AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.056

e60/e61 med 6 högtalare?

Sida 1 av 2
35
Göteborg
Volvo XC40 P8
Hej på er,
Duger ljudet med standard stereon och de 6 högtalarna? Eller ska man ta HiFi paketet med 10 högtalare?
Hej,

Jag rekommenderar att du väljer Hifi paketet. Standard stereon håller en låg nivå.

sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
HiFi paketet är inte heller mycket att ha.
Gå på Logic7 istället så får du ok ljud.

Alternativet är att uppgadera i efterhand.

Ska du uppgradera i efterhand så är hifi paketet bästa valet för då har du lågnivå framdraget till bagaget vilket underlättar mycket.
Då slänger du ut orginalhögtalarna och steget och sätter dit
vettigare grejer. Då blir det riktigt bra!!

Lycka till.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Håller med svesam. Du behöver minst HiFi. Enligt diskussioner på www.e60forums.net så är ljudkvalitén på Logic 7 sämre efter faceliften.

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Däremot kan du skippa professional-stereon. Den ger inte bättre ljud och även business-stereon spelar mp3. Glöm inte USB-anslutning. Jag har anslutit en 80 GB ipod som ligger i armstödet. Bra ljud och du kan navigera med rattknapparna och se låtnamnen på skärmen. Fungerar mycket bättre än det uppgraderingskit som fanns innan facelift.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har logic7 (största systemet på pre-LCI), och är mycket nöjd! Låter mycket bra!
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Har HiFi och eftermonterat Bmw iPod interface. Fungerar och låter bra det med.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Kom ihåg att ljudsystemet i din nya bil behöver "spelas in" ganska många timmar. Låter knasigt, men så är det. Timingen i ljudet kan kännas som en smärre katastrof och ljudet "släpper inte loss" förrän det är inspelat. Samma sak på en ljudanläggning för hemmet av lite bättre kvalitet. Jag har Hifi systemet och med tanke på pengarna så, njaa. Det är ok när systemet är inspelat. Visst låter Logic 7 bättre (om man tycker det är värt pengarna).
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Beställ bilen med option 676 HiFi.
Släng ut steget och basarna under stolarna och byt till något vassare så
har du en bra början på ett hyggligt system.

Om du fortfarande inte är nöjd så byter du fronthögtalarna och driver dem
med ytterligare ett steg (om du inte varit förutseende och köpt ett 4-kanals på en gång...)

Fortfarande inte nöjd?
Då är det dags att bygga baslåda i bagaget och fylla på med mer steg...

I min bil har jag bytt ut rubbet och när inte frun ser på ligger det minsann en baslåda i bagaget också :-)

flodberg
Hej,

Jag har en E61 2007 (facelift) med Business CD och standardhögtalarna och vill nu uppgradera ljudet. Vet någon mer exakt vad som skiljer när man väljer uppgraderingen HIFI? Är det fler element? Byts alla element ut? Fler slutsteg? Klarar man sig från att dra nytt kablage? Jag har hittat en del HIFI-högtalare via bildelsbasen.se och vill göra en så enkel uppgradering som möjligt.

Tacksam för all input!
35
Göteborg
Volvo XC40 P8
Tack för alla goda råd.

Hur är de 10 HiFi högtalarna fördelade?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Länk

----
BMW CS #6212
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Sitter i samma sittbrunn som Flodberg och tar gärna emot råd om enkla (om det finns några) uppgraderingar. Var inne på BMW idag för att kolla vad ipod-anpassningen till en e61 tillverkad 2005/08 kostade och blev minst sagt nedslagen över att höra att arbetet skulle gå på 4.000kr (sammanlagt 6.000kr).

Tacksam för tips!

Mvh LLoydan
fl
124
fluppen
525iA E61 Touring M-optik
Jag har standardsystemet (6 högtalare) Jag saknar bas (slår igenom på väldigt låg volym) och jag saknar även diskant. Ljudet är med andra ord rent kasst.

Jag funderar på att sätta små diskanter innanför sidospeglarna och byta ut basarna. men till detta kommer jag behöva slutsteg. Har jag ens nån lågnivå jag kan använda ?? Annars får det bli att köra en omvandlare kanske.

Nån som vet storleken på basarna under sätet ?'

Tacker..
Sitter själv i samma sitts, orginal system med minst sagt bristande kvalitet.
skulle vara kul att veta om de finns nått sätta att höja standarden.
Jag skulle kunna lägga runt 10-15 000 kronor för att förbättra de.
Man lyssnar ju ändå på rätt mycke musik och om man jämför med
systemet från e39 som jag hade, vet ej riktigt vad de var för system i den
men de var riktig equliser och olika förprogramerade ljudlägen samt en
orginal sub i skuffen så var ljudet i den bra mycke bättre än i den här.
Tacksam för lite info eller företag som kan ordna de.
Bor själv i sundsvall, om den finns någon bra firma att lämna in hos.
Hej Sitter oxå med det lilla 6högt systemet som är helkasst. har iallafall ipod USB ingång. men jag sneglar på Audio system X-ion 200 som skall passa.
Länk
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Det passar perfekt kan jag meddela.

Låter dessutom helt ok.
Ingen djupbas givetvis med det räcker till.
Krispig och fin diskant.
Litet "luddigt" mellanregister.

Tänk på att det inte finns någon lågnivå ut från business-stereon så
köp ett slutsteg som har inbyggd omvandlare.
Jag kör JL Audio och det funkar klockrent.
fl
124
fluppen
Jag antar att det är 8" bas under sätet, men hur mkt utrymme är det under magneten, asså hur står magnet kan man ha ??
fl
124
fluppen
En annan grej jag tänkte på, om jag tar bort dörrsidorna så är det inte så att sido airbagen får fnatt och utlöser ?
flodberg
Innan jag börjar riva i inredningen; är det någon som sitter på en bra beskrivning hur man tar loss dörrsidor och övriga paneler utan att ha sönder något?
JL Audio! Tack för tipset. svesam.
Driver du Hela audio system x-ion200 med 2 kanaler?
Delningsfiltret delar delar bara mellan mellanregister och diskat om jag förstår rätt. så 2kanaler för basarna kanske är bra. "All info på Tyska suck"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.