AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.725

Bilen dör direkt efter start, låg tomgång vid kallstart.

Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Hej

Jag hade problem med min E36 320 att den hade för höga avgasvärden, och att den bara dog då och då när man saktade in och motorbromsade eller stannade vid rödljus etc. Bytte stift, olja och bränslefilter. Kom igenom besiktningen med nästintill perfekta värden och bilen gick bra.

Nu har jag dock fått problemet att när man kallstartar bilen så startar den normalt, men stedör efter en halv sekund ungefär. Detta håller på i all evighet om man inte gasar lite i ungefär 10 sekunder. Efter det är den ok till den kallnar igen.

Vi testade att dra ur sladden till gasspjällskontakten (se 2 på bild), och då startade den utan att dö direkt efteråt. Min kollega sade att det skulle klicka från kontakten när man gasar så spjällhuset öppnas, men så sker inte. Är det bara att byta till en som klickar så ska det fungera korrekt igen med tomgången?

Tack på förhand!

Länk
RRhodin
Hej
Det ska sitta en tomgångsreglering parallellt över gas spjället.
Det går en slang före och en slang efter spjället till denna.
Den ska reglera tomgången när nu inte gasar.
Kontakten i gasspjället säger att tomgångsmotorn ska ta över varvtalsregleringen. Antingen så är kontakten kass i sjället eller så är tomgångsmotorn kass.
Har du en nyare modell finns ingen kontakt i spjället utan en lägesgivare som inte ska klicka.
//Richard

Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Jag testade att dra ur den bakre sladden, alltså den till lägesgivaren, och då startade den utan problem, men går sedan lite annorlunda om man säger så. Antar att den går efter förprogrammerade värden. Detta borde väl tyda på att lägesgivaren är trasig?

Om man själv vrider på lägesgivaren går det väldigt lätt, inget motstånd alls. Vet inte om det ska vara så. En vanlig potentiometer känns mycket trögare. (Antar att det är vad den är egentligen.)
RRhodin
eftersom du har en 92:a så är det säkert så att du har en givare på gasspjället som indikerar tomgång eller fullgas.
Mät med en Ohm-meter. Vid tomgång ska 2 till 1 vara sluten, vid fullgas ska 2 till 3 vara sluten.
Vanligt är att sjället kärvar och därför inte går till tomgångsläget.

Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Hej igen.

Verkar inte som att spjället har problem. Det går lätt tillbaka, men jag smörjde upp lite för säkerhets skull. Jag mätte upp givaren, och den gick steglöst mellan 870 och 4770ohm. Det verkar som att den fungerar, förutsatt att den har rätt värden.

Länk står det dock att den ska vara på 4K ohm, så det skulle eventuellt kunna vara så att den ligger 800-900ohm för högt hela tiden.

Problemet försvinner fortfarande när man drar ur sladden till givaren.

Kanske är lika bra att gå vidare och köpa en bättre beg. och testa den, eller bara jämföra värdena mot den.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej!

Löste det sig sen? Vad var problemet?

__
/Chrille
Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Ja, det gjorde det. Det var inte gasspjällsgivaren, trots att den hade bättre tomgång när man drog ur sladden till den.

Det var i stället ICVn (Idle Control Valve/Tomgångsmotorn) som var skitig inuti, och så var det en liten spricka i en av slangarna som gick till den. En jättebra guide finns på nedanstående länk hur man rengör den.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.