AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.058

byta olja på m60

T3
400
T34
525i-07
hur svårt är det att byta olja och filter på m60 motorer ?
jag har aldrig gjort det själv och funderar nu på att göra det själv och slippa lämna in den varje gång
Vad bör man tänka på ?
Är olje filtret lätt att komma åt?
Conan999
Hej. Inte alls krångligt. Filtret tar du ju uppifrån, skruva bort plastlocket och ut med filtret. Under behöver du en 17 nyckel sen ur med oljan

Conan999
Transocean
Ja, det är t o m lättare att byta på m60:n än på svenssonbilar med "vanligt" oljefilter. Du behöver en 36mm hylsa/nyckel för att öppna plastlocket som täcker oljefiltret. Du tar filtret först eftersom det kommer att rinna ett par deciliter olja ner i tråget när du lyfter bort det. När du bytt filtret kan du dra locket med endast handkraft, det räcker. Så lossar du just med 17mm så som Conan 999 skrev och låter rinna typ 5 min. Brukar följa en ny gummiring och kopparbricka med filtret, byt bägge.

Lätt är det och snart är du i gång med kopplingsbyten etc...Lycka till!
Transocean
Är filtret lätt att komma åt?

Ja, öppna huven och leta efter denna burk Länk
T3
400
T34
525i-07
Tack det låter ju inte så farligt
men vad lossar man olje pluggen med är det ett special verktyg eller ?
kan man suga upp oljan med en oljesug ?
Conan999
Lossa oljepluggen med vanlig ringnyckel

Conan999
T3
400
T34
525i-07
det sitter en skydds plåt under motorn som jag antar att man måste skruva loss för att tappa ur oljan brukar den vara jobbig att skruva loss ?

eller kan man pumpa upp oljan genom olje sticksröret ?
jag har nämligen en oljepump
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tror inte du behöver lossa kåpan under bilen för att komma åt. Jag anser det vara bättre att tappa ur oljan än att suga upp den för jag tror man får lite skit kvar om man suger ur oljan. Dessutom är det ofta väldigt lätt att tappa ur den på bmw, inga specialverktyg eller andra konstigheter.

//Magnus

T3
400
T34
525i-07
var får man tag på en 36mm nyckel biltema har ingen
Det finns allt på biltema.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.