AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.306

18-åringens första bil

Sida 1 av 2
Tj
16
Tjocke
BMW 320i -94
Snart ska det fyllas 18 år och då är det dags för den första bilen. Att ha en bmw har alltid varit min dröm och jag har nu börjat sikta in mig på en från 5-serien. Jag är endast ute efter en bil som ska vara rolig ha. Jag köper den allstå inte för transportens skull.... Jag satsar på en bil för knappt 30 k och skulle vilja ha lite råd från erfarna förare. E34 tycker jag verkar vara en trevlig bil, men skulle hellre vilja en E39, men att köpa en E39 för knappt 30 k kanske är lite snålt? Vad säger ni? Vad hade ni gjort?
Har du arbete?

Det billigaste med att köpa en gammal femma är nog inköpspriset. Jag hade inte vågat köpa en E39 för 30.000kr, då kan du lika gärna ställa en öppen väska med pengar på taket och köra iväg.

Första bilen ska vara rolig att köra och äga, vill du prompt äga en BMW så skulle jag satsa på en fin E36 med någon av de mindre sexorna eller större fyrorna. Leta efter en bil med bra dokumentation och som det har bytts mycket slitdelar på.
Tj
16
Tjocke
BMW 320i -94
jag har en fast månadsinkomst på 3 till 4 tusen
Ok, det är inte så mycket när det kommer till att driva en gammal lyxbil men klarar du att ha bilen ståendes vissa perioder när kostnaderna blir för höga så är det kanske inte omöjligt.

Jag hade nog tänkt om och funderat lite extra på en bil som är billigare i drift, något i stil med E36.
En sak till, sök lite på forumet. Både E34 och E39 har diskuterats flitigt vad gäller driftsäkerhet och vilka delar som brukar gå sönder. Läs på och bilda dig en uppfattning, ta också en titt i begagnatguiderna i menyn till vänster.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

E34 är kalasbilar, det ända jag har emot dom är att de börjar kännas lite gamla inuti. Utsidan är ju urläcker.

Köp dig ingen snik bara, försök fåtag i en 525 med lite lull lull.
540 som jag kör tex är ju givetvis fetare och har de mesta basicutrustning som standard.
Är man inte händig är alla gamla lyxbilar dyra att äga.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Mitt tips blir en 318is e36.

Du bör kunna hitta en skapligt fin för 30'.
Tex denna (OBS jag vet inget om just detta exemplar)
Länk

Bör vara hyffsat billig i drift men ändå ganska kul att köra. Kolla försäkringen men den bör vara rimlig.

Annars är ju 525i e34 en trevlig bil, mer komfort och minde sport än en e36:a. 525:an kommer nog bli lite dyrare i drift.
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Inte våga köpa en e39 för 30"?! What? Det finns otroligt mycket fina e39 för runt 30' Skulle jag sälja min som är i ett exemplariskt skick så skulle jag bli mer än glad om jag fick 30'. Men den stora konstnaden för dig kommer vara försäkring, räkna med MINST 500 - 1000 i månaden för premien. Bättre är att göra hundåren i något billigare och sedan köpa något dyrare när du känner att du har råd.
Ett gott råd, skruvar du själv så kan du överleva att äga en BMW!

Ett smakrprov på bildelspriser,
Lambdasond; 2200:-
ABS sensor; 1100:-/st fram, 1300:-/st bak.
Min bil är iofs gammal men jag tror inte det blir så
mycket billigare med en nyare samt att försäkringen
kommer att bli helt sinnesjuk...

Med tre-fyra tusen som totalt netto per månad som inkomst
är tyvärr inte så mycket när det ska servas BMW, hälften
kommer att gå till soppa...

