AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
594

Styrservoverkan försvinner vid 1500 rpm

mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Har efter ett uppehåll har jag åter skaffat en BMW, en 540iT -02. Problemet är att när jag t ex svänger ut från en korsning gasar och svänger samtidigt så försvinner servoverkan helt. Står jag still på tomgång så går det lätt att vrida ratten, håller jag ca 1500 rpm eller högre så är all servoverkan borta och man måste ha underarmar som Karl-Alfred om man ska orka vrida ratten. Någon som har upplevt detta fenomen och vet vad det beror på ?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du bör nog först kolla att remmen är ok och att den har rätt spänning sedan får du nog kolla infästningen på servopumpen så den inte sitter löst eller gått av så att remmen slirar. Kolla så pumpen ser ut att sitta rakt uppifrån till att börja med
Det finns ett bakre fäste på servopumpen, där en låsmutter gärna skruvar upp sig och du belastas de främre fästen så att de går av.
Se min 540 blogg för nått år sedan tillbaka.
Det kan även vara servotronicen som strular med nått, den kör man diagnosprogram på. Oljenivå i bruken, är bra att byta olja . man suger ur den gamla och fyller rmed ny, kör ett tag och gör om proceduren, viktigt att använda rätt olja !! Röd ATF (importbilar) grön Pentosin CH11S (svensksålda) Oftast. Obs EJ blandbara med varandra.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.