|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har importerat ett antal bilar tidigare, men ingen efter att de nya bestämmelserna om urpsrungskontroll infördes i febr -08. Tidigare kunde man ju boka en tid för reg.bes i anslutning till "hemkomst" och vips så hade man både skyltar och en riktig försäkring 2-3 dagar senare. Funderar på att eventuellt importera en cab i sommar och ställer mig då frågan hur länge man kan köra på de röda 30 dagars skyltarna i Sverige? 30 dagar låter ju som det självklara svaret, men jag har något svagt minne av att det kan finnas en begränsning här. Lite trist att köpa bil(framförallt cab) och inte kunna nyttja den i sommar pga av de längre ledtiderna som de nya reglerna innebär - dessutom så är väl ledtiderna än längre i sommar eftersom jag misstänker att även de som jobbar med detta skall ha semester:) Någon som vet besked? Mvh | |
| Om fordonet har en giltig utländsk registrering och en gällande utländsk trafikförsäkring, får du köra fordonet i högst en vecka från det att fordonet togs in i landet. För att få köra fordonet efter att den första veckan passerat, krävs en tillfällig registrering. | |
|
Och det som är otroligt dåligt med reglerna är att för kunna boka registreringsbesiktning krävs utförd ursprungskontroll och för utförd ursprungskontroll krävs det att du har skickat in briefet och köpekontraktet vilket man ju inte gör förrän man köpt och hämtat hem bilen. Vilket betyder att man måste vara riktigt snabb om man ska hinna skicka in papprena, få bilen ursprungskontrollerad, få tillbaka godkännandet av ursprungskontrolleringen och därefter boka och utföra en registreringsbesiktning inom de 7 dagarna man får köra bilen. Speciellt under sommaren då jag misstänker att ursprungskontrollen kan gå lite segare än vanligt. :) Om du inte hinner är det bara skaffa trafikförsäkring för en dag på chassinumret och bevis om avtalad tid från Bilprovningen så får du köra dit. :) |
|
|
Tack för svaren Ja, på en vecka blir det svårt att hinna allt detta:( Någon som nyttjat "tillfällig registrerering" och kan delge sina erfarenheter? Har nu läst på Trp.styr. hemsida om detta, men det kunde vara kul att höra från någon som testat detta i praktiken. Mvh |
|
|
Hej! Jag har utnyttjat den tillfälliga registreringen på min R6´a och det funkade utan problem.. Tog några dagar innan jag fick plåtarna men jag var inne på VV hemsida och kollade under "Mina fordon" och där fanns ju hojen med regnr och allt så jag ordnade en "egen" nrplåt för att få köra lite tidigare.. Lagligt eller ej men det blev några mil i alla fall innan jag fick dom riktiga tillfälliga plåtarna ;-) Mvh Jimmy |
|
|
Jag lyckades hinna med allt på en vecka. Skickade in för ursprungskontroll en måndag och regbes. samma vecka på fredag. Allt var klart måndagen efter och jag ritade egna plåtar som jag körde med i två dagar tills de riktiga kom med posten. Men jag kan tänka mig att det blir värre i början på sommaren. /AGW |
|
|
Jag håller med att reglerna inte riktigt är solklara, i mitt fall i höstas köpte jag röda 14:dagars skyltar i Tyskland. Beställde försäkring på chassinumret då jag absolut inte ville köra oförsäkrat 200 mil hem. Väl hemma ansökte jag om ursprungskontroll direkt och skickade in papprena. Det tog väl 1,5 veckor, sen beställde jag reg bes. och fick vänta ca 1 vecka. Tog ut skyltarna en måndag och fick besiktning onsdag 2 veckor senare. Sen körde jag omkring i 2 veckor med röda skyltarna. Hade med ansökningspapprena i bilen ifall någon skulle stoppa mig. Jag tolkade som att den tillfälliga registreringen är helt onödig. Du har ju köpt en tillf. trafikförsäkring som gäller i europa (de röda skyltarna). Om du dessuton då har en trafikförsäkring hos ett svenskt bolag borde du inte göra något olagligt. Jag körde dessutom omkring med de röda skyltarna till jag hade fått mina nya skyltar, (med godkänd bes. papper i bilen). Det går ju alltid att skylla på okunskap och det ska väl till en övernitisk polis för att du ska behöva betala några böter. |
|
| Något otydligt inlägg ovan. Totalt körde jag alltså ca 3 veckor med de röda skyltarna i Sverige, innan jag fick mina riktiga. Som jag tolkat reglerna är det alltså bara sista veckan jag kört olagligt. Men om det är som Tallviking säger körde jag ju uppenbarligen runt i 2 veckor olagligt. | |
|
Länk Se punkt 4. "4. Behöver du ansöka om tillfällig registrering? Om fordonet har en giltig utländsk registrering och en gällande utländsk trafikförsäkring, får du köra fordonet i högst en vecka från det att fordonet togs in i landet. För att få köra fordonet efter att den första veckan passerat, krävs en tillfällig registrering." Du körde två veckor olagligt. Först genom att du körde mer än de 7 dagarna som är tillåtna samt att du körde ett oregistrerat fordon då den utländska registreringen slutar gälla efter 14 dagar. Det är iaf min tolkning av reglerna, man kanske skulle kolla med polisen i "Fråga polisen"-tråden på Zatzy för att få exakt klarhet i det hela. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.