|
|
|
|---|---|
| Hej en liten fråga om mina bakdäck,dem har gått en sommar nu,men det vänstra är betydligt mer slitet.Har gjort inställning innan på bakvagnen,det är inte snedslitet utan jämt o fint.Är det vanligt? | |
|
Kanske har du gasat för häftigt i vänstersvängar o fått hjulspinn för många ggr? :-) Mvh |
|
|
Kollat lufttrycket? Låter banalt, men kan orsaka ojämn slitage. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
bakhjulsdrivna bilar sliter oftast höger bak först. vet inte varför. framhjulsdrivna sliter ut höger fram fotrare. kanske har å göra med vikten? att föraren tynger ner? :O att ditt vänstra är slitet fotrare verkar konstigt. olika däckdimensioner eller olika fabrikat? olika gamla? förväxlat fram bakhjul? går det enligt färdriktningen? BMW ownz |
|
| Högersidan som driver slits ut först. Svängar till vänster är längre än svängar till höger genom att vi har högertrafik :-) | |
| Kan vara ett hjullager som börjar vara dåligt, då ligger det hjulet och "släpar" efter något lite, tillräckligt för att få ökat slitage | |
|
Har aldrig hört att höger bak är den i majoritet drivande delen ? Differentialen har funktionen att fördela drivkraften till det hjul som har längst väg att rulla. Om höger är den drivande så skulle det vara skrik i varje höger sväng i så fall. Trolig orsak till individuellt slitage är nog kvaliteten på däcket som helhet. |
|
| Den troliga orsaken är att din vänstra hjulinställning är något sämre än din högra,man sjusterar bakvagnen individuellt och om då en sida blir något sämre så kalvar det däcket liite och du får ett förhöjt däck slitage på det däcket.. | |
| Glömde säga att det satt faktiskt höger bak när det var nytt,men jag satt det vänster bak nu efter vintern,för att ev slita dem jämt. | |
|
har du bytt sida på bakdäcken så ändras färdriktningen med. har däcken färdriktning eller inte? om det är halt ute med en odiffad bil spinner alltid högra sidan först. mitt högra är någon millimeter mer slitet. kanske just för min är det antispinn på, och diffar inte på samma sätt som en utan. om en hjulinställning är kass så slits inte däcket jämt, exempel: de kan se jättefint ut på en "tagg" och den bredvid är sliten som tusan. prova byt bakdäcken till 2 bättre begagnade som är av samma typ, årtal, lika slitna mm. och kolla hur de slits ner i förhållande till varandra först. de skulle jag göra. om skillnaden fortfarande är stor utan busåkning är de nått med bilen då. billigt sätt att börja med om man inte har annat att utgå från. BMW ownz |
|
| Där är inte färdriktning på däcken,däcket satt ju höger bak från början,och jag skall inte förneka att det gått jävligt fort i rondellerna.Då slits väl höger bak mest?Kan det vara så? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.