AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.005

330d e46 -01 pulserar vid gaspådrag

Sida 1 av 3
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
som rubriken lyder kraften pulserar om man trampar fullt och man har typ 2000 rpm är detta några andra varit med om tycker även bilen blivit slöare när jag köpte den gick den bättre och det är inte inbildning toppar inte lika mycket längre

ro
133
roblon
320dT M -06
Hej!

Skulle kunna vara hardyskivan, hade samma symptom på min bil och det blev bra efter att hardyskivan byttes.

Läs även denna tråd:
Länk

/Robin
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
okej tror du det blev bilen slöare av det också elr? får kanske krypa under och titta på den någondag elr vänta till liftarna på jobbet är igång igen

ro
133
roblon
320dT M -06
Hej igen

Nej jag tror inte bilen blir slöare av det. Åtminsone inte märkbart, visst lite energi går väl åt till ökad friktion kanske när kardanaxeln vibrerar, men det borde vara försumbart.

Däremot så kan jag själv tycka att bilen känns slö ibland. I mitt fall behöver det nog inte vara nåt fel, utan kan lika gärna vara att man vant sig / tröttnat på prestandan.

/Robin
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
jo men när jag köpte bilen så sprang den mätarn ut nu gör den bara 220 så något är det allt som inte står rätt till..

Det kanske är någon injektor som strular. Testa att slå i en flaska Red Line 85 Plus.
ro
133
roblon
320dT M -06
Ja, då är det ju inte bara en känsla, utan bekräftat...

Vill inte skrämmas på nåt sätt, utan bara spekulera lite. Läste en tråd här eller om det var något annat forum där några Bmw-dieslar råkat ut för att vevhusvenilationen satt igen med följd att olja trycks ut genom turbon. Därav onormalt slitage/haveri på turbo. Kanske att VNT'n på turbon kan kärva? Vill man kolla turbon efter slitage så lossar man insugsslangen och känner om det är något glapp i axeln. Tänkte känna efter på min, just in case...

Skulle kanske kunna vara luftmassemätaren, verkar drabba en del. Vet inte om det är skillnad på årsmodellerna.

Bara lite lite spekulationer från min sida. Förhoppningsvis någon mer kunnig än jag som kan komma med tips!

/Robin
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Det kan vara avgasreningen som spökar. kolla att vakuumklockan som sköter flapsen rör sig och att flapsen (de vars axlar kan gå av och åka in i motorn och orsaka stor förödelse) följer med. Sitter under insuget i de nedre inloppen, dvs de som går in i toppen , de andra, övre går in i ventilkåpan. På andra forum om BMW så visar det sig att man plockar bort flapsen för att slippa haverier, fram till 2004 är det endast 4 mm axlar som är genomborrade och gängade för att fästa flapsen, och det är här de går av. 4,5 mm blir det på de senare årsmodeller men det går att läsa om att de oxå gått av...
I bakkant på insuget sitter en sensor som brukar bli full av sot, prova gör ren den. Det är jätteenkelt att ta bort insuget (se till att inte tappa ner något i insugskanalerna) och då upptäcker man att avgasreningen sannerligen smutsar ner i insuget. Passa på att gör ren/byt filtret till vevhusventilationen, oxå väldigt enkelt. Ta av batteripolen när du jobbar med motorn. Kan även vara kat som blivit tät. Hursom helst verkar den inte andas som den ska verkar det som och jag förutsätter att du bytt alla filter.

Fort & väl går aldrig hand i hand!
Varvar den ur i friläge?
Här har du lite bilder från när jag demontera spjällen.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Jadu Hoppsan_84, snyggt jobb med kameran och fingrar! Visst är det oroväckande med alla sotavlagringar som dessa flaps ska försöka öppna och stänga i. Jag tycker min går bättre och jämnare utan dem. Jag skulle kolla konditionen på axlarna och när jag rucklade lite försiktigt på den första så gick axeln av!! Otroligt riskabelt att åka omkring med dessa bräckliga saker i insuget på en turboladdad motor. Jag gjorde som du, rev ur dem allihop och tätade hålet efter spjällaxeln men låter vakuumklockan och dragstången sitta kvar så att elektroniken inte blir vilse.
Outhärdligt är det att köra omkring med vetskapen att dessa kan gå av när som helst och att det kan bli hur dyrt som helst, jag tog det säkraste alternativet att ta ur dem innan de "tar ur sig själva"...

Fort & väl går aldrig hand i hand!
:-) fotograf är man ju inte. jag tog bort min dragstång men lät klockan vara kvar. mässt för att jag inte hade något annat att plugga slangen med. för mig gick 1st av och tre satt löst.
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
såja tack grabbar nu har jag fått lite mer kött på benen då ska jag ta och kolla på det någondag. hur tätar ni där dragstångarna suttit?

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Hade problem med att bilen gick lite ojämnt o ryckigt när den var kall, då tankad med 98 från JET. Har alltid tankat 98, men nu så tanka jag i 95 från JET och dessa problem försvann!

Får känslan av att 98 från JET är av mindre bra kvalité.
Det gäller nog en diesel.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
ahh, my bad
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Jag gängade i grov plåtskruv doppad i packningsklister i plasten, bricka och skalle på utsidan så att de aldrig kan "sugas in" i insugsröret. Det finns en länk till en sida där man utförligt gör ingreppet, dock är detta på 5 serien men motorarbetet är det samma. Länk:Länk
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
plockade av insuget häromdagen och skulle ta bort spjällen men där fanns inga på mitt insug faktiskt kanalerna var helt släta så jag vet inte om det har med att min kommer från italien elr om bmw har bytat insug på min kanske.
Bytade även hardyskiva och blev av med lite oljud trodde det var mina bakvagnsbussningar som var dåliga men det var skivan. ojämna gången kvarstår faktiskt så tror nog det är luftmassemätarn någon som vet vad sådan ligger på i pris elr något sätt man kan kontrollera den?
finns tydligen två insug om man kollar på Realoem. iaf på 184 hk motorn. på 204 så är det med vacumstyrning eller el styrning.
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
jo det finns 2 insug men båda kanalerna är släta så fanns inga spjäll i det undra insuget på min

Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Kollade du in givaren/sensorn i bakkant på insuget, eller saknades den oxå? Har läst på andra forum att ojämn gång på 330 kan vara allt från sliten pump/lågt tryck till LMM och den "wirelösa" gaspedalen. Går den jämt på tomgång?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.