|
|
|
|---|---|
|
Öppnade upp min instrumentpanel för att byta batterier eftersom tankmätare, varvräknare, momentanmätaren uppträdde lustigt. Dock verkar det som ngn har gett sig på kortet innan mig med lodkolv storlek jumbo, dvs stor grop vid ena batterianslutningen i kretskortet, samt att visa komponenters inlödningar ser ut som skit. Skall byta batterier, men hyser inget större hopp att det kommer bli bättre. Nu till min fråga. Om jag köper en instrumentpanel från skroten, kan jag då ta det kortet och stoppa i min instrument panel? Jag vill ju ha kvar milen på min, då de flesta E30 har gått längre. Kommer det att funka? | |
|
*saknar edit* Samt, kommer vilket kort som helst att passa? Har en 325'a. Är det skillnad mot de andra motorerna? |
|
|
Jag har samma problem med min E30 320 -89. Varvräknaren visar c:a 10% av den borde. Förbrukningsmätaren visar bara 0 (vid motorbroms) eller max (vid all annan körning/gaspådrag). Dessutom har jag problem med min tempmätere. Den fladdrar och går ibland upp och ställer sig på max (under 10s - 2 minuter) och sedan tillbaka igen. Efter ett par mils körning visar den "rätt" igen och verkar stabil, men det är jobbiga två minuter när den visar max. Under korta körningar kan den visa max konstant från det att tändningen är påslagen. Är dessa problem samrelaterade?? Vågar man lämna den till en BMW-verkstad utan att bli ruinerad? Länk (Modellbilar krånglar inte) |
|
|
Om jag var du så skulle jag testa detta först: Länk Då det låter som om dina batterier är slut, men laddas upp efter ca 2min.. |
|
|
Skall prova detta. Tackar så jättemycket för tipset och länken. Har köpt verkstadshandboken men den är ju inte i närheten av vad länken visar. Länk |
|
|
Då har jag bytt mina SI-batterier, fick göra en fuling med kablar. Dock kvarstår mina problem. Pratade med BMW idag och ett nytt "stort" kort kostar 2300kr.. Så det vore skönt att få svar på frågan i mitt första inlägg.. Kan jag köpa ett VDO hus från skroten och byta kortet? Sen såg jag idag att det stod mototronic på kortet.. Kan ngn redan ha bytt det? |
|
|
Även jag har bytt batterier. Lyckades ta bort lödöronen på de gamla batterierna och återanvända. Vissa komponenters lödningar såg misstänksamma ut. Hittade en konding som satt löst i ena änden som jag lödde fast. Jag har en 320 -89 - Tempmäteren började fungera :-) - Varvräknare och ekonomimeter dog helt :-( Vet att kortet byttes 1997 på min bil, så med 10 års intervall verkar det vara dags. eat's fråga är intressant och svar skulle tas emot med tacksamhet och hur länge kommer det att gå att köpa dessa kort på BMW?? |
|
| hej det funkar har gjort det på en av mina bilar | |
|
håhåjaja.. En liten update. köpte mig ett begagnat hus, bytte sen ut hastighetsmätaren (iom km) och den funkade klockrent. att jag var tvungen att slita upp baksätet och rengöra kontakten till tankgivaren för att tankmätaren skulle visa rätt är en annan femma. har även nu haft den inne för maskinpolering och vaxning, så nu är den så fin så fin.. Förutom det faktum att jag inte kan tanka den pga att centrallåset till tankluckan inte låser upp, men det är inte så farligt :) Blir billigare så.. |
|
|
Nu har jag köpt ett "gammalt" mätarhus på Tradera. Bytte elektronikkortet och nu fungerar det som det skall. Om ngn behöver ett mätarhus utan fungerande elektronikkort så säg till. Nu e vi glada igen. Väntar bara på solen så bilen får komma ut o lufta sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.