AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.320

Kostnad nyckel + omkodning?

Jag har en 330Ci -01 som saknar en nyckel. Jag har bägge nycklarna med "fjärrcentrallåset" det är den "lilla nycklen" som saknas.
Vad kostar en sån nyckel + omkodning hos BMW?

MVH
Menar du den lilla plastnyckeln eller den av metall? Oavsett vilken av dessa så är de inte kodade till bilen Används dessa när bilen är larmad utlöser det larmet. Enda sättet att förhindra användandet av den saknade nyckeln är att byta ut alla lås.
Tack för svaret.

Ja det är den "lilla nycklen" av metall som saknas. Den som inte har fjärrfunktionen osv.
Är jag fel ute när jag tolkar ditt svar att bilen inte kan köras ifrån platsen med den "lilla nycklen"?

MVH
Är bilen larmad med fjärrnyckeln går larmet igång om någon låser upp bilen med den lilla metallnyckeln eller plastnyckeln. Jag har aldrig försökt starta bilen, men iom att den utlöser larmet borde det inte vara möjligt att starta bilen.

Den fungerar på exakt samma sätt som den lilla plastnyckeln bortsett från att det inte är möjligt att låsa upp handskfacket med metallnyckeln vilket du kan göra med plastnyckeln. Däremot kommer man ju in i bilen vilket kanske inte är så roligt.

Har du kollat med tidigare ägare om någon har kvar nyckeln?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det går att starta med den nycklen (servicenyckel) den innehåller transponder till EWS modulen.
Bästa är att enbart koda bort nyckeln så att inte bilens EWS godkänner den som startnyckel, däremot går det ju alltid att låsa upp bilen med den, men larmet går om det är aktiverat.
Det gör det även med oinitierad fjärrnyckel om man låst med en initerad.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Larmet går oavsett om den är "inkodad" eller ej.
Jag kan inte riktigt förstå logiken i varför det skulle gå att starta bilen med en nyckel som utlöser larmet. Det hade ju varit en annan sak om larmet inte gått när man låst upp bilen med metallnyckeln, men så är inte fallet.

Hasso, är du säker på att det är samma typ av nyckel både till e39 och e46?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
På E46 går det utmärkt att starta bilen med servicenyckeln även om larmet går när man öppnar bilen.
Larmet tystnar när du vrider om nyckeln.
Vad kostar en ny fjärrnyckel inkl. inkodning? ngn som vet?
Saknar en och den är avkodad.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag betalade ca 1200 spänn för min fjärrnyckel till E39an, det krävdes ingen inkodning utan reservddels Bosse gick bara med ut och kollad så den funkade att starta bilen med(efter att jag låst upp med min initierade nyckel så vi slapp larmandet ) Sedan fick jag initiera om bägge nycklarna för fjärrfunktionen /centrallås/larm när jag kom hem.
Det går liksom att initera vilken BMW nyckel som helst med samma frekvens till vilken BMW som helst när det gäller Fjärrfunktionsöverföringen/centralås; larmfunktionerna.
Jag hade ju min trasiga fjärrnyckel kvar så jag kodade aldrig bort den, gick ju fortfarande att ha som reservnyckel.
Det görs 10 nycklar med rätt EWS transponder till varje bil/EWS alla verkar fungera tills dom blir avkodad ur bilen. BMW håller koll på om hur många som finns uttagna.

Nycklarna är lika på E39 o E46 mig vetligen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Så jag ska koda om mina nuvarande 2st nycklar för att försäkringsbolaget inte blir griniga?

MVH
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Hej Dubilidu!
Om du inte behöver andra nycklar så åker du till BMW och "släcker" de nycklar som du inte har i din ägo. Kostar en 1000-lapp ungefär, och du får ett intyg att visa försäkringsbolaget om de börjar gnälla ifall bilen försvinner.
/J

Surf Or Die!!!
"surfjanne"
Tack så mycket!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.