AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.372

535 låda i m5 3,6?

Sida 1 av 2
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Har en fundering på att byta låda i min M5 3,6 från 91 till en 535i låda från samma årsmodell. Har kollat runt lite o vad jag fick fram så har de lådorna samma nr. Det är ju Getrag i 535i oxå så jag undrar om det är plug and play?
Anledningen till varför jag ska byta är att den inte är i gott skick, Och så är det svårt att få tag i m5 lådor beg + att det skiljer rätt mycket i pris.
Tacksam för svar.

MVH

M-killen
Mobimech renoverar din befintliga låda till "nyskick" för mellan 8-10" beroende på hur mycketr som behöver bytas har jag för mig...Klart bättre än att köpa en annan "M5 låda" eller i värsta fall en 535:a låda som man inte vet skicket på egentligen...
he
31
henka_88
M5 -99
M535 -85
535:ans låda borde passa men jag tror den är lite kortare så då behöver du 535:ans kardan oxå
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Jaha. Hade då inte tänkt mig att renovera min låda för så mycket,(8-10 är åt helsike för mycket) ok den blir väl som ny men vill o kan inte lägga så mycket nu. Nä jag har allt tänkt mig en 535 låda för den ska passa o det är då samma nr på de oxå, men är det samma längd på dom blev jag tveksam till nu? men varför skulle den vara kortare igentligen?

M-killen
he
31
henka_88
M5 -99
M535 -85
M5:ans låda Länk

535:ans låda Länk

om jag minns rätt så var lådorna annars lika men M5:an har den där mellanbiten så då är den lite längre
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Att det är en fysiskt större låda brukar betyda att innehållet skiljer en del.. Mellanbiten är ju i princip ett extra lagerstöd.
Priset skiljde då en del..

Det kan ju bli så att du köper en billigare 535-låda med kardan, kör ett tag (OM det nu passar rakt av) för att sen knäcka den och stå på ruta ett igen.
Hade jag varit du så hade jag nog ändå satsat på en renovering. Gör den själv, man lär sig en hel del på kuppen. Att köpa beggade lådor och skruva i är som att slänga slantarna på Solvalla.. Egen erfarenhet, och jag har aldrig vunnit..
Alla beggade är av nån anledning: "tät & fin, gick bra innan demontering"

Hoppas att det löser sig för dig iaf.

//Johan
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Tack Henka o Johan med flera. Ja det blev lite surt nu när jag fick det svart på vit att M5 var lite längre än 535ans. Kanske blir till o renovera i stället då.
Den går jätte fint att växla o att köra, men vad jag stör mig på så är det de malande judet så fort jag släpper upp kopplingen. Det skulle tydligen vara ingående axel som lagret är slut på tyckte jag dom säga på Bmw, Och så läcker den lite olja vid packboxen vid kardan.

M-killen
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Ingående axellagret är ju inte svårt eller dyrt att byta.
Helt klart bäst och billigast för dig.Glöm inte att byta bakre lagret med samt bägge packboxarna.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
2002tii) Det låter ju som en lättnad. Något man kan göra själv tro?
Har ju inte tummen mitt i handen för jag har skruvat en hel del me åren.

M-killen
au
362
audidriver
540iAT -97
Jag har fått för mig att det jobbigaste med den proceduren är just att få ner lådan och få dit den. resten ska vara relativt lätt, när man väl har lådan nere så att säga. Jag bytte själv ett sådant när en låda var nere och det var ungefär lika svårt som att byta torkarblad.
he
31
henka_88
M5 -99
M535 -85
är det så att den för ljud när du står stilla med bilen igång utan växel?
då är det ju inte bakre laget för den snurrar ju bara när du kör

jag hade så på min gamla M5 och åt mej sa de oxå att det är ingående axellagret så jag böt det men hjälpte inte och det betydde vel på att det skulle vara ett lager inne i lådan och det är ju svårare.. men det är ju bara att byta det ingående axellagret för det är ju inte dyrt och efter att det är bytt så när du snurrar på ingående axeln för hand så skall den inte vara hackig eller trög på nåt sätt för då har den samma ljud kvar om du sätter lådan tillbaka fast i bilen..

jag köpte en begagnad låda och den hade jag inga problem med och det var billigare som att föra den dåliga att renoveras någonstans
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Säger ni det hihi. Har man tillgång till lyft o växeldomkraft så ska det väl inte vara några problem eller? Ja är det lager i själva lådan som låter blir det ju lite mer jobbigt, för jag vill ju inte riva isär lådan helt o hållet direkt. Ska fixa ventilerna först för det stör mig mest just nu. Både rasel o malande ljud ha ha.

M-killen
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Hur låter den när du står still på tomgång med kopplingen nere/uppe?(Öppen dörr, så du hör bättre) Nån skillnad?
Ska du ändå ner med lådan så byt lamell, tryckplatta och urtrampningslagret också. min maler på rätt duktigt i det, så här har du en till som måste skruva.. :)

Lycka till!

//Johan
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Audidriver: Då vill jag aldrig byta torkarblad på en audi.. ;)

//Johan
M-killen. Se det så här: En beg "OK" M5 låda kostar kanske 3-4", men då lär den inte vara "som ny" men kan mycket väl vara i bra skick, gäller att ha tur...Sen kostar det ju att byta låda oxå, säg 3", totalkostnad ca 7". Om du då istället låter tex Mobimech renovera lådan för 10", sen tillkommer bytet a 3" så blir det 13", dvs "dubbelt så dyrt". Men antag att din "nya" låda, den som kostade 3-4" kastar in handuken efter ett tag den med, då pker du på ytterligare ett byte a 3" plus att du får köpa ytterligare en låda, dvs totalt ca 14" o då vet du fortfarande inte hur skicket är på den "nya" lådan"...Så även om renovering är dyrare så blir det billigast i längden
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Dawwe) Jag har hittat en M5 låda 3,6 för 7000kr på bildelsbasen och det var den enda faktiskt. Ska den ur så gör jag det själv för så kass är jag inte på att skruva hihi. Jag ska nog fixa den lådan jag har för det blir nog billigast för min del tror jag, ska försöka göra allt själv för det är alltid skoj att lära sig nått nytt.

JOHAN 525) Kan säga så här att när jag står på tomgång med kopplingen uppe så ular det eller maler som jag brukar säga. Trycker jag sen ner kopplingen så blir lådan tyst helt o hållet. Men ska jag riva ner lådan så ska jag nog byta det du säger för det är inte kul att ta ner den igen. Nytt urtrampningslager fick jag med när jag köppte den för den förra ägaren trodde det var det som lät.

M-killen
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Ok, då är det lådan som låter. Troligtvis det som sagts, ingående axel.

Rätt inställning att försöka lära sig nåt på kuppen, lycka till me skruvningen!

//Johan
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Förlåt! Tvärtom ska de ju va ser jag nu! :) Dåliga urtrampningslager brukar ju bli tysta när de belastas, dvs när kopplingen trycks ner.
Men i vilket fall som helst så måste ju lådan ner och då ser du ju snart vart felet ligger. Sorry, lite rörig i skallen tydligen.

//Johan
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
ha ha Johan. Det blir allt rörigt i min skalle oxå ofta. Det me utramppningslagret var jag oxå inne på , men de sa att det inte var det för det brukar vara tvärt om tydligen va jag fattat? Jag vet inte? får riva ner den o se var felet ligger. Tack för tippsen Johan o alla andra..

M-killen
En låda som "skallrar" har slitna lager...
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Skallrar? min skallrar inte utan ular lite lätt.

M-killen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.