AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.070

Hur mår era E39 or ?

Sida 2 av 3
Misär...

När man väl bestämmer sig för att köpa en begagnad del av en auktoriserad bildemontering så blir man straffad direkt. Den "nya" fläktkopplingens fläktblad exploderade igår och slog sönder en massa grejer, bland annat fläktramen och något som har gjort att all kylvätska rann ut. Närmare besiktning ska ske idag.

Känns dyrt, tungt och inte alls kul att äga BMW E39 just nu...

Det intressanta var att jag blev upplyst om en tre-månaders garanti på kopplingen av bildemonteringen, men igår när jag ringde och ville reklamera den så påstod de att ingen garanti lämnas på dessa...suck...
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Bytt vattenpump remmar och spännrullar,,bromsbellägg,skivor fram,fläktmotstånd,termostatoch termostat hus,kudde till dämpare bak, låsmekanism baklucka,Ventiltätningar, membran på vevhusventilationen, +servicar. Ja just ja jag byte ju motor oxå :P
Haft bilen sedan 2004 och kört den från 10000mil nu är det 20000 som gäller. Har alltid gått som en klocka även om jag haft problem med oljeförbrukning. Men det avhjälptes genom ett motorbyte i höstas..
Nu närmast står länkarmar och kanske lite stag framvagnen på tapeten för att ftillbaka den där äkta lyx känslan..
Trots att jag haft lite strul med oljan så skulle jag säga att det är en fantastisk bil, och om man skruvar själv så är den inte särskilt dyr att äga
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Jag sålde min 523-97 förra helgen. När jag köpte bilen för knappt fyra år sedan så hade den rullat 12500 mil, nu när jag sålde den så hade den rullat 16900 mil. Under min tid så har jag förutom ren service bytt ett framhjulslager, termostat, centrallåsmotor samt frambromsar. Inte mycket jämfört vad många andra råkat ut för.
Hoppas inte att personen som jag sålde den till är besviken på bilen, han försöker nämligen sälja den. Han har dock kostat på den en omgång sjuttontummare och lagt på några tusen på priset:
Länk
Är ni intresserade av bilen så hör av er till mig, jag har nog mer info om bilen än nuvarande ägare.
Har haft min 528 sen januari 08. Under den tiden jag har haft den 17400 - 20400 mil har jag bytt främre lyktglas, kamxelgivarna, fläktremmen och gjort en vanlig insp 2. Nästa vecka ska centrallåsmotorn bytas. Rost har kommit på bakluckan och vänster framdörr, och bromsarna bak behöver bytas. Framrutan är ganska sliten så den står också på tur. Att det är en del att göra på den glömmer jag varje gång jag kör den för den är så jävla skön, snygg och härlig!
Visa användare
22
J-man

420DA XDrive-18
Ja vad skall man säga! det är lättare att skriva vad som inte är bytt på min Touring, det är följande:vänster bakdörr och kofångare bak samt drivlina. sedan är nog resterande utbytt ( till och med taket är omlackat) skall tilläggas att den rullat dryga 32K mil nu.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
540iAT -00 22000mil:

Går som en klocka och kvalitetskännslan är enorm!

Har bytt följande under dom år som jag har haft bilen:

Del, År
------------
Kylare 06
Generator 06
Luftmassemätare 07
Vattenpump 05
Expansionskärl 08
Bromsar bak 08
Bromsar fram 09
Bakbalksbussningar 07
Pendelstag 06
Kupéfläkt 06
Framruta 09

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
US
547
US
850 iA -92
Köpte bilen för snart ett år sen. Hade då gått 21500. Nu 23800. Pixelfel, rost på bakluckan, detta verkar vara mer regel än undantag.

Har bytt bromsskivor fram men kommer att bytas igen, de har blivit skeva efter tre månader, någon som har tips på varför detta händer? Garanti.

Har också kollat efter en ny klimaenhet då knapparna är trasiga och trillar bort.

Bilen fick även igår nya sommardäck.

Service insp 1

Det som är nackdel med denna är den höga skatten men för tillfället har ju diesel blivit billigare än bensin så det kanske jämnar ut sig efter ett par tusen mil.
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Förhoppningsvis mår vår e39:a bra.

Bytt på sedan inköp i januari är:
Hjullager h bak
Vindruta
Kamaxelgivare

Förhoppningsvis är det några bekymmerfria mil framöver. Batteriet är väl kanske närmast på tur då det är 8 år gammalt och har börjat ladda ur lite.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Min maskin mår utmärkt. Bytt fläktmotstånd samt termostat.
Bästa bilen jag haft hittis !
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Ska ut på europasemester om en vecka med min 13 år gamla e39, får se hur det går, men den går som en klocka så det blir nog inga problem. Jag är lika nöjd som jag var när jag köpte den för sju år och 7000 mil sedan. Imorgon ska den begåvas med nya skivor och klossar runt om iaf.
Dags för en uppdatering av reparationerna. Som tidigare nämnts utfördes en del reparationer vid köpet, mest kosmetiska sådana plus en vattenpump. Därefter byttes skivbromsar fram och handbromsbackar hos den auktoriserade verkstaden i enköping (undvik dem, ni vinner troligen på att åka lite längre till M-bilar). Nu har dessa bytts på nytt plus skivbromsar bak och stötdämpare runt om samt lite småsaker. Nästa steg blir att byta en nivåreglering till ett Xenonljus, multiremmen (förebyggande syfte då den är torr och har sprickor) och troligen ventilkåpspackningen. Ännu har inte den nog rätt så döda Klimatanläggningen kontrollerats. Likväl är jag fortfarande tillfreds med bilen och jag fick godkänt vid besiktningen.

Mvh
Mikael
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Bilen hade rullat ca12700km när jag köpte den. Nu står mätaren på ca18600km.

Trivs som fisken i vattnet bakom ratten och som alla bilar har
den ett eget liv :)

Hittills bytt:
kam&vevaxelgivare
hjullager fram&bak
v. vindrutetorkare+spolmotor
parkeringsbromsbackar

Inte så mkt, men på listan står nu fjädrar bak, rem, vattenpump, och kanske styrväxel...

prosperity is a mindset!
zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
jag kollade igenom en pärm med kvitton till bilen och jag är inte förvånad över summan, känns som att man bytt hela bilen. alla kvitton slutade på 139964kr. T.ex stabilatorstag, styrarmar,bärarmar bak, spindelleder, reonvering av klimatanläggning, termostat, generator m.m...m.m....

Iallafall den bästa bil jag haft.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
15600 mil har haft bilen i tre år bytt skivor/belägg bak samt en fläktkoppling reparerar och servar själv så drift notan blir ganska låg.Men nu står bilen i garaget med motorkrångel, bilen går som en tändkulemotor samt låter som en dammsugare under insuget, skall felsöka när tid och lust finnes.

mvh
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Mår ganska bra tycker jag.

Bytt på ca 1 år.

fläktkoppling
Generatorrem + spännrullar
Krängningshammarstag fram
kulledsbussning bak
huvemblem
stora inspektion 2 service

totalpris kanske 15 000

Enligt bmw var bromsrören som går längsmed lite slitna, jag tycker dom inte var så slitna, borstade och rostskyddsmålade med svart spary.

Felfritt genom besiktning.

har inte gått mer än 11 000 mil ca.
Då kompletterar jag min föregående lista. Den ser numera ut så här:

Främre dämparna inkl. dammskyddssats
Kylare x2
Vattenpump x2
Ac-rem x2 + fläktrem
Löprullar + spännare
Viskokoppling x2
Xenonlampor
Skivor och belägg runt om
Stabilisatorstag i framvagn
Batteri
Bussningar till främre nedre casterstagen
Automatlådeolja + filter+ packning
Diffolja
Huvemblem
Motorfästen
Kylarsarg
Kylarslangar
Termostathus
Inspektion 2
Extra oljebyte inkl. filter
Avgassystem fäste

Detta är alltså saker bytta sedan 080730. Cirka 30000 inkl. arbetskostnad lågt räknat.
1st ABS-givare
1st Termostat
1st Batteri (förmodligen i onödan, det gamla tjänstgör ännu...)
2st Bakljuslampor
Bromsbelägg samt bakre skivorna.
1st brytare för tändningslåset
That´s it, 9 år och 9 månader, 1000 mil/år. Aldrig ägt en billigare bil vad gäller service och driftskostnader.

FP
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag får nog också modifiera min lista lite granna nu efter senaste besiktningen. Ägt bilen sedan 2006-10:

Bromsskivor + belägg runt om
Handbromsbackar
Handbromswire x2
Termostat
Termostathus
Hjullager fram x2
krängningshämmarstag fram x2
Styrleder fram övre x2
Styrleder fram undre x2
Baklucka, pga rostangrepp
AC-fläkt
Kondensor
Multirem
Sommardäck x4
Vinterdäck x4

Näst på tur står vindruta, pga sprickbildning

Dyraste bil jag någonsin haft sammantaget. Inte helt problemfri men skön att köra.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Den mår väldigt bra, lite smutsig och ostädad för tillfället.

Dyraste reparation = Turbon & Webaston annars normala slitageprylar.
Dags att passera 32 000 mil snart.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Har en BMW 523i 97 som jag har ägt i 4 månader nu.

Den har rullat 21500mil. Har kört flitigt med den och har kört 850mil.
Har bara byt olja o filter plus en H7 lampa men rätt nyligen så tändes anti spinlampan som känns rätt surt :( Sen i förgår när jag skulle köra hem från semstern och skulle packa så haveredade öppningsmotorn på bagasluckan så den går inte öppna.

Sen skulle jag önska att det skulle varit en ny koppling på den. Den slirar inte men vid en kraftig acc så är det inte rätt bett i den

Den har inte tappat sin glanstrotts milen men jag vet inte vad jag ska göra med den. Jag älskar bilen men känns trots sin otroliga kvalitets känsla att detta bara är en början på saker som kommer komma.

Fick en grymt positiv överraskning efter 75mils körning mellan 120 till 140km/h när jag fulltankade. 0,78l milen. det slår man inte med någon annan bil i den storleken från 90talet så mycket jag vet iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.