|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
håller på med kusinens 330d -00 som går som skit. Liknande symptom. den här har en jävla fördröjelse på gasen tar några sekunder om man trampar på innan det händer något. sen kommer det lite olikt med effekt det pulserar över lite olika varvtal men efter 4 är det stopp då segar han bara mot 5. har hittills testat att bytt 3 luftmassa, vaccumslangar till turbon, samt kollat så VNT armen rör sig fullt, annan EGR, vaccumpump. programmerat om motorstyningen mm mm..utan resultat imorgon ska jag provtrycka intercooloern, ser ut som den läker på ett ställe. Byta vevhusfilter, returmängdmäta injektorerna samt svetsa på en nippel på EGR huset så jag kan hålla koll på laddtrycket analogt. återkommer med info. |
|
|
ska byta mapp sensorn på insuget och bränsletrycksgivaren också |
|
| Det skulle kunna vara turbotrycksgivaren som tappar vacuum. | |
|
du menar vaccumklockan på turbon, då måste det vara hål i den jäveln. har gjort läcktest på injektorerna nu och det verkar inget bra alls, måste antingen byta 2 eller 4 injektorer.. |
|
|
Nej jag menar givaren som styr klockan på turbon. Det finn två st, en som styr turbon och en som styr EGR-ventilen. Turbo # 1 Länk EGR #1 Länk |
|
|
ja ok jag vet vad du menar. menar jag får den att takta som den ska med DISen. Idnis: kan du kolla om din bil läker vatten under insuget mot toppen. det sitter ett lite större vattenrör där. |
|
|
4 injektorer bytta utan större resultat.. ohm mätt kablarna mellan luftmassa och styenhet. turbo eller högttryckspump kvar bara! |
|
|
edström: meckar du själv? Har du kopplat in datorn och kollat felkoder / Mätvärden. Tycker man skulle kunna se på bränsle trycket om pumpen är sliten. Har du kollat någe på reglerventilen för railtrycket? |
|
|
jag skruvar själv. kollar igenom alla testmoduler i datorn och inga relevanta felkoder. kör med en analog laddtrycksmätare, och bilen laddar 1,6bar sen när den börjar gå dåligt sjunker laddtrycket blixtsnabbt till 1 bar. |
|
|
vad har du och kollar felkoder med? Kör själv med inmpa och där kan du gå in och kolla önskat värde och värkligt värde på tex laddtryck och bränsletryck. vet du vad den ska ladda org? Min laddar iuf 1.55 enligt styrsystemet men jag kör med RTS. |
|
| jag kör med DISplus, alt ISID. bmws dator. dom ska ladda mellan 1,1 till 1,3 | |
| men om den laddar 1.6 så kan det ju vara därför den stryper. | |
| den är chippad, men man vet ju aldrig vad för folk som hållt på med chippningen. | |
|
jag har en liten anning om att det kan vara min box som stryper låg och funderade på det häromdagen. bilen står på verkstad nu för länkarmsbussningsbyte men ska testa skruva tillbaka boxen lite och se vad som händer för det är rätt markant klipp blev tom rastad av polarns alfa v6 ffs :D juste ne jag såg inget läckage under insuget men jag ska titta igen när bilen kommer tillbaka edström har du fått några mer klarheter elr du felsöker fortfarande? |
|
|
okej, kör du med KCR? el liknande? har släpp den där teorin med glykol som ha runnit in i kopplingsboxen under insuget. jag börjar tro det är justeringen i turbon som är utsliten, alt fel på styrboxen. |
|
|
ja jag har kcr liknande box testade faktiskt skruva ner den något varv häromdagen och nu går det som satan igen men man kan fortfarande känna att det pulsar lite men inte alls lika mycket var som att den slog från laddtrycket helt innan det gör den inte längre men hur kollade ni hur mycket dom laddar genom pc? |
|
| börjar tro chippningen är åt helvete på den här bilen.. jag svetsade på en nippel på EGR huset och körde analogt laddtryck. | |
|
m det skulle man ju kunna göra... m troligen för mitt problem försvann när jag skruvade ner boxen så nu går hon fint igen. |
|
PinZ |
Jag upplevde igår exakt samma problem som trådskaparen. Ryckig gång kring 2000rpm och misstänkte LMM öppnade och kikade och döm om min förvåning när jag såg några små stänk olja och en svag rand vidare mot turbon. Konstigt (Turbon borde ju läka olja andra vägen om den läker) Följde oljan vidare in i insuget och ibland har man tur som en tokig. När jag lyfte på insuget så sitter ett spjäll inkilat fast för hålet till vevhusventilationen, ren tur att det inte åkt vidare. Dessutom kärvade 3 andra och jag började inse att detta var orsaken till oljan. Nu är frågan skall man ta bort spjällen helt eller sätta in nya? Tog bort det som ej var helt och rengjorde övriga. Nu går den som en klocka igen. Men känns ju inte kul att åka runt med potentiella motordödare. En andra fråga är varför har man 6 separata öppningar för vevhus ventilation? |
| Köp först en trisslott, sedan tar du bort insuget och demonterar spjällen. Spjällen går inta köpa lösa utan de följer med insuget. Kolla denna tråd Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.