|
|
|
|---|---|
|
jag såg att mekonomen har en vevaxelgivare till min E39:a 300.- billigare än BMW. Dock står det att den är för 1998/09, alltså från september -98. Min bil är importerad, och jag är osäker på tillverkningsdatum. Vad kan skilja, och är det helt klart att sensorn inte kommer att passa? /Johan | |
| Rätta mig om jag har fel, men tillverkningsdatum kan du väl se på Mekonomen om du skriver in regnr? Hur som helst kan du ju se chassienr på Mekonomen, sen går det att söka rätt på tillverkningsmånad på realoem.com om jag inte är helt ute och cyklar. | |
|
Lambdasonder, vev-, kamaxel-, samt absgivare är nog de prylar som måste köpas från BMW för att säkerställa funktion, tycker jag läst så många som fått köpa original för att andra tillverkares prylar inte funkar... Mvh |
|
|
Fast ofta är det original även från Mekonomen, och nej, det går inte att se tillverkningsdatum på bilen, antagligen för att den är en import. Och frågan är mer vasd som kan vara skillnaden mellan en motor från augusti, och en från september? /J |
|
|
Jag har en kompis som jobbar på en mekonomen verkstad och som har prövat deras egna grejer så som sensorer, lambda osv.. och de får alltid byta till märkes original. speciellt på bmw. så köp endast original bmw prylar.. inside tips! -------------------------------- BMW 520iT-92 Mazda Eunos Cosmo 20B -90 Mazda RX3 -73 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Johan M3 Stor skillnad på en M52 och en M52TU peta in chassinumret har så får du tillverkningsmånad Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej, Ok, har kollat nu och det är en 1998/06. Har just varit på alltid lika trevliga Bromma Bil & Motor. Det visade sig vara larm på både kam & vevaxelgivare. de trodde dock att det räcker med att byta Kamgivaren, då den tydligen kan ge vevgivaren skumma larm som följdproblem. Jag har bestället en ny kamgivare av BMW. Jag vet var den sitter, men är det något jag ska vara extra försiktig med att lossa runt om den för att komma åt? /Johan |
|
|
Jag beställde min via Micro. Kamaxelgivaren från Hella "made in Germany" |
|
|
Fast micro finns inte längre, det är ett problem ;-) Det får bli från BMW. /Johan |
|
|
Men beställ från meconomen, meca. Sedan finns även waarwest och motornord. |
|
|
Tusan, motornord tar 575.- för den som BMW vill ha 1035.-. Vad jag kan tyda av texten så är den till M52, inget nämns om TU, bara att beställa då? /Johan delorian, tack för tipset! |
|
|
Fast motornord hade slut på just den givaren. tar flera veckor att få hem. Det kan jag tyvärr inte vänta på. /J |
|
|
Fram till 98/09 är det givaren med fast sladd som går upp under insuget, väldigt bökigt. Från 98/09 så är det endast givaren man byter, man lossar helt enkelt sladden från givaren nere vid motorn. Den senare konstruktionen gör att det är väldigt lätt och snabbt att byte den. |
|
|
Så, har nu bytt kamaxelgivaren, köpt från BMW. la av pluspolen någon minut för att rensa felkoder. Bilen går betydligt bättre, men när den väl blivit varm så hackar den till i bland, och tappar lite kraft. Inte lika mycket som tidigare vad jag upplever. Om det nu är vevaxelgivaren också, kan bilen ändå gå så pass bra? Jag fick avläst felkoder för 2 veckor sedan, där det fanns larm på både kam & vevgivare, men rådet var att byta kamgivaren då den tydligen kan störa vevgivaren med felkoder. /j |
|
|
Vår 523 hackade emellanåt och det var vevaxelgivaren som spökade. Mvh Peter BMW CS #7097 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.