AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.253

Frågor 335i -07 angående oljebyte

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
- Hur mycket motorolja ska fyllas på vid byte av olja och filter?
- Vilket åtdragningsmoment gäller för oljefilter?
- Åtdragningsmoment för oljeplugg?
- Vilken olja rekommenderas för körning inkluderande hård körning?

Vad gäller rekommenderad olja lär väl det som säljs hos BMW vara tillräckligt bra.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Kom gärna med ett lite mer begåvat svar :-)
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
1. Kolla instruktionsboken ;)
2. Typ 25 nm tror jag
3. Lagom
4. Kolla instruktionsboken. Castrol Edge Sport är en bra olja, 10w-60 är bra om man enbart kör på sommaren och låter motoroljan bli riktigt genomvarm innan man pressar motorn.

Lycka till!

Mvh/ Niclas
Alltså, den Castrol SLX 0W30 som BMW säljer alternativt alla andra oljor som uppfyller LL04 klassningen duger gott och väl.

Att använda en tjockare olja i en motor designad för den tunnare 0W30 oljan känns inte helt hundra enligt mig. Nu är jag ingen expert så det kan lika väl fungera med den tjockare. Antar att det lär komma vinklar att om M-motorerna använder tjockare olja så kan de andra det med, men såvitt jag vet är M-motorer en helt annan motor än de vanliga.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Tack för svar. En lite tjokare olja är säkert okey om bilen inte belastas innan oljetemperaturen är uppe och bilen inte körs på vintern och innbär ett extra skydd när bilen körs hårt och oljan blir väldigt varm.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
R 1000:

En 10W-60 är onödigt tjock om du inte har problem med oljeförbrukning eller liknande, även 5W-50 är på gränsen på en så pass ny bil men kan vara vettigt om du tänker köra på bana.

Om du inte ska banköra så är en 0W-40 säkerligen tillräcklig: Länk

Tänk på att frakten blir procentuellt lägst om du beställer upp till 28 liter olika produkter: Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.