|
|
|
|---|---|
|
Ägde en bruksig 1600-2 för några år sedan som jag ångrar att jag sålde. Suget finns där igen så nu har jag varit och kollat på två olika 2002 touring. Helt olika typer av bilar. En originalare och en seriöst ombyggd till tii-spec. Kruxet är att tii:n har ett trist varvtalsberoende knackande. Sökt runt och ser att det kan vara allt från spridare till kasst ramlager. Tre frågor: - Någon som lämnat bort ramlagerbyte och har ett pris att delge? - Motorn har bara gått ca 200 mil efter renovering - vad kan det bero på att den går ned sig så snabbt? Så jag inte bara byter lager och sen är man där igen efter ett par hundra mil? - Är en bil med Kugelfischer strulig att äga? Ska en måttligt mekarkunnig person som jag ist leta efter en förgasarbil? Tack på förhand /Niclas | |
|
Dubbelin är en M10 med hög komp och därför frestar det på vev o ramlager,om lagren gått åt pipan fort så har troligtvis veven gått ner sig. Fattar inte att när folk renoverar så byter man bara delar utan att kolla upp att det som är slitet ligger inom tolerans. Kan ju även vara en sliten oljepump som är boven,hur som så är veven nu rökt och måste slipas eller bytas. Och troligtvis är det vevlagren som för oväsen och dessa kan ha snurrat och då är även stakarna rökt. Gör du allt jobb själv med demontering och lämnar in för slipning o honing så kostar det lätt upp mot 10, nya lager slipad vev nya ringar oljepump lite kedjor och packningar,sen om toppen behöver en rejäl översyn så är den en 5a till. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Hei! Kan också vara en kolvbult som knackar, är knappast spridare om det är så högt att du anmärker på det, trodde dessutom att kugelfischer spridare stod öppet hela tiden? Vad är det exakt som är gjort på motorn??? Gjort av profs eller amatör?? Använt beggade delar/återanvänt gamla?? Orsaken kan ju vara t.ex monteringsfel(monterat lager fel/fel lager) . Har du intryck av att ljudet kommer från bottendelen av motor, eller överst (sliten kam /vippor???- om använt gamla. delar) M10 är MKT billig att reparera, lager , vev, ja allt finns att hitta till rimliga priser. Så om priset på bilen är rimligt så köp. Lager kostar några hundralappar och det är några timmars arbete (om vev inte skadats) Men viktigaste av allt vad gäller en 02:a KÖP DEN BILEN SOM HAR FRISKAST KAROSS!!!!!! Rostlagning KOSTAR PENGAR! Sist: Kugelfischer är i princip inte svårt, förutsatt att en okunning person har inte varit och skruvat på den ("justerat tomgång" etc) det är vissa skruvar som aldrig får röras och som tom förseglade med lack från fabriken. Bara spridarpumpen(DYR) är frisk och alla komponenter i "working order" så ska det inte vara svårt. Tror jag har en Manual/artikkel någonstans om hur man underhåller/justerar kugelfischer korrekt... MVH Sakke |
|
|
Han behöver knappast göra om ALLT då det är 200mil sedan sist(beroende på vad som är gjort förstås) Får väl en helrenovering med topprenovering, nya kolvar och lager + oljepump +honing/borrning för en 10-12000tusen. Fick ju pristillbud på en 325 M20 med Allt på ca 13000(5-6 år sedan dock.... Beggade stakar är väl inte svårt att hitta , typ en hel reservmotor-minns inte om stakarna är samma i dubbel-iin dock....vev är väl samma som på 2002 med förgasare(samma slag) MVH Sakke |
|
|
Jag skulle faktiskt rekommendera att du hellre tittar på originalaren, hellre än tii:n. Beroende på skick o pris på originalaren förstås. För att: • Om det är den svarta bilen på Blocket, så är det ingen äkta tii. Plus att frontplåten är utbytt till fel modell, den nyare = inte bra ur originalhänseende. Man blir ju "genomskådad" direkt, s a s. • Inte så kul att börja med att riva motor. • Förgasare är enklare än Kugelfischer. Även fast Kugeln inte är så värst komplicerat, så länge den funkar vill säga. Du får samma effekt med Weber 45:or, plus att de är betydligt mer lättmekade. En vanlig 2002 touring, med Schrick 292-kam, extraktor och Weber 45:or, då har du en bil som rastar tii. :-)) |
|
|
Jag helrenoverade min M30 förra vintern och körde lite sporadiskt för att sedan höra ett ljud som jg helt klart tolkade som ett vevstakslager,men felet var så enkelt som remskivan fram där det ska sitta en mega mutter med rejäl fjäderbricka.......jag hade inte bytt den brickan och muttern hade flugit sin kos.jag var alltså helt säker på ett vevlager.Köpte ny brick + mutter och drog med tryckluft.Nu är den tyst och jag är glad. Hoppas du har samma tur. Mvh Jonas Brinell. |
|
|
DrSakke:Tippsa gärna var du hittar lager till veven för några hundra.MN tar dryga tusingen för enbart ramlager i UD och ska du ha vevlager+frakt så är det vipps 2loppor. Sitter just och tittar på lagren från en M10 som enbart knackat ca 20min ligger en hel del lagerytor i botten på tråget och det finns inga genvägar då utan motorn måste ur för en totalrenovering. Ramlagren ser skapliga ut men inte friska däremot vevlager är rökta likaså vev och 2st stakar.Så i mitt fall så plockar jag ur lite godbitar ur motorn och slänger resten på tippen. Kommer att lyfta i en M10 offshore maskin istället:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Stort tack för snabba och bra svar. Det är mycket riktigt den svarta på Blocket det handlar om. Är väl medveten om att det inte är en äkta tii utan en ombyggd bil. Att det inte är en original tii gör inte mig så mycket, hade aldrig haft råd att lösa ut en äkta. På bilens plussida finns att det är en fin och påkostad renovering med utförlig dokumentation samt en rejäl laddning tillbehör och reservdelar. På minussidan ligger, som jag ser det, att bilen i princip har stått still i tio år samt motorproblemen. Det hade känts bättre om bilen hade rullat en del och problemen som alltid uppkommer efter en renovering hade hