AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.870

Nu väntar jag extremt otåligt på den här 325:an

Sida 2 av 6
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Tack för analysen. Det måste ju vara samma motor och låda som min blir, om det nu är en automat. Har inte lyckats få besked än.

Undrar om dom accelerationstester som görs (och bmws egna siffror) är i sportläget eller det vanliga? Det står ju halvsekunden sämre till 100 än manuell.

Min nästa BMW:
Länk
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Du kan nog lugnt förutsätta att siffrorna är "snabbast möjligt"... :) om det nu är sportläget eller inte.

Jag skulle också skrocka glatt om jag fick automaten på köpet, trots att jag alltid varit motståndare mot automatlåda. E9x-ans automatlåda är sjukt bra, växlar snabbt och slirar minimalt.

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Min automat fungerar utmärkt, inga problem alls. Vet dock inte om 330 & 325 har samma låda?

Om du nu skulle få en AT i bilen skulle jag bara tacka och ta emot. Det ökar ju bilens värde trots allt. Jag håller iaf tummarna! =)

//P
Sahlback, kan inte BMW gå in i datorn och "slå fram" den utrustning bilen tillverkats med??

Oc nu, innan Du vet hur det egentligen förhåller sig, vill Du att den skall ha manuell eller "gratis-automat"??
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Ojoj, nu händer det grejer. Bilen har tydligen anlänt med några fel.

Den har som ej är beställt: rökarpaket, automat, genomlastningslucka, sportratt (ej M).
Den saknar: Larm, drag, velourmattor och så då M-sportratten.

Kul cirkus det här blev. Antingen får jag köra den som dem tills dom får fram en ny eller också eftermontera det som saknas. Bollen ligger hos dom. För mig går det bra vilket som.

Tydligen är det sjukt dyrt att eftermontera grejer, t.ex. ett drag kan kosta ca 20000. Ska bli kul att se vilken väg dom går. Dom har iaf. lovat mig att åka Cab i sommar och är som alltid mycket trevliga. Idag vet ingen hur det har kunnat bli så fel. haha

Ska upp å kolla MLP ikväll (Min Lilla Pärla=regbokstäverna)

Min nästa BMW:
Länk
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Låter ju nästan som att dom har skickat fel bil till dig, och att någon annan fått en bil med din specifikation? Alltså att två beställningar förväxlats (om det nu är möjligt).

__
Tobias Andersson
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Klart intressant dilemma!

Jag frågade vad larm skulle kosta att eftermontera på vår bil och det var rätt saftigt. En bra bit över 10k i alla fall. Velourmattor är nog mindre dyrt att montera. :)

Det positiva om de eftermonterar sakerna är ju att du får lite bonus. Om du nu kan leva med en tomatlåda. :)

Mvh
Wiberg
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag tar nog helst bilen med tomatlåda, genomlast och rökarpaketet kan va ok. Tror det är extra 12v-uttag men å andra sidan är den inte riktigt "färdig" utan måste in och fixas i höst.

Kan det vara så att det är två snarlika beställningar och förväxling? Rätt kul när dom sa att i det nya systemet så kan det inte bli fel. :)

Huvudsaken är att dom löser det på nåt sätt, saker kan alltid bli fel. Servicekänslan hos min lokala handlare är väldigt hög och det är viktigare!

Ska iaf. upp o kolla till den ikväll så det inte är en Opel eller nåt.

Min nästa BMW:
Länk
Gunget
Jag skulle helt klart försöka få den där bilen och kräva eftermontering av det som saknas. Sportratt men ej M-sport skulle jag kunna leva med så länge den har multifunktionsknappar. Drag lär du ju behöva eftersom du beställt det, velourmattor är ju bara att slänga in. Jag sket i larm, har förstått att detta inte är samma grej längre med effektiva starspärrar på dagens bilar. Försäkringsbolagen ger ju inte heller några rabatter vad jag vet.

Jag är f.ö. SJUKT nöjd med Steptronic. Nu har jag ju iofs "gamla" 2,5-literssexan men jag måste säga att automaten är en fröjd. Visst kan det vara skoj med manuell låda vi extremt aktiv körning, men handen på hjärtat, i 9 fall av 10 kör man ju mer normalt. Jag blir snudd på störd av att växla manuellt i stan när jag kör med vår andrabil! ;-)
J-
534
J-A
325i T -08
Jag skulle vara överlycklig om jag hade haft automat med tanke på alternativet.

Min manuella bil är "ryckig" upp till 2000 rpm. Stadskörning är en "pina" och långt ifrån "premiumkänsla". Automat dämpar bort en del av "rycken och gunget" som fortplantar sig i den manuella lådan. Jag tror att när motorupphängningen mjuknar så förvärras fenomentet.

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Tack för alla åsikter! Om en kvart ska jag åka iväg och kolla bilen som jag verkligen har väntat på! Ni vet hur det är. Luter mer och mer åt att det vore gött med automaten.

Min nästa BMW:
Länk
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Nu sjutton har jag varit och kollat in den. Wow! Jag tar den som den är nu och fixar dit M-sportratten och draget senare. Kanske struntar helt i larmet.

Tog några bilder med min telefon i all hast. Ska fixa bra kort senare med riktig kamera. Men först måste det bli torsdag kl 11.00 fort!

Min nästa BMW:
Länk
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Tyvärr gick det inte att fälla ner taket än då den fortfarande stog i transportläge.

Min nästa BMW:
Länk
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Bara att gratulera! =)
Klart du ska behålla den! Gratis automat är ju fantastiskt bra! Eftermontera de andra sakerna.. Vilken åf köpte du bilen hos? Jag vill också beställa där nästa gång! ;-)
Gunget
Får du stå för M-sportratt och drag själv nu då när du fick automatlådan "gratis" eller kommer ÅF:en bekosta detta?
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag får såklart betala ursprungstillägget om jag vill ha grejerna men inte dom dyra eftermont. kostnaderna.

Köpt hos Auto7 i Borås. Sveriges trevligaste säljare.

Min nästa BMW:
Länk
Gunget
Men Steptroniclådan, genomlastningsluckan och rökarpaketet slipper du väl stå för eftersom du inte beställt utrustningen? Det här blev ju kanon i slutändan! ;-)
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Japp, det står dom för, så totalrabatten blir rätt hög i slutändan. Måtte den här dagen gå fort. Torsdag kl 11 kommer tomten! :)

Min nästa BMW:
Länk
Gunget
Ska bli kul att höra vad du tycker om Steptronic-lådan! Måste säga att det höjer "premiumkänslan" avsevärt! Lite modigt med rött skinn, men jag personligen gillar att man vågar släppa svart skinn som är såååå trist! :-)
Ja, det är riktigt kul med någon som skippar det trista svarta skinnet. Rött är en riktig favorit, annars är det orangea skinnet i en svart bil väldigt snyggt också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.