AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.893

Värdering av 540iM -00

Sida 1 av 2
Fe
9
Fenberg
318i -90
Fått upp ögonen för denna bilen.

Länk

Vad säger ni rutinerade om milen/spec/pris?
Endast haft 523i -99 innan så behöver lite feedback.

Tacksam för svar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Manuell 540 växer ju inte på trän, detta ser på bilderna ut som ett välskött välutrustat exemplar.
Finns det dessutom kvitto på underhåll vad som bytts under denna tid.
stötdämpare, kylare, vattenpump, bromsskivor, generator, bränslepump koppling tex så är det ett stort plus.
Annars kan det vara sånt som kommer inom en snar framtid behöva bytas kommande 5000 mil som ex.
Landsvägsmil på en 540 som bara rullar "på tomgång", så finns det många mil kvar på den bilen.
Priset tja är bilen välunderhållen med delar som ovan bytta så är det väl inte helt fel ute, är det däremot inget bytt av detta så är inte priset relevant tycker jag. Det är dessutom alltid större efterfrågan på fräscha manuella 540 än övriga 540 som gör att priset blir något högre.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hur länge har bilen varit till salu? Det ger en bra indikering på om priset är rätt.

Fe
9
Fenberg
318i -90
Tack för så snabba svar!

Vet om att efterfrågan på just manuella 540 är stor, så priset går väl upp tack vare det.

Bilen är upplagd för 2 dagar sedan enligt annonsen, dock är priset redan nedsatt 20k, vilket föranleder att bilen varit ute längre än så.

Något mer man bör känna till om 540?
Fe
9
Fenberg
318i -90
Bilen har varit ute för försäljning i 3 veckor, varav priset sattes ner 18k för 2 dagar sedan.

Bilen är import -02 till sverige.
Vattenpump,remmar och en "hel hög" med andra delar var tydligen nyligen bytta.
Allt funkade i övrigt på bilen. Inga pixelfel eller elfel.
5mm rost på bakluckan, inget som har förvärrats de 2 åren killen haft bilen (sade han)
Däcken och fälg var fräscha.

vad säger ni?

Spontant tycker jag att ursprunspriset var kraftigt i överkant. Frågan man måste ställa sig är hur kommer sannolikt marknaden att värdera bilen om tre år (om det är så länge man planerar att äga bilen exempelvis) och upplever värdeminskningen som rimlig.

Principiellt sett anser jag att man kunna "hoppa av" närsomhelst, dvs sälja bilen efter en vecka och få igen pengarna och inte gå back 20000 för att man betalt på tok för mycket. Min erfarenhet är att de som hävdar "man får vad man betalar för" och de som struntar i prisnivå utan bara ska "ha" i princip alltid lyser med sin frånvaro när det är dags för försäljning. Räkna därför med mer värdeminskning än det kanske blir i slutändan.

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Ser ut som Gaspedalens gamla bil.
Fe
9
Fenberg
318i -90
och vem är det? Positivt, negativt?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det är killen som drog igång Autopower-träffarna i Göteborg.
Om det är den bilen,så var den riktigt fin.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Länk
Det är nog samma bil,ser att bildern finns här.
Håller med om att det ser ut som Herr Gaspedals gamla bil, den provkörde jag innan han köpte den, hösten -2006, två dörrar var rostskadade (synd att den inte visades upp innan garantin gick ut) den är Schwarz II/Jetblack, den saknar xenonljus märkligt nog, BMW var första ägare i Tyskland.

Priset tycker jag är för högt med tanke på skicket, annars hade det varit rätt! Har för mig priset var 120-130tkr både vid köp o försäljning 2006/2007 och då hade den 5-7000mil lägre miltal, dock ska man komma i håg att den är svårt att hitta en M-paketad 540i/6 E39, finns bara några hundra (ca 250-350st) tillverkade = det är säljarens marknad på ett helt annat sätt en för övriga E39:or (inklusive M5).

Jag hade kikat på denna Tyska Titansilber 540iM/6-00 med 185tkm för €10900 som förhoppningsvis är i bättre skick... Länk

Finns en Cosmosschwarz 540iM/6-12/99 med 278tkm för €5800 på mobile om man vill hålla lägre budget.

PS; Det finns 1st 6vxl 540i E39 som är Sv-såld en Titansilber -01 med M-paket utan navigator så den som önskar en Sv-såld har det allt annat än lätt...

Stephan
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Den sv. sålda var till salu här i Göteborg för ca. 1 år sedan.
Har för mig att priset då var uppåt 200.000.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det stämmer att det är min gamla bil.

Rostskadad i dörrarna är att ta i. Den hade precis som ägaren säger lite rost på bakluckan och dörrarna har jag svårt att minnas. Möjligen några små bubblor men inget allvarligt.

Dämparna var väldigt fräscha på bilen.
Jag bytte kyl, vattenpump etc. Oljepumpsbultarna är kontrollerade.
Jag har även bytt många stag i framvagnen.

18" M-para fälgarna var i nyskick och däcken ca 2-3 veckor gamla när jag sålde bilen. Good Year Eagle F1 gsd3 fram och Assymetric bak.

Framskivor bör kollas då bilen gått över 20 000 mil nu och när jag sålde bilen så var inte deras skick så bra att jag hade lagt 6000mil på dem.

Bilderna är två år gamla och det är jag som tagit dem, om det var april eller början på maj 2006 vet jag inte.
Han som köpte bilen av mig gav ett seriöst intryck och jag har svårt att tro att bilen är nerkörd.

Ett objekt att beakta. Bilen har dubbelglas, vilket är ovanligt.
Det jag fortfarande inte fattar är varför den beställdes utan xenon.
Här finns fler bilder på den från min ägo Länk

Du får fråga om du har några fler frågor om bilen.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Fe
9
Fenberg
318i -90
Wow, vilken respons jag fick! Tack alla. Vad skulle man gjort utan autopower? =)

Gaspedel: En mycket fin bil, helt klart. Får se ifall den blir i min ägo.

om man vill hålla lägre budget finns ju denna:

Länk

men tror nog den spelar i en annan division...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ja just det tyckte väl den såg bekant ut, men inte fasiken ramlade poletten ut för det inte :)
En väldokumenterad välskött vagn mao.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Fenberg,

Tycker också den var/är jättefin.

Unikt att det bara såldes ca 600 st för Europa. 300 st prefacelift och 300 st facelift.

Det måste vara ett säkert kort av andrahandsmässiga skäl att köpa den.

Pruta lite grann och du får en välservad bil :-)

BMW CS #1812
FinnUbbe; 98:an är ett hopplock med lösa delar, den har INTE M-paket från fabrik, M Sportpaket kom mars-1999 till E39 Sedan (exakt 2år senare till Touring) Den hade jag helt bortsett i från om M-paket är ett krav, den saknar svart innertak bland annat.

Jag står för att skicket når upp till bättre bruksskick och inte entusiastskick som jag hade önskat på en entusiastbil, min fars 530iA-01 fick nya dörrar på garantin med lika mycket rostangrepp som denna hade/har.

Stephan
Jo det var därför jag skrev att "den spelar i en annan division"
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Kom på att jag tagit ett kort på denna för ett par år sedan.
Länk
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.