Computers are useless. They can only give you answers.
Bl
36
Blixt
525IA Touring-02
Jag köpte en 525 e34 som första bil. Gillar den som fan. Lite negativt är väll dyr försäkring, reservdelar när det behövs men som tidigare sagt så försök hitta en som har bytts slitagedelar på nyligen sen är ju soppan inte grattis direkt heller. Men men. Annars jävligt bra bil super nöjd med min.

min e39:a är min första bil, jag har haft den i 1år nu och vad jag lärt mig är att det går att åka flott även med liten inkomst(studiebidrag) om man kan skruva lite själv.
Tj
16
Tjocke
BMW 320i -94
vad fick du de gör den? vilken årsmodell va de?
Länk

Denna e34 såg riktigt fin ut! Bra pris också.
Tj
16
Tjocke
BMW 320i -94
Vad är rimligt att lägga på en e34? är det blocket som gäller?
Bl
36
Blixt
525IA Touring-02
Jag köpte min här på autopower kolla powerbörsen här.Det finns många fina bmw här även e36, e30 osv. Så fastna inte på en modell utan ett tips är och kolla runt lite och se vilken du känner mest för. Vad du än gör så gör inget stressköp bara..

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Tjocke skriver: Jag är endast ute efter en bil som ska vara rolig ha. Jag köper den allstå inte för transportens skull....

Är verkligen en 5-serie att rekommendera då? Speciellt i den prisklassen (dvs ingen 540 eller liknande).

Skulle nog helre satsat på en 325 E36 kanske vilket ger mer körglädje. Eller kanske en E30?

// Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller denna nivå på inköpspris (låt oss säga 15-30 KSEK) och dessa bilar så skall just det exakta inköpspriset vara en lågprioriterad faktor.

Det är de rullande kostnaderna (gäller faktiskt alla bilar men just i denna nivå så överskuggar de rullande kostnaderna fullständigt det lilla inköpspriset) som man ska fokusera på om man kör med lite mindre budget.

Kan man skruva själv (jag fick lära mig att göra det) är det ett stort plus.

Låt oss ta lite exempel
- försäkring (min började nosa på 30 KSEK/år för helförsäkring för min 535i -88 och några bolag vägrade försäkra allt utom trafikförsäkring)
- besiktning (javisst, 300-400 SEK varje år om det går bra men ibland smyger det in sig en ombesiktning)
- vägskatt (har faktiskt glömt bort vad den är)
- parkeringsplats (vipps flög 600 SEK per månad för mig)
- parkeringsavgifter (trillar ibland iväg några kronor både här och där)
- däck (en uppsättning bra sommar/vinterdäck behöver en kosta en förmögenhet men det känns - just bakdäcken tycker jag slits fort på min 535i :-)
- bensin (många E34 modeller är inte direkt gröna men jag tycker iallafall det är vackert med en virvel i bensintanken :-)
- reservdelar (helt vanliga slitagedelar som olja, oljefilter, tändstift, vindrutetorkare, bussningar, bromsar, fjädrar, stötdämpare,avgas,fläktremmar)
- oplanerade reservdelar (saker som inte bör gå sönder men som gör det ändåså - oftast vid den mest olämpliga tidpunkten)
- tillbehör (jag har en förmåga att köpa mer än jag behöver men här kan saker som tvättdoningar,verktyg,domkraft,pallbockar och dylikt hamna - men här går det att hålla igen såklart)
- verkstadsbesök (vissa saker behöver man nog besöka en verkstad för)

Således inga omöjligheter att ett års rullande kostnader kan uppgå till inköpspriset, speciellt om man råkar köpa en bil som behöver lite mer än allmän service.
tjocke jag fick ge 30k för min. men som sagts tidigare så är det viktigt att kolla vad en försäkring kan kosta. Min bil är egentligen inte min(skriven på farsan) helförsäkring går på 4000kr/år, om den skulle vara skriven på mig så skulle det kosta 4000kr/månad för trafikförsäkring.
Tj
16
Tjocke
BMW 320i -94
marcusblomqist! jo försäkringen ska stå på fassan. Du sa innan att du klarade att hålla igång bilen med studiebidraget. Hur mycke pengar lägger du ner på bilen per månad?
hade satsat på en e36 gärna coupe om jag vore du
tjocke jo lite sparade pengar från sommarjobb kan vara bra att ha om du ska ha råd med bensin men jag tänkte på service, däck och liknande. Jag har inte behövt lägga så mycket pengar på min bil under det året jag har haft den, jag har köpt nya däck, olja + filter och lite andra slitdelar för en total kostnad av ca 10k. Men om jag hade varit i din sits så skulle jag köpa en e36:a då den är billigare i drift, kanske en 323i?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.