AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
797

kamremsbyte på 318is=gått väldigt långt?

sc
637
schumi
e30 318is -90
jag blir lite misstänksam när man läser att någon säljer en 318is som dom har bytt kamkedja på fastän att den bara har gått typ 20.000 mil.

jag trodde att man så gott som aldrig skall behöva byta kamkedja på dessa bilar.

betyder det att dom har gått 35.000 mil egentligen eller har dom slarvat med service som fan?

"318is spekulanten"
De kan ju ha bytt den i förebyggande syfte? Kolla skicket på bilen i övrigt så kanske du ser om den har gått väldigt långt.

önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kan även vara så att man har haft av toppen eller något liknande och då passar på att byta kedjan för att undvika problem innan "nästa" topprenovering.

Men det kanske inte skadar att luska lite i bilens historik i dessa fall.

Mvh
sc
637
schumi
e30 318is -90
förbyggande syfte låter lite skumt då man aldrig skall behöva byta kedjan och man borde väl inte heller egentligen behöva "passa på" att byta den vid en topprenovering.
vad jag har hört skall den aldrig behöva bytas.
skumt som fan tycker jag.
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Kolla så att det ointe ligger en död hund i bagaget!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
En ny kedja kostar ca 700kr (Bildelsimporten) och det är billigare än vad ett haveri kostar (säkert runt 15000kr)!
Ska själv fixa till min motor och då tänker jag inte snåla med nya saker eftersom det blir oftast billigast att göra allt riktigt från början !

Funktion före styling!
sc
637
schumi
e30 318is -90
braxen..
ok nu förstår jag att man kan ha bytt kedja för jag trodde att en kedja kostade fan så mycket mer.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Men hallå! Inte kostar väl ett haveri 15.000 kronor?
Det är ju det som är fördelen med kedja, motorn stannar ju bara om kedjan går av. Inte som med kamrem alltså.

Har jag fel?

Mr C
Mr C: En knasad kamkedja resulterar i minst lika stora skador som en avsliten kamrem...Tänk på att metall e hårt,o den kan ju om man har otur(vilket man alltid har) trasa sönder annat oxå...

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
En brusten kamkedja kan ställa till det mycket värre !
Då en kamrem är mjuk så brukar den bara linda in sig eller ramla ur, men en kamrem är hård och den vill inte vara kvar i motorn.
När den brister så kan det bli så att man måste byta kåpor, drev, glidskenor, spännare, topplocket (om man har riktigt otur) och så kan ventilerna krökas !

Funktion före styling!
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Hade jag tadit av toppen på min bile så hade jag aldrig satt i den gamle kedjan.
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Skum stavning ,hade nog lite brått.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.