indien och Kina vilket i sig är uppbyggt runt oljan och här kan vi ana problem i framtiden, för hur det än är med peak-oil (ingen vet ju) så kommer oljeförbrukningen att öka avsevärt och antalet fat som pumpas upp idag kan inte förväntas gå lika lätt om 15-20 år, men eftersom ingen regering någonstans i världen visar indikationer på förändring (kanske med rädsla för vad företagen hittar på) så lär ju inte heller vi som människor ändra vårat sätt att tänka inom överskådlig framtid. Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Dylika trådar är ju oerhört intressanta då det verkar finnas en liten tanke på att det går att förändra världen lite grann. Intressant och inte så dryg läsning i ämnet elbilar; Länk Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Trevlig läsning. Jag har träffat Eva Håkansson i mitt jobb och vi har levererat batterier i ett av hennes elfordonsprojekt. Dock så måste man filtrera och fundera lite på syftet och intresset hos författarna i denna och många andra liknande utredningsförslag. Exempel: Om dokumentet skrivs utifrån ett intresse för att föra fram elfordon i rampljuset men inte t.ex reningsteknik på förbränningmotorer så skriver man "Ofta är inte katalysatorn varm/effektiv förrän du är framme på jobbet", dvs 1-0 till elfordonssidan och dåligt samvete för bilisten med katalysatorbil. Om nåt liknande skulle skrivas med syfte att just belysa avgasrening nu och förr så skulle det kunna låta: "Motorn har både elförvärmning och kataysatorn placerad extremt nära motorns avgasgrenrör, varför reningsprocessen startar så gott som omedelbart" osv.. Redan i min gamla E39 så sitter kattarna nära motorn och på en ännu äldre VAG-vagn så satt den i stort sett direkt på motorn, med bara några cm grenrör imellan. Troligen är det således inte så illa angående katalysatorernas funktion i väldigt många fall som man vill påskina i länken ovan. Liknande jämförelser förekommer talrikt inom alla möjliga ämnesområden, en skicklig skribent kan förvrida syftet nästa i den riktning han önskar. Man skriver inte så mycket om utsläppen från sjö-flyg-tung landtransport osv heller, bara att elektriskt drivna fordon där detta går, alltid är effektivare, vilket iofs är helt sant. Men rent miljömässigt så borde man sätta ovanstående transportsätt under luppen omgående istf att bara trycka ner vanliga bilister. FP |
|
|
Men! Det finns ett stort men vad gäller elbilar. Jag har fått höra att om man laddar en elbil med "genomsnittselen" i Europa (alltså ingår kolkraft bl.a.) så motsvarar en elbil en 183-grams fossildriven bil! Jag kan inte bekräfta denna uppgift just nu men det förefaller väl inte helt orimligt och visar också hur oerhört mycket det finns att göra åt elproduktionen. Kanske inte just i Sverige då vi inte har kolkraft, men i de länder som har det finns det en del att bita i vad det verkar. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Davve och folke; Javisst, det finns inget svart och inget vitt. Men jag är övertygad om att intresset för och av alternativ är hälsosamt att diskutera och någonstans får man, som alltid i politiken, hitta den gyllene medelvägen. Såg inte för allt så längesedan en halv-dokumentär om kolkraftverk och deras ovilja (läs ekonomisk förlust) att bygga om och förbättra, konvertera etc. etc. för i slutet handlar det om nettot, ingen vill ge bort det gratis till någon annan som hittat ett hållbart alternativ och vidare så kommer antagligen fler varianter att utvecklas av t.ex. dagens batterier så kan de förbättras om än litet och sol- cellernas kraftutvinnig är i sin linda så nog finns det utrymme till förbättringar. Åter till ordningen. Ramlade över denna för mig intressanta; Länk och undrar olika möjligheter att konvertera en av mina projektbilar som idag står helt utan kraftkälla, ska bli lite intressant att räkna på, så om någon med lite poäng i ellära har goda råd att ge så är jag idel öra. Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Åh, jag älskar bilprojekttrådar i alla dess former! Vilket imponerande snyggt arbete med Mazdan. Tyvärr är det något jag aldrig kommer att göra själv. Känns som det ligger två plan ovanför min egen kapacitet och vilja. Den där Mazdan vore den perfekta pendlarbilen, även ungarna hade fått plats till och från dagmamman. ------ BMW CS #04839 |
