AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.464

Trög glaslucka i bakluckan, E46

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Har precis köpt en 318i touring -02:a. Allt känns bra än så länge. Det finns dock en sak som jag gärna skulle vilja få ordning på. Glasluckan i bakluckan går väldigt trögt när man öppnar den. Något som haft samma fel och vet hur det åtgärdas?

Tack på förhand.
Har du testat att smörja gångjärnen?
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Nej, det har jag inte. Lär dock inte vara det som är problemet. Bilen har varit inne på verkstad, hos Rinaldo i Jönköping. Han ska tydligen vara riktigt duktig på Bmw, men inte ens han hittade felet. Har precis köpt bilen och har inte satt mig in ännu riktigt hur den fungerar.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Lyfter tråden då jag har samma problem. Löste det sig med luckan och hur i så fall?
Min är extremt trög och det verkar inte handla om att smörja gångjärnen. Har även försökt justera luckan men det hjälper inte.
Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
..har oxå detta fenomen, även själva luckan går väldigt trögt..nästan som de känns att de spänner på nåt sätt men kan ej lokalisera felet :(

Mvh/ Ante
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Inte lösning på problemet men avundsjuk på er. Min lucka och flera andras tjuvöppnar ju sig (under färd eller vid parkering) och ni har det omvända - för svårt att öppna. Gasdämparna sitter väl på hela stora luckan så jag vet inte vad som kan kärva för er då det är bara glasluckan.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Min började faktiskt funka i princip helt bra efter förra vintern. Låter kanske långsökt men jag tror att den extrema kylan gjorde att något hände med mekaniken. Så för er som fortfarande har problem så kan vi ju hoppas på att kylan håller i sig.. ;-p
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ok! Tyvärr verkar inte kylan hjälpa för mig. Var i Sälen vecka 5 med rejäl kyla minus15-25 och den är fortfarande trög. Känns som något spänner emot precis som AndreasN. skriver.
Nya gångjärn till rutan låg på c:a 1500 hos BMW tror jag så provar nog plocka isär och smörja först kanske när jag får tid.
Såg att till och med fästet i gångärnet till plåtluckan hade böjt sig lite. Och det svikter en del när man stänger luckan. Som tur var är detta billigare men ingen idé att byta förrän man löst det andra problemet.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har försökt smörja nu och det kanske blev aningen bättre. Verkat inte gå att ta isär gångjärnet så man kan göra rent och lägga på nytt fett så tyvärr fick det det bli 5-56. Får se om det har löst upp nåt till imorgon.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tänkte bara meddela hur det har gått.
Beställde ett nytt gångjärn från schmiedmann för en tusenlapp som kom förra veckan och bytte i helgen så nu funkar det bra.
Kan ana att det andra också går något trögt så eventuellt blir det till att byta det med. Men luckan går betydligt lättare nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.