AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.223

Spindelled från eBay

Sida 2 av 2
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag ser att ATP nu påstår att de förstärkt sina bussningar ( jo tacka för det, de höll som sagt ett halvår ). Har du tur kanske de är bättre nu än när jag köpte dem för 2 år sedan men jag ställer mig ytterst tveksam.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
CatchMeIfYouCan: Hehe, jag lät en mekaniker byta. Skitar ner mig gör jag inte om jag slipper.

menar du också att torrsprickorna i damaskgummit som uppstod var mitt fel ?

Jag förstår det känns bitter att du slängt ut 1.000kr på en låda skit och att du om ett år kommer bli tvungen att byta dem igen (för du kommer ju definitivt montera dessa) och stå där med summa summarum jävligt dyra styrstag samt dubbel arbetskostnad/insats.

Varför tror du de är så billiga för ?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Och vad gäller de länkarmar Hasso köpt så är de INTE samma som de du köpt. Jag har också köpt armar på ebay, av märket Meyle, de håller ...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Här är en tidigare kommentar från Dawwe vad gäller ATP:

ATP har mycket prisvärda artiklar. Dock så har jag hört (läst) på tyska forum att kvaliteten inte alltid är på topp. Ofta rör det sig om "billiga asien-tillverkade delar".

No shit !!!
Japp skall montera själv, har du inget vettigt att tillföra så ta och ryck upp dig, och sluta med detta tramset. Du har förklarat dig en gång det räcker .
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jaja, kom ihåg om ett år att jag varnade dig ...

Jag har inte bara förklarat mig en gång, jag har förklarat mig flera gånger och klargjort att det är skillnad beroende på vad för saker du köper på ebay. Vissa saker är skit andra är det inte. Det du köpt är skit !
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
jag har bytt hela framvagnen med atp grejer från ebay. två år sedan.
inga problem alls och jag kör inte som en gammal gubbe.
det hade kanske varit bättre om du böt själv. mekaniker kanske tog dina nya och satt dit begagnat från skroten.? har hänt mej en gång förut med bromsar
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag köpte båda sidorna och det gick på ~850:- inkl frakt hem till dörren. Tog 3 arbetsdagar sen jag betalat.

Nu ska jag bara få nån att pressa ur bussningarna så jag kan montera Powerflex och montera.

Brytgaffel från Biltema är investerat redan enligt Hassos rekommendationer.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag köpte nästan alla nya leder och stag från tyskland skitbilligt i fjol, nu 2000 mil senare så har de bakre casterstagen gett upp på båda sidor =/ Så man fick vad man betalade för.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jo de är väl så men jag tog en chansning. Kör väldigt lite med bilen och sen ska jag byta ut bussningarna direkt så de gör inget om de är kass. Hoppas bara att spindelleden håller ett tag.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag använde följande brytgaffel: Länk
Vad som mer behövde var en fast nyckel 17mm och ett spärrhantag med 16mm för att lossa på bussningssidan. Jag tror det ska till en 21mm fast nyckel för att lossa muttern till spindeln men jag är inte säker då jag använde den förbjudna skiftnyckeln, hade helt enkelt ingen fast nyckel som passade.
Sen va de bara sätta till brytgaffel och banka som fan med hammare på dess ände tills spindeln släppte. Fick tyvärr misshandla bromsskölden lite annars blev de fel vinkel för brytgaffeln och den tog i godset på andra sidan innan spindeln släppte.

Återmonteringen gick busenkelt. Bara trycka dit grejerna, kopparfetta och spänna muttrarna.

Innan monteringen fick jag hjlp med att pressa ut originalbussningen från den nya armen så jag kunde byta till mina Powerflex. Fettade in dessa med lithiumfett innan jag monterade. Nog inte helt korrekt men det var vad som fanns att tillgå och det ska väl vara ganska långtidsverkade va jag vet?

Här kommer några bilder:
Före: Länk
Jämförelse: Länk
Efter: Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Vet inte hur du gjorde ravve, men ett bra tips när man ska gå på med brytgaffel är att skära sönder gummit på spindelleden. Då finns inget som mildrar slagen på brytgaffeln och det går enklare att lossa spindelleden.

------
BMW CS #04839

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ett bra tips Davve, det gjorde jag inte men det kan man ju göra om det trillskas.

Glömde nämnda de att hela min operation tog ganska exakt en timme i lugnt tempo och ingen tidigare erfarenhet av operationen innan.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hur håller ATP-delarna ihop nu efter 2år och x antal mil ravve?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Besiktigat för en månad sen utan anmärkningar.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Ok, inga vibrationer, glapp eller liknande? Sitter själv och kollar på ebay kit av meyle modell då dem känns som ett säkert kort men de billigare kompletta kitten från tex ATP är bra lockande. Några skriver dem är skit, andra verkar dem hålla för.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Inte vad jag märkt iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.