AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.249

Problem med värmen!

Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Nu har jag börjat "renovera" min 850. Det är en del saker som behöver åtgärdas och som jag inte vet hur jag ska göra med.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

1. Fläkten går antingen inte alls eller så går den på fullt ös och det blåser konstant värme när den går. Ska även nämna att ACn kyler inte det minsta heller !
Vad bör bytas? Alltihopa? Och vad skulle det kunna innefatta i så fall?

2. Någon som vet hur man justerar en taklucka? När man stänger luckan så stoppar automatiken luckan "lite för lågt" i hålet så jag måste "lirka" upp den så den hamnar i planläge med taket.

3. Jag tycker bilen "motorbromsar" onormalt mycket vid gasuppsläpp när man kör. (jämför med andra automatväxlade BMW och märken).
Vad kan det bero på?
Jag ska byta oljor och div filter i bl.a motor och låda, kanske det hjälper med filter och oljebyte i växellådan?

4. Sen är det en hel del "småsaker" såsom "lehne links o rechts" som larmar, fukt i ena halvljuslyktan, byta lampor i innerbelysningen, släcka airbaglampan som jag räknar med att kunna fixa till.

Mvh

Peter
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej! Du kan gå in på denna sida så har du en rep manual att gå efter www.bmwtechinfo.com/repair/main/ /Per
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
1. om du bara får värme, har dina värmeventiler packat ihop. Sitter nästan längst upp till höger invid framrutan i motorrummet om du står framför bilen.

Kan gå att rengöra, men troligen ska du beställa nya.

4. Lehne är stolsrygg, links är vänster, rechts är höger. Om bilien larmar för det, så innebär det att stolsryggarna inte låser sig i rätt läge, eller så är det fel på kännaren.

Om stolsryggarna låser, kommer inte bilbältet att funka! Kolla upp genast!

E31-träff i (syd)Sverige i sommar - läs tråden under träffar!
Jo
68
Joxster
E31 840cia -93 Colorline
E53 x5 4.8is -04
Tja!
Om du ska få takluckan att stänga i rätt läge, får du koppla bort batterierna nån minut.

Sen får du trycka så att takluckan vinklar upp sig.

Då kommer den i noll läge.

/Jocke
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej!

Bryt kontakten till solluckans modul och anslut, öppna luckan i vädringsläge och håll knappen inne 15 sekunder, du skall höra ett knäppande när systemet accepterat inställningen. PS du kan ju alltid gå in på följande adress (www.bmwtechinfo.com/repair/main/Index_Repair.htm) för att komma åt en repmanual som ligger online Lycka till
/Per
Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Joxter: Så du menar att 1. Koppla bort batterier 2. Koppla tillbaka batterier och tryck upp luckan i "vädringsläge" så kommer den i rätt läge?

Och om man läser kspehes inlägg så är det ungefär samma tillvägagångssätt som Joxters förslag, men skillnaden är att luckan göres strömlös på ett annat sätt genom att lossa kontakten till luckans modul (var sitter den då förresten?)

/Peter
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej!
Om du håller på med rep där du ändå måste bryta strömmen så gör det först och initiera upp fönster och taklucka när du är färdig eftersom du behöver göra detta då strömmen brytits, behöver du inte bryta strömmen så blir det bara ett moment som skall återställas och du slipper ställa in tid, initiera om radio samt synkronicera spjällmotorerna oxå. ja du har förstått det på rätt sätt i initieringsprocessen. Modulen sitter till höger om knappen för att öppna takluckan. Om jag nu får ställa dig en fråga utan att du blir sur så varför läser du inte rep manualen som beskriver hela processen på ett bra sätt?

BMW CS # 5962 /Per
US
547
US
850 iA -92
Hej kspehe
I min dator funkar inte länken.
Någon mer som har detta problem?

Ulf
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Länk

Blir lite enklare nu. Vet inte vad "/Per" skall va bra för :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.