AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.181

Hur långa är motorjournalister?

Har läst en del tester av 1-serien och varje gång klankas det ner på baksätet som framställs som helt löjligt litet. Är man en normallång man så går det, enligt motorjournalisterna inte att "sitta bakom sig själv". Jag förstår inte riktigt detta. Jag är 185 cm lång och tycker det går utmärkt att sitta bakom förarstolen när den är inställd för mig. Sitter bättre än
vad jag gör i ekonomiklass på flygplan i alla fall. Hur långa är dessa "normallånga" motorjournalister egentligen? Eller kör de med rakt kopplingsben så de måste ha stolen jättelångt bak? Klart man sitter bättre bak i 5-serien men riktigt SÅ dåligt tycker jag ändå inte att 1:ans baksäte är. Däremot håller jag med motorjournalisterna om att bagageutrymmet inte är en höjdare. Man blir expert på att packa effektivt med en 1-serie!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller helt med, är själv 185cm och sitter bra bakom "mig själv".

Jag sitter iofs "rejsmässigt" ;) nära ratten, dvs jag når övre delen på ratten med lätt böjda armar.

Visst är bagaget i minsta laget, men mer kan man knappast begära av den minsta modellen.
Gemini__
Har tyvärr ingen erfarenhet av 1-serien. Men instämmer i att de måste ha en skev bild av utrymmen överlag. Är själv 191,5 cm lång och blir ibland fundersam när de klagar på bilar jag vet att man sitter hyffsat i. Blir bara larvigt i slutändan.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag är strax under 190 och sitter inte särskilt bra i många baksäten, de flesta är väl okej men inte mer. Blir nästan lite avundsjuk på vissa mindre människor som sitter bekvämt på tåg, bussar och flygplan.

Har inte tryckt in mig i baksätet på en 1-serie men tror inte jag klarar mer än någon mil bakom mig själv i en sådan. Provsatt nya sjuans baksäte och upplevde inte att det mer än okej i förhållande till storleken. I de flesta bilar är det bara någon cm till stolsryggen eller så sätter jag mig så bredbent att benen hamnar utanför stolsryggen.

Dessutom tycker jag inte jag sitter särskilt långt bak. Ungefär samma som de bekanta jag har som är ungefär 180cm.

Den enda bilen med riktigt bra benutrymme som jag åkt är en Passat från 92.

Mvh Johan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag måste tillägga att det jag skrev ovan är om någon av min egen storlek sitter i stolen framför. Med små människor i förarstolen brukar utrymmet vara mycket bättre.

Mvh Johan
ar
457
argungu
118i -20
Har också förundrat mig över att så många klagar på att 1:an är trång.

Bytte min 120i mot 320i (cab i och för sig) och kan konstatera att 3:an
inte känns ett dugg rymligare i baksätet. Och bagageutrymmet ska vi bara
inte tala om. ;-)

120:n var en toppenkärra helt enkelt.

/Erik
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
åkte med pappa(191 cm) i passagerarsätet och min syster(ca 175cm) bakom i 18 mil tur och retur utan något klagande alls, jag har en 1:a coupe.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.