AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.171

Kopplingen hugger/vibrerar 525i

Visa användare
230
Sigvardsson
330Ci M-sport II Individual
Halloj!

Som rubriken beskriver så beter sig kopplingen konstigt på min 525ia -95. Funkade klockrent ända tills igår, då jag starta och skulle iväg och märkte att den högg/vibrerade märkligt när jag släppte upp kopplingen. Den hugger även något när jag kopplar, men mest känns det vid dragläget och när jag släpper upp kopplingen vid växling. När jag använder dragläget rycker det i hela bilen och det känns precis som det gör när man krypkör på för lågt varvta,l fasten att det inte är det som är problemet i detta fallet.

Några ideér?

Mvh Sigge
Visa användare
160
525t
Bmw M3 E46
XC60 D5
Har precis samma fel...

En del pratar om att det kan ha kommit olja på lamellerna pga läckaden packboxar etc...

Starta på 1 elr backa så hoppar hela bilen, när man växlar får man mellangasa eller toksläppa kopplingen, då går de bra....

Hoppas det är någon som kan hjälpa oss med tips!!!
Visa användare
230
Sigvardsson
Kom det helt plötsligt för dig med?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag hade också detta fenomen under en längre tid och kunde inte klura ut vad det var.

Därefter fick bilen stå på pallbockar en lång tid medans jag gjorde en komplett renovering av bla motorn (började med att jag skulle fixa oljeläckage men såklart så spårade det ur). Jag bytte all packboxar och packningar samt rengjorde allt. Det var riktigt äckligt i språngkåpan kan jag säga (se här Länk för lite bilder). Dessutom bytte jag kopplingen (lamellskiva, tryckplatta, urtrampningslager, pilotlager).

Efter detta försvann detta irriterande huggande/vibrerande, har kört bilen i ett halvår nu. Eftersom jag bytte såpass mycket är det svårt att säga vad det var som gjorde att fenomenet försvann. Men jag tror dock på teorin att olja läckt/läcker in och lägger sig på kopplingslamellen.
xp
126
xplod
525 -91
lånar tråden lite.

bmw-slangen vad använder du för medel för att få maskinen så fin?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Blocket med tillbehör (fästen,motorfästen med mera) är rengjort i en industrirengöringsmaskin (TEJO 1600). Därefter målat med två lager av Corrostabil Motorfärg (svart).

Toppen lämnades in för renovering och rengjordes således i ovanstående maskin.

Oljetråget är först rengjort i samma maskin som ovan och sedan blästrat. Därefter lades en grund av International Etch Primer och därefter (tror jag) Eastwood AlumaBlast färg och sist några lager klarlack.

Fästen, motorfästen, oljefilterhus, ventilkåpa med mera rengjorde mycket noggrant (diverse avfettning och sist aceton). Därefter grundning med International Etch Primer och på med (tror jag) Eastwood AlumaBlast på de flesta detaljer. Sist ett lager klarlack.

Insuget rengjordes med avfettning, CRC Engine Cleaner, aceton och diverse tillhyggen som diskborse och tandborste. Därefter grundades även det med International Etch Primer och några lager med svart värmefast kaminfärg från Hornbach.

Remhjulet rengjordes med avfettning och roterande nylonborste. Sen lite vanlig svart färg.

Växellådan var inte roligt. Kommer inte att göra det igen. Massor med avfettning, tandborstar, små borstar, roterande borstar och annat jobbigt. Inte värt allt det jobb. Vill man ha det bra så är det f-n så mycket enklare att hiva ut allt innehåll och lämna iväg på blästring.

Glömt något?

Jo, jag gjorde ett stort misstag. Jag var mycket noga att all färg skulle klara hög temperatur och hade lång diskussion med bla International supportavdelning kring deras etsande primer och dess temperaturområde.
Men sen glömde jag i brådskan att kolla om klarlacken kunde hantera värmen. Klant! Så nu har det blivit sprickor och gulnat fult på främst ventilkåpan (ser inte alls snygg ut just nu) men även oljefilterhuset och termostathuset uppvisar ett par sprickor. Lyckades skaffa mig något att göra i sommar :-) Gör om, gör rätt!

Man lär sig... Tanken var att se detta lite som et experiemnt, prova lite vad som fungerar, vad som inte fungerar och så vidare. Tex hur länge håller bromsoken färg? Hur länge håller blockets färg? Är det viktigt att kolla upp om klarlacken klarar höga temperaturer?
xp
126
xplod
525 -91
jisses, antar att du är rätt pedant av dej :)
Ska försöka göra min maskin lite renare nu ihelgen...
Vad är det man brukare säga? att man lär sig av sina misstag.
Visa användare
230
Sigvardsson
Okej nu är det allvarligt. Efter att jag backat upp och parkerat bilen på garageuppfarten kunde jag känna doften av lammeler och hörde även ett skrapande och gnisslande ljud från växellådan när jag tryckte ner kopplingen. Växlarna gick dock i lätt som vanligt, men oljudet kändes mindre bra. Är kopplingen helt slut kanske? Eller är det svänghjulet som fått sig en kyss? Vågar jag köra mer över huvud taget?
Hjälp!
Visa användare
230
Sigvardsson
snälla, någon?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sigvardsson - har du någon uppföljning av hur det gick?

Att du sådär plötsligt får problem med kopplingen samt att det doftar lameller och att skrapar och gnisslar när du trycker ned kopplingen låter som att något gått inom kopplingen (tex trasig lamellskiva, kärvande urtrampningslager, knas med tryckplattan, något lossnat etc).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.