AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.060

Ac fläkten går hela tiden?

Hej, köpte en 3,2 m3 nyligen, när jag satte på klimatanläggningen hörde jag ett kraftigare ljud, sen efter att jag har parkerat den, går jag ut till bilen efter ett par timmar, då är batteriet nästan slut, den startar inte och jag hör att ac fläkten går hela tiden. går ej att stänga av, kablar igång den, med stora problem för larmet går, lyckades till slut få bort kontakten till den, så att den stanna, har sökt på forumet, ej hittat något liknande, vet någon vad det är för fel?
risk att det är fläktmoståndet som är kass, kan ge sådana fenomen. sitter lite dumt till, finns garanterat rep info under gör det själv sitter likadant på alla e36 av motsvarande årsmodell
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har haft samma fenomen (förutom det kraftigare ljudet) på min M5 och då var det fläkslutsteget som var kasst. Andra symptom var att fläkten alltid gick på samma hastighet även om man manuellt ändrade i displayen.

___
//Ulf
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jag har ungefär samma problem fast det är elfläkten vid kylaren som går konstant när jag vrider på tändningen? Vad kan det vara?
Jag hade samma fel på kliman som de flesta e36'or har men nu har jag skickat kliman på reparation.

M V H
Stephan

tack för hjälpen, är det någon som vet om det är dyrt.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jag skickade min till en kille som annonserar på blocket för 350:- inkl. returfrakt. Skickade min i tisdags och fick tillbaka min idag och nu funkar den klockrent... :)
Snabb service och snabb och svara på ev. frågor.

M V H
Stephan

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Stephan undrar om du skicka din fläktmotstånd eller själva kliman,,,jag känner igen den annonsen från blocket,
och jag har ringt till honom ett tag sen och han fixar bara kliman inte motståndet
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jag skickade kliman, var sitter motståndet?

M V H
Stephan

Länk
Min bil, dålig bild (mobil)
Har kliman något att göra med att fläkten går hela tiden?
Har en fråga till, är ny på forumet, men min bil importerades, det är en ettårsbil från tyskland, men på vägverket sida när jag kollade upp den, fanns det inga uppgifter att den var importerad, varför?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Motståndet sitter på förar sidan under ratten typ men ser olika ut beroende på modell finns på mekkartip men sitter på samma ställe på alla e36 ny på bme kostar 1250 men som sagt då är det den nya modellen
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tack catch_me!

M V H
Stephan

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Fast det där var ju motståndet till kupéfläkten. I mitt fall är det kondensatorfläkten som går hela tiden - dvs den som sitter bredvid kylaren.

M V H
Stephan

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Kondensorfläkten styrs av trycket i ac-anläggningen. När trycket ökar startar
fläkten, antingen är tryckkontakten kass eller har fingrarna i reläet svetsats
samman. reläet sitter i säkringsboxen.

mvh stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.