AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.305

18-åringens första bil

Sida 2 av 2
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Glöm det på en gång.. Du säger att du har 4000 spänn i månaden, eller hur..
Okey vi tar det så här för att vara realistiska..
3500*12=42000kr

Årskatt : 2500kr
Trafikförsäkring: 4000kr
Besiktning:500kr.
Reservdelar: kanske 5000-10000kr
100mil i månaden 100*1,2= 120liter i veckan
120*12=12000kr
på dessa beräkningar skulle du ha fasta utgifter på 29000kr om året.. det skulle alltså ge dig en buffert att leva ditt liv med 13000kr till kläder och mat, krogbesök och allt övrigt...och säg att du snusar 4 dosor i veckan det blir nästan 8000kr på ett år, och då har du inte ens 5000 kvar till nöjjen :)

Okey du skulle kunna driva bilen men du skulle vara tvungen att leva som en kyrkråtta på den övriga tiden..
Nää skaffa dig ett jobb, så har du utan problem råd att åka flådigt..

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
En E30/E36 320/325 är ju bilen man ska ha när man fyller 18. Dock svårt att hitta fina ex, speciellt med så tunn budget.
Tj
16
Tjocke
BMW 320i -94
Finns här inte några 18-åring som kan snacka efter egna erfarenheter? Någon som äger en e36 elr e34 som kan berätta lite? Kostnad, nöjd m.m.
Jag kanske inte är 18 eller var 18 när jag skaffade mig min första BMW E36 328.
Bilen stod inte på mig så då slapp jag den stora kostnaden på försäkringen, bilen behövde aldrig under mina +12mån repareras för något större.

Men måntliga kostnad var väl tex: Soppa 1500-2000, försäkring, 5-800. Så dyrare än så blev det inte o nu är det nog lite överkant då jag inte körde så mkt.
I dagens läge kör jag 6-7mil/dag men tror ändå soppan hamnar kring 2000.

Men du måste, MÅSTE ha en buffert på pengar ifall nått går sönder, när skatten kommer mm
Har du inte det kan du skippa o ha bil och åka buss istället.
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Jag skafft.ade min bil när jag var 19, men då hade jag skaffat mig ett jobb som gav mer än 3-4 lök i månaden..
Och visst kan du köpa en bil, men varför ska du göra det när du inte har råd att använda den.. Är väl bara onödigt, är väl bättre att köpa en äldre bil som inte kostar lika mycket att hålla i drift..För om något väl börjar rackla så är det oftast någoting mer som kommer därefter..
Men självklart, om ddet är så viktigt att ha en statusbil som första bil så visst köp det... Men tänk ochså på att under de första 2 åren så är risken att du hamnar i diket eller lyckas med något annat faktiskt ganska stor.. Så köp en billig bil som du kan leka med utan att bli knäckkt om något händer..
Sp
20
Speedbird
540iA Sedan -93
116d M-sport -16
740iA -99
Jag var 18 när jag köpte min 540 E34. Det var i april i år, nu är jag 19 och ska snart in i lumpen i ett år, så då står han avställd i varmgaraget i källaren på huset jag bor i.

Jag har försäkring på morsan (dvs 4800/år trafik, bor i sthlm osv) och köper motorolja genom en kontakt som ger mig 40% rabatt - dvs en rätt stor summa sparas. Jag gör alla inspektion I och inspektion II själv, oljeservice osv själv, köper delar från motornord och billigare alternativ än BMWs egna affärer, så där sparas ännu lite mer. Var tex idag på en GDS mack och bytte olja och bultpackningar i differentialväxeln själv.

Nu är bilen (peppar peppar) i rätt okej skick efter att jag gjort en egen inspektion II, men bussningarna behöver snart bytas (dessa köper jag på motornord tex) och lär totalt gå på 6-7 tusen med arbete, men efter det har jag antagligen en väldigt bra bil som håller i många mil.

Skaffa ngt kort hos någon bensinmack, försök att fixa delarna så billigt det går, köp inte spriten på bolaget och ge helt enkelt bilen den tid den behöver och du kanske sitter en dag bakom åtta cylindrar i en vacker BMW som jag gör. :) Bilder på min bil finns på min profil!
Tj
16
Tjocke
BMW 320i -94
Länk

Något att ha???
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Själv hade jag en BMW 525 -89 när jag började skolan, ett tips jag kan ge dig, har du 30 000 att köpa en bil för. Köp en för 15-20k och spara resten till reparationer mm.. Inte billigt att ha bil. Jag hade dessutom försäkringen på mig som givetvis du ska ha!
Jag är 18 och har haft min bil i drygt 1 år. Köpte en 525 -89 med m20 för att jag trodde det var en rolig bil som ändå var hyfsat billig, 13.000kr. Ångrar mig inte så här efter, möljigtvis eftersom alla vill ha m50 nu, dvs svårsålt!
Men jag är ju utbildad fordonsmekaniker så den har inte kostat mig så mycket ändå.
Försäkring kostar 2093kr, inte så farligt heller.

Dom stora grejerna för mig har varit:
Avgassystem (läckage)
Bromsar bak (anliggande, pga trasigt ok)
Och lite rost här o var, speciellt vid framskärmarna

Kolla dessa då det är "standarfel" på nästan alla e34or.

Kolla när kamrem är bytt senast, jag bytte den själv efter jag haft den 400mil.
Motorn har en rolig karaktär då den har ett otroligt fint ljud och motorn drar iväg lite extra över 4.000rpm.
Det vanligaste orsaken varför folk är rädda för att köpa en e34 med m20 är att dom går varma och följd av detta "viker sig"..
Orsaken till det är nästan alltid att det finns luft i kylsystemet..
Detta beror på att dom ÄR svår luftade, men jag har lyckats lufta min 3 gånger nu utan några obehagliga följder.

Då har du lite info om den ;)

Ps: satsa inte på någon motor under 2,5 liter då dom blir tråkiga i längden och är svåra att bli av med. Vad jag tycker iaf ;)
Tj
16
Tjocke
BMW 320i -94
För alla som är intresserade så: BMW 320 -94 m-optik inhandlad, 24000:- ..Helförsäkringen gick på 4000/år.

TACK för alla svar!!!!!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.