|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick avslag på vänster spindelled på besiktningen... Den ledade biten på staget nr 12: Länk Detta verkar inte finnas nånstans att köpa löst och här hemma i Sverige är staget "dyrt". BMW tar nästan 2000:- och Mekonomen nån hundring mindre. Men sen hittade jag detta på eBay till ett helt annat pris: Länk Vad tror ni om de? Vågar man köpa så här billigt? :-) Är det skillnad på höger och vänster stag? På realOEM har de olika artikelnr men på eBay verkar det inte stå om det är höger eller vänster. | |
|
Den du länkar till är till höger. Det står t.o.m. i titeln "rechts" betyder höger på tyska. Sen är jag intresserad av erfarenheterna av dylika produkter också eftersom det kan bli dags att börja byta lite sånt här på min 7a inom nåt år eller så. |
|
|
Hehe ok, där ser man. Min tyska är inte så bra :-) Jag behöver även tips på hur man lättast får av spindelleden från bilen, helst utan specialverktyg. |
|
| Skitkvalitet, köp inte det där eländet de säljer på ebay om det inte står explicit att grejjerna är från Meyle | |
| Men för all del. Vill du byta leder varje år så kan du köpa den där. | |
|
Är Meyle motsvarande originalkvalitet då? Jag kör inte så mycket, kanske 1000 mil / år så även om de inte håller så länge lär de väl ändå vara nåt år? |
|
|
Jag köpte främre bärarmar på ebay.de till min förra E39, som inte var Meyle. Nu hade jag inte bilen så länge efter det så jag bör inte uttala mig om hur de håller i längden. Men två stycken främre bärarmar kostade 1200kr inkl frakt och bussning. Biltema tar 1800 utan bussningarna och jag tror inte de håller så j-kla dålig kvalitet. Säkert inte lika bra som original, men med tanke på vad de kostar så tyckte jag det var skäl nog att prova. Snabba leveranser har det varit varje gång jag köpt något på ebay. Highway Star. Du skriver skitkvalitet. Det vore väldigt intressant med din egna erfaranhet till det påståendet. Jag skriver inte att du gör det, men det är rätt vanligt att folk slänger ur sig en massa dynga utan egna erfarenheter och belägg för påståenden. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Känns som sagt att det kan vara värt att testa med tanke på priset. Om bussningen är kass är för mig skit samma då jag kör med powerflex där istället. Nu till ännu känsligare fråga, "ska" man byta båda samtidigt eller de är överkurs att byta nåt som funkar? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ravve. Jag köpte när jag böt dessa leder på min 540. Det funkade utmärkt med en av dom. kommer inte ihåg vilken. Dunkandet försvann som gott var också :) hade väl bytta allt annat innan jag hittade glappet i spindelleden. Länk Länk Jag kan inte se nån skillnad på de som jag köpte från BMW och de på ebay. Länk Bussningarn är urpressade pga Powerflexbussningar används. Notera att dessa stag ska bytas parvis , för att få samma hårdhet i bussningen, en är ju sliten och den andra ny inte bra blir det då.. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack hasso, ska prova med en sån gaffel. Angående att byta parvis, gäller detta endast pga bussningarna? För jag kommer använda mina powerflexbussningar från den armen jag byter nu. Det blir alltså lika gamla/nya/hårda/mjuka bussningar på båda sidorna... |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag ser en enda anledningen till att det skulle vara för bussningens skull. och kör du med samma som innan spelar det ju ingen roll. Tror jag använde den långa gaffeln om jag kikar i lådan så är den nog använd, köpte båda för att slippa upptäcka att nån inte funkade. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jo den långa verkar bäst, lite mer hävarm. Ska ta och beställa en sån nu ikväll tror jag så får vi se va de är för nåt. Kanske ska man beställa hem båda sidorna ändå, är den ena slut så kommer väl den andra också snart. |
|
|
Davve: Jag köpte skitgrejjer på ebay från ett företag som heter ATP. Lederna var glappa (ala 4 stag) inom ett år. Gummibussningarna sprack och läckte inom ett par månader. Skitgrejjer, undvik !!!!!!!!1 Det är mycket job och bök med att byta styrstag. |
|
|
Tack för svar! Med belägg och info om sina erfarenheter så hjälper man andra att inte handla skitgrejer. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Blev intresserad av att läsa detta då jag själv behöver länkarmar och casterstag. Mekonomen ville ha 4000 , Biltema 2000 och dessa strax över lusingen med frakt Köpte dessa på ebay, Länk |
|
Tar inte mera än 20-30 minuter att byta ett sådant stag på en 540, en rejäl hammare och långa gaffeln och lite dunkande tills den släpper. Längsta tiden tar väl att lossa hjulet å palla upp bilen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag handlar "alt" från KOED (www.koed.dk) Bra grejer, och man kan få originaldelar eller eftermarknad. -Daniel- |
|
|
Har beställt på ebay nu och ska betala men då ska jag ange detta? Schlüsselnr. zu2: / 2.1: Schlüsselnr. zu3: / 2.2: Någon som förstår vad det är som ska anges? |
|
|
CatchMeIfYouCan: Grattis ! Du har just köpt dig en låda skit för ett par tusen kronor. Det var just de där länkarmarna jag varnade dig för ltie längre upp i den här tråden ... |
|
| Man får oftast vad man betalar för, inte mer ... | |
|
Highway Star : Hasso säger att han handlat på Ebay , har han också handlat en "låda skit" ?????, dessutom tvivlar jag starkt på ditt ömdöme när du skriver som du gör, förmodligen klarade du inte av att byta grejorna och klantatade till dig. -) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.