|
|
|
|---|---|
|
Funderar på om jag ska välja en 3,0 axel eller en 3,2 axel till min projektbil. Motorn är en 3,2, växellådan är den 5 vxl Zf lådan. Exakt vad skiljer bakaxlarna åt på M3 orna mer än utväxlingen? Mått, olika diffbroms? annat? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Det är helt olika klumpar men med samma fäste. 3.0 har 188mm krans 3.2 har 210mm krans 210 är klart kraftigare och drevsatsen är samma som E46 M3, E34-E39 M5. Fördelen med 188mm är att det är relativt lätt finna andra utväxling då man kan ta ifrån många modeller genom åren. den stora är mer sällsynt. Diffbromsen är av samma typ dvs. lamell och går att modifiera på samma sätt. Sen skiljer det ju mkt på vikten också. Jag hade kört på den lilla.... om den skulle rasa så kan du ju alltid byta men det är sällan det händer så länga allt är friskt, tåliga saker det där. |
|
|
Ok tack för infon... Jag är ute efter bästa möjliga acceleration men jag kommer inte att byta drev så det lutar åt 3,2 diffen. Om jag skulle använda 3,2 diffen, får jag då samma utväxling som Z3M eller blir bilen högvarvig även på 5:an? Vill ju kunna köra med hyfsat normalt varv i typ 100 km/h... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| Det är ju 3.15 på en 3.0 och 3.23 på en 3.2:a och den skillnaden är nog knappt märkbar. 3.2 varvar ju lite mer. Och jag har för mig att Z3M har den lilla 188mm diffen och troligen då 3.15 utväxlingen. / John | |
|
Ja jag har läst att Z3M liksom M3 3,0 och 325 har 3.15 i bakaxeln... Frågan är bara om Z3M har samma stegning i lådan som M3 3,0/328/528?? Undrar vilken diff som skulle göra bilen accsnabbast typ på strippen? Har Z3M samma låda som de andra 5vxl skulle man kanske köra på den lilla diffen då Z är erkänt snabb och utväxlingen används för serietillv. Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Det är samma växellåda. Att Z :an är snabb beror nog mer på vikten på bilen. Jag ska köra med 3.73 och femväxlat. Och en 3.73 hittar du i tex 325 E30 och jag tror att det är samma hus så det man flyttar över är kåpan alt. om den inte är bromsad så lyfter man över kron och pinjonghjul. PÅ rena rejs bilar kör man ofta 4.10 på dom mindre banorna. Men hur det funkar på strippen vet jag inte. |
|
| Passar E30 325 diff 188 i en 325 e36-91 | |
|
Nej.. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Glömde säga, hade du haft en compact så hade det passat :-) Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk CS#4079/SC#580 |
|
| Vra får man tag i en diff till min bil..??letar utan någon framgång... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.