AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
47.541

Min nissan micra drar era m3:or

Sida 3 av 3
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
kosmaghz!

En beggad Yamaha R1 får du för 50.000 och den gör 0-100 på under 4 sekunder och toppar nära nog 300km/t. Så den prestandan med priset på en trimmad Micra. Den jämförelse du gör är lika vanlig som den är totalt irrelevant.

Det jag menar är att det är väll klart som korvspad att det går att få en Micra lika snabb som en ferrari.. Men vilken skulle du välja? :)

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Angående Ferrarin vs Micran på racerbanan,

Nu är det ju så att det hänger mycket på vem som sitter bakom ratten också. Av det lilla man ser på filmen kan jag bara konstatera att Nissan-föraren väljer ett betydligt snyggare spår än Ferrarin i första vänstern.

Ferrarin utnyttjar inte hela banbredden och gasar för mycket/för tidigt ut ur svängen.

Men visst går den lilla bilen imponerande snabbt, men jag väljer lätt Ferrarin ändå alla dar i veckan.
kosmaghz
Jag hade valt micran, LÄTT!

En ferrari har inte många råd med, inkl jag.

Sen att registrera om den så den är laglig mm, det går om man vill... och det är inte så svårt heller som många kan tro... anledningen till att folk inte gör det är pga försäkringar mm.

Amullo, jämförelsen är fullt relevant om man jämför pris/prestanda...

En MC är däremot irrelevant av samma anledning som att bilar inte kör mot MC i tävlingar; det är en MC!

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har aldrig sett en ferrari 430 tävla i samma klass som en turboladdad (?) Micra heller...

Om vi antar att Micran är turboladdad och har runt 250hk, hur ska du kunna regga in den? Ombyggt fordon, amatörbyggt fordon?

Att man kan byta motor varje år till besiktningen förstår jag att det är möjligt men antar att det inte är så du menar?
kosmaghz
det finns bilar som tävlar mot andra märken i tävlingar... olika märken, olika årsmodeller och bla bla... ferrari håller jag med att jag inte sett mkt av däremot i sådana tävlingar... Kan ju säga att ferrarin har "högre" klass... vilket gör det roligt att micran drar den...

Ang registreringen så tror jag såhär: Alla ombyggda bilar eller amatörbyggda bilar måste godkännas av SFRO sedan av SBP... Sedan finns ju massa regler beroende på motor osv, t.ex vissa märken som inte tillåter en effekthöjning på mer än max 10% medans andra inte har satt en gräns för det!

Men men vettefan...

Huvudsaken är att micran drar ferrarin... och era m3:or :)
Som sagt jämförelsen är ganska irrelevant. Som någon nämnde tidigare, vill man bara ha prestanda så köp en motorcykel!

Visst krångel måste det väl vara då många som vill importera en modifierad bil oftast väljer att vända om och återställa den hellre än att regga som ombyggt fordon. O din är fortfarande inte laglig, så du får väl vara "värst" på gårdsplan!
kosmaghz
Keiser, Amullo, visst, vi säger så om det får er att sova på kvällarna... tänker inte besvära med att kommentera era dumma inlägg igen.
kosmaghz
Keiser, Amullo, visst, vi säger så om det får er att sova på kvällarna... tänker inte besvära med att kommentera era dumma inlägg igen.
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Upp till ca 120-140 km/h har vikten stor inverkan på acc.

Min 318is med M52B25 på ca 190 hk gör 0-100 på 5,65 sec den väger 960 kg fulltankad med förare. Upp till kvartsmilen går på 13,5 sec & ca 165 km/h
sen går det segare.

Min gamla gixxer 1100R med lite trim gör 0-100 på 2,9 sec & kvartsmilen på 10,5 sec.

Inte många bilar som piskar snabba hojar upp till 200 km/h men efter det finns det många starka bilar som kan ge hojarna en match problemet är väl att när bilen väl kommit upp till 200 e hojen redan borta :)
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
kosmaghz - Inte relevant? Du jämför ju prestanda mot prestanda, en trimmad micra mot en M3.. Men inte en standard hoj mot en trimmad Micra.

Prestanda för pengar var det vi diskuterade som jag förstog det. En standard sporthoj är svårslaget när det gäller accelaration mot investerade kronor. Håller du inte med?

Att det sedan är en orättvis jämförelse är ju självklart, för en Sporthoj är ju billigare än en trimmad Micra. Hojen är dessutom billigare än en Micra att trimma. En liten turbo så hamnar du på effektnivåer som gör hojen lika snabb som en F1 bil.

Jag tror dock du har missförstått mitt tidigare inlägg..
Jag tycker trimmad småbilar är tokhäftigt och speciellt sleepers som kör skjortan av Ferraris, Posrchar och andra supersportbilar! Men att jämföra dem direkt mot varandra är egentligen irrelevant eftersom den ena är "Pay and play" och den andra tar tid, pengar och kunskap att bygga och använda.

Poängen jag försöker förmedla är rätt enkel och jag har gjort den tidigare..
En trimmad Micra kan mycket väl vara snabbare än en M3, men det finns alltid mer prestanda för pengarna att hämta om du går in i den diskussionen.
Lycka till med bilen.. Stöter vi ihop så tittar jag hemskt gärna närmare på den. Sånna byggen är ju häftiga som f*n. :)

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.