|
|
kaptenlöjtnant: Kul länk Du har hittat ock väldigt intressant läsning :) Fantastiskt initiativ av den personen som försöker konvertera om bilen till EL. Hoppas vederbörande uppdaterar sidan regelbundet så man fårfölja med på resan så att säga ;) Det intressanta är hur staten ställer sej till ett eget konverterande med skattedelen,lagar etc ? Eftersom jag påbörjade denna tråd av den anledningen att jag seriöst funderar på att köpa en EL-bil som nästa bil efter att mina nuvarande bilar gjort sitt om 3-5 år,så är all info som finns att tillgå just nu av intresse. Det som fick mej nyligen att reagera på den mediala inblandningen är när "Dina Pengar" påstod att Teslan kostar miljoner att köpa? Den info jag lyckats få ang priser på Tesla Sportbilen är runt 500' ?! Det som är problemet just idag är service ställen som närmast är i England för tillfället. Men det kommer flera intressanta objekt från andra länder snart där Tyskland har ett intressant objekt. Det som kommer revolutionera Elen ock batterierna snart är Titanium baserade batterier som både har förbättrad styrka ock räckvidd. Tippar på att inom 5år så finns det bra många förbättrade alternativa EL-Bilar att tillgå. Samtidigt så förbättras EL tillverkningen så att fossila EL tillverkare minskas jämte de vatten/vind baserade tillverkade EL producenterna. Så att direkt jämnföra Utsläppen med kolbaserad EL är väl inte heller rättvist mot EL-Bilarna? |
|
|
Det är alltid nyttigt med diskussioner och projekt, utan tvekan. Många gånger gräver man ner sig i sina byggen och gör många fina detaljlösningar, men missar kanske (eller förtränger) de "stora" problemen. Kanske man borde börja med att beräkna bilens slutliga vikt, önskad medel och topphastighet och total räckvidd mellan laddningarna. Lägg sedan på 30% extra minst i batterikapacitet för att dessa inte skall urladdas helt ner till 0%, vilket tar ner totallivslängden snabbt. Lägg på övriga system i bilen, AC/värme, servo, belysning, ljudanläggning och övriga elförbrukare mm, och drag ifrån ev. beräknad återvunnen energi från motorbromsning (generatorbroms). Den resulterade önskade batterikapaciteten/vikten/volymen visar sig garanterat vara större än vad man tänkt, för att inte tala om vilken kapacitet det måste vara på laddutrustningen, uttag, kablage, säkringar osv. Om man inte vill låta laddningen försiggå ett par dygn minst så räcker tyvärr ingen normal elinstallation i villor osv till. Räkna med i grova drag 2-5 kWh per önskad mil körstäcka, beroende på årstid, last, vindmotstånd, hastigheter och accelerationer osv och hur mycket övrig utrustning som kräver effekt i bilen. Det finns goda anledningar till varför de flesta bilar med anknytning till eldrift är hybridbilar, och kommer att så förbli ännu en god tid framåt. Batteritekniken och olika kemier utvecklas snabbt, litiumteknologi i olika former är det man lägger krut på just nu. Tyvärr blir det ofta grova sammanblandningar i media om de olika kemierna och batterierna. Just Titan har iofs använts som en ingrediens i alkaliska primärceller rätt länge, men några rena "Titaniumbatterier" i form av laddbara celler som kan konkurrera med någon av litiumvarianterna finns inte mig veterligt. FP |
|
|
Det finns otroligt många projekt ute i världen och man får stor användning av sitt kritiska tänkande, samtidigt är det oerhört inspirerande och det finns hur mycket rolig information som helst där ute på nätet. Youtube-klipp och hem/projekt-sidor med ganska ensidig information, det skrivs och ifrågasätts inte så mycket om man själv kontrollerar informationen... Att Tesla är dyra och fina bilar är inte så förfärligt märkligt då det knappt finns en efterfrågan idag men med lite styrmedel från regeringshåll skulle det gå att plocka bort de flesta fossil-pendlarna, hur det sen står till med kolkraftverk och energiutvinning så vill jag ändå påstå att vi kan alla göra en skillnad. Och vi måste börja någonstans. Ett litet halv-ot; Idag konsumerar västvärlden ca 90% av all mat samt olja och utveccklingsländerna tar 10%, "vi" vill att utveklingsländerna ska göra samma industri av jordbruket som vi gjort... Däremot går cirka 10% av västnetto lönen till mat kontra 90% för utvecklingsländerna. Med dom siffrorna på bordet är det nästan som jag rodnar lite inombords att inte tagit initiativ tidigare till förändring, men jag har ju mig själv att övertyga om att det finns utrymme ekonomiskt att experimentera som de fattiga länderna inte har som slår ihjäl varandra för att överhuvudtaget få mat på sitt bord och barnen i skola. Vi lever i världens bästa land så var inte rädda att pröva lite nya vägar, vi har ju faktiskt råd med det. =) Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Tror jag förstår hur du menar, fast lite svårt att följa tråden i början. En anledning till att Tesla inte säljs på bred front är kanske att den är nyligen tillgänglig, och knappt det ens. Men efterfrågan kommer nog först då det finns en fungerande infrastruktur för rena elbilar, vilket är mycket kostsamt att bygga upp och kommer att ta tid. Därför kommer hybridfordon att dominera ännu en tid, vilken är en början så god som någon. Fast totalverkningsgraden, räknat från råvaror, och tillverkning, till färdigt fordon på gatan, samt total miljöpåverkan, också räknat inklusive allt, skiljer inte mycket mellan t.ex en Prius och en modern snåldieselbil. Det sista i ditt inlägg är kanske lätt att hålla med om vid en första anblick, men ändå inte. Grundproblemet ligger knappast i löneskillnader netto/brutto osv, utan mera på att de (vi) totalt sett är alldeles för många människor. Fast vi i västvärlden har bättre förstånd vad gäller att begränsa tillförseln av barn, vilket tyvärr inte gäller i alla utvecklingsländer. Detta påverkar mera än att gå över till elbilar tror jag iaf. FP |
|
|
Kul aspekt folke där med laddtider mm. Man glömmer att effekt-uttag kontra laddning måste överensstämma.. Lite som Fusionsteknik där problemet är att vinna mer än det sk "input" till fusionen. Visst är det lite spejsat kan tyckas när man funderar på EL som totaldrift,men på något sätt lockar detta mej mer än ex Etanol som jag inte får ihop alls ur sk miljöaspekts vinkeln? Därför kommer jag att studera detta med EL-drift vidare för att själv lära mej mera inför framtiden. Det som verkar trevligt med EL-motorer är den enorma vridkurva dessa motorer genererar gentemot konventionella motorer:) Men tror personligen att Dieselmotorn kommer vara den mest dominerande alternativet på längre sikt. Allt hamnar om verkningsgrad ur resp energikälla ock där vinner Dieselmotorn med hästlängder för stunden verkar det som? Vore kul med något nytt revolutionerande som kraftkälla. Tänker närmast på den revolutionerande data utvecklingen som ex. Kanske Elen är detta ock inom snar framtid så utvecklas både lagring samt effekturtaget på samma sätt som när ramminnet tog klivet från kb till Gb ;) |
|
|
Överbefolkningen blir på något sätt självsanerande, lite cyniskt men eftersom vi köper större delen av den producerade maten... Elbilen är kanske en utopi och löser egentligen inget problem mer än i närmiljön då elkraft också måste produceras men inom överskådlig framtid är det en bra idé att försöka dra ner på oljeberoendet för idag används olja till allt möjligt, från att frakta billiga kläder och vattenpistoler från asien från tillverkning av PET-flaskor och bildäck. Vi har ett väldigt stort oljeberoende att se över. Det är kan vara en fantasi att vi skulle kunna rädda världen men samtidigt kanske vi kan köpa tid för framtida generationers utveckling. Det är ju stora svårigheter för Indien och Kina i förlängningen går det inte att leva på it-support och billiga leksaker utan huvudinriktningen måsta vara på produktion av mat och för att möta den stora befolknings- ökningen så är enda utvägen att industrialisera jordbruket i dessa länder om det inte över en natt blir coolt att vara bonde igen... Tesla visar att elbilar inte behöver vara tråkiga och fula som GMs EV var en gång i tiden som av okänd anledning blev återkallade och skrotade, och de stackars konspirationsteorierna avlöser varandra. I vilket fall så tror jag personligen att vi på något sätt skall försöka att närma oss förnybara energier och det enda som vi inte har bäst-före-datum på är väl solen, allt annat inverkar negativt på jorden. Ett för mig inte alltför avlägset samhälle (ca. 10 mil) vann lotteriet om att slutförvara kärnbränsle, hurra? Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Folke har väl varit närmast "min fråga": Det gäller el-bilen och dess totala (också indirekta) CO2-utsläpp från tillverkning till praktisk bruk. Jag tar min lilla nya dieselbil (av 09-modell) som utgångspunkt. När jag har fyllt tanken på 61 liter, så kan jag köra ca 125 mil med den på en dag (!), eller en vecka, en månad eller ett år. Dvs, jag har samma kapacitet oavsett när och hur jag vill utnyttja den. Nu til el-bilen (oavsett fabrikat eller batteri/typ-system). Användare av alla dessa "små-dingser" (och det är väl alla) såsom rakapparat, mobiltelefon, I-pod etc., vet at det är nödvändigt med "extra" uppladdning även om man inte använder dem. Jfr också gammal känd teknik som blyackumulatorn, som har ca. 85 % laddningseffektivitet, dvs, du får inte laddat ackumulatorn med 100 %; du får faktiskt inte heller här utnyttja all den lagrade energien. Jag känner inte till motsvarande effektivitet för de aktuella batterisystemerne for dagens elbiler, men jag är helt säker på att detta "praktiska utbyte" kraftigt förändrar den "ideella" världen som elbilen säges vara svaret på! Jag har alltså fortfarande tillgodo att se verkliga utsläppstal på CO2 för elbilar där alla led från såväl tillverkning, transport och då inte minst praktisk körning är inräknade. Jag är övertygad om att det finns folk på forumet, som har goda svar på denna fråga. Har som sagt, inte sett att denna sida av praktiskt elbilbruk har blivit diskutert i media. Roland Länk |
|
|
Jag kan inte ge någon siffra för det totala/indirekta CO2-utsläppet för en elbil, inklusive produktion, transporter, råmaterialmm. Det varierar säkert beroende på biltyp men vad gäller driften för vissa hybridbilar så har Prius t.ex visat sig ligga över CO2-utsläppet från nya moderna snåldieslar. Så var det med den miljövinsten.. om det nu är just CO2 man bör mäta/jämföra vilket jag personligen aldrig gillat. Det där med laddningseffektivitet stämmer inte riktigt. Man kan visst få ut 100% av batteriets nominella kapacitet, men man får alltid ladda in mera än 100% eftersom verkningsgraden i omvandling mellan elektrisk och kemisk energi ligger en bit under 100%. Även laddarens elektronik måste räknas in, verkningsgraden ligger i bästa fall runt 80-90% för moderna switchande modeller. Oftast anger man en laddfaktor runt 1,3-1,4, man får alltså pytsa in runt 30-40% mera än vad man sedan kan få ut. Kanske lite mindre på moderna batterikemier men den andra faktorn som man måste ta hänsyn till är självurladdningen. Denna pågår ständigt och även när man inte förbrukar energi från batteriet. Vid litium och blybatterier är den runt 5-10%/månad men för NiMH (Prius t.ex) är den betydligt högre, upp till 25-30% pr månad. Alla som kör med de små upphottade AA-cellerna (NiMH) på runt 2500-3000mAh har bittert fått lära sig att man bör ta ut den inladdade energin inom ett dygn eller två, annars har mycket redan försvunnit. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.