|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag är kanon nöjd med min E61 (525 TDT), men bromsarna är otroligt dårliga. Nu ska den in på service och så ska säkert skivor och klossar bytas,m en jag tycker inte att orginala bromsarna är bra nog. Nån som har tips på bättre bromsar till bilen? Har 18" vinter och 20" sommar så jag får plats med rejäla bromsar. Kikat på M5 orginal, men då måste jag byta allt.. Dvs dyrt. Kan jag sätta dit 545ans eller finns det en annan produsent jag kan välja? Mvh Hosse | |
|
Jag såg en som sålde 540 originalbromsar från en 04a på blocket för ett tag sedan. Dom är 330 stora. 545an har väl 345 skivor? Funderar själv att knåpa på sånna på min E34 framöver. Vill du ha bolt on är ingenting billigt. Det billigaste du kan göra är nog att hitta en skrotad E61 med större bromsar. Alt smälla på nån eftermarknadshistoria från D2 tex, deras 330 kit kostar 14K |
|
|
Länk där har du alla modeller som har 348mm framskivor. De borde rimligen vara bolt on. Part# är för skivorna. |
|
|
OK, tack för svar! 14k var lite mycke ja.. Men om jag har större skivor, små måste jag byta ok og också va? Nåt annat som måste bytas? Mvh Hosse |
|
|
Länk <- huvudbromscylinder verkar vara samma för alla Länk <- oken däremot verkar skilja Givetvis då också beläggen. |
|
|
348x30 skivor kan du köpa från tyskland för 1000kr paret hitta jag tidigare idag. Sök på Bmw 348 under bromskategorin så hittar du. |
|
|
Japmax; Aha! Det är ju kanonbilligt. Men då måste jag byta OK? vilken tysk sida hittade du dette på? Sorry, jag är totalt blank när det är snack om bromsar... Mvh Hosse |
|
| Motor Nord har bra priser på både skivor och belägg, men det är ju typ oken som är den stora kostnaden i en uppgradering. | |
|
Mest nyfiken men på vilket sätt tycker du bromsarna är dåliga? Pratar vi bankörning, regnkörning, känsla eller? |
|
|
Sarli; Kom direkt från Porsche med sjuka bromsar tillbaka till BMW. Då märker jag hur "soggy" bromsarna är på 5 serien. X5an var mycket med bättre på bromsar också. Vet inte hur jag ska beskriva det, men måste trycka mycket hårdare på bromsen och vid lite hård körning blir dom fort för varma och tappar effekt. Mvh Hosse |
|
|
Hosse: Alrit. Var själv lite förvånad att bromsarna inte mattades av alls efter några varv på bana. Efter bankörningen så tog det några dagar innan bromsarna hade fått tillbaka bitet vid normala bromsningar dock. Men det är ju ingen Porsche dock :) |
|
|
Sarli: Du har kanske kraftigare än mig då? Du har ju trots allt en liter mer motor:-) Måste du trycka hårt för att bromsarna ska ta också? Mvh Hosse |
|
|
Hosse: Tycker dom känns bra, bättre än många andra märke i samma klass, men är väl en vane och smaksak. Behöver inte trycka obehagligt hårt (för normal eller ABS broms), typ som när man fått luft i systemet och man börjar bromsa för sen behöva trycka mer och mer :) Efter plågat bromsarna lite så fick jag känslan att jag fick trycka lite hårdare. Försvann dock efter någon dag. Prova först att åtminstone byta belägg och ge det några veckor innan man ger sig i kast med skivor, ok och annat dyrt etc. Men har ingen koll på om E60/E61 har olika bromsar mellan dom olika motoralternativen! |
|
|
sarli; Ja, det är nog sant det. Men den ska snart på service, och då kan jag få bytt bromsarna samtidigt. MEN då tänker jag, ska jag först köpa nya skivor och belägg, vänta 2 veckor och vara lika missnöjd å åka på att köpa nya större direkt. Dubbelt upp minst:-) Mvh Hosse |
|
|
Sarli: 535dA och de V8'a bestyckade bensin modellerna har större bromsar än resten :) |
|
|
Sarli; Kan inte vi bara byta bromsar då?:-) Mvh Hosse |
|
| Hosse: Tunna skivor eller belägg som är slut kan ge en väldigt trist känsla! Belägg är billigt att prova tänkte jag mest. Men klart, är det bankörning som gäller så är det kul med stora bromsar. Kör gubbkörning för de mesta :) | |
|
Jag var inne på BMW i höstas när deras 6-kolvs bromsok kom, då sa dom att det ev skulle komma till fler modeller. Är det någon som vet om det stämmer?? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.