AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.430

Lite startgas och problemet borta!

Visa användare
174
azumio
528iA -97
Efter många härliga mil så vill bilen helt plötsligt inte starta...startmotorn drar och den går runt men tänder inte.
Några felsökningar senare gjorde mig inte klokare.

Tog ur luftfilter och sprayade startgas medan min kompis provar starta.
Ca 1min senare går den som en klocka!

Har nu bytt kamaxelgivare för säkerhets skull, bytte vevaxelgivare ett tag sedan.

Någon som vet varför bilen bara dog?

Misstänker styrbox..kan det stämma?
Måste jag uppdatera mjukvara?

prosperity is a mindset!
Uppdatering av mjukvara tror jag knappast är aktuellt om det ens finns något sånt att tillgå på denna styrbox. Fel i mjukvara ger knappast problem som tvärstopp osv.
Att ge konkreta feltips är omöjligt utan att felsöka metodiskt när den vägrar starta, om man skulle gissa skulle kanske brist på bränsle pga bränslepumpen eller dess relä kunna vara en orsak. Kan komma och gå några gånger innan det blir permanent fel. Nån gång händer det att ventillyftarna blir kortvarigt trycklösa, då går motorn runt snabbt och lätt på starten utan att tända, så småningom byggs trycket upp igen och allt blir som vanligt.

FP
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Ok, tack!

"Spökproblem" som detta förbryllar mig. Ingen direkt orsak till varför den inte startade. Allt fanns på plats, ie bränsle, gnista och luft.

Ska lämna in den för avläsning av felkoder senare, förhoppningsvis får jag svar där.

Återkommer när jag fått tillbaka bilen efter avläsning.

prosperity is a mindset!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Du hade inte startat bilen helt kort innan, och sedan låtit den stå? Då kan man få startproblem, bilen blir helt enkelt sur.

BMW CS #5206
Isf så fall borde den startat, gnistan är ju inte så lätt att snabbkolla på E39 precis, hur gjorde du detta?
Ev dålig timing brukar innebära att den skjuter och har sig. Om bränsle sprutas in så kan man sniffa detta rätt enkelt ur avgasröret efter några sek körning på starten, men många bilar har system som blockerar insprutet om inte övriga system, tändning osv ger klarsignal. Detta för att inte pumpa ut bränsle i kattarna som sedan tänder och förstör dessa.
Det är inte helt lätt att felsöka på moderna motorstyrningar. Felkodsavläsning är en god idé.

FP
Surningen är en sekundär effekt, problemet beror på att lyftarna blir trycklösa så att motorn inte pumpar längre, kompressionen försvinner mer eller mindre efter nåt varv och det låter som den är kompressionslös när man kör vidare på starten.
I detta läge tror systemen att allt är OK och bränslet sprutas in, det är i stort sett det enda feltillfället där detta sker. Man bör pausa ibland om man får detta symtom och låta bränslet som ev. samlas i kattarna dunsta bort för att hindra ev. skador när motorn så småningom tänder igen.

FP
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Vill nog påstå att det är bränslepumpen, är den bytt? Hade liknande problem med min E39 a. Under ett halvårs tid innan den tvärdog, i Zell am See. Byte men det blev en bra affär, försäkringsbolagsersättning och billigare mtrl o arbete i Kaprun.
Tips byt pump.

mvh
Tommy

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Folke:

Jag kollade gnista genom att ta bort tändhatten från stiftet, lade en skruvmejsel i kontakten och bad min kompis köra startmotorn.
Ska avläsa fekoderna :)

tommysbmw:

Ska byta pumpen, tack för tipset :)

prosperity is a mindset!
OK, men det är ju inga tändkablar eller tändhattar på E39. Om du lossar tändspolen så måste du se upp med jordanslutningen osv till denna, det är lätt att få skador i el och styrsystem om spolen inte har en stabil jordanslutning. Högspänningssidan får inte gå utan lämpligt gnistgap, risk för genomslag i isoleringen.

FP
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Ok, tack folke. Ska hålla det i minnet i fortsättningen :)
Såg först nu att jag skrivit tändhatten ist för tändspolen...sorry.

prosperity is a mindset!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det där med lyftarna (tryckarna) är en klart möjlig förklaring, min 525 -94 har råkat ut för det någon gång eller två. Har man bara friskt batteri löser det sig efter några några 10 sekunders nötningar på startmotorn, men man blir väldigt undrande om vad som pågår när man drabbas av det första gången.

//Magnus

Det är inte helt ovanligt. På Volvoverkstaden för många år sedan (850-tiden) så berättade man om detta, händer oftast vid korta start-stopp på verkstäderna verkar det, själv har jag aldrig "lyckats".

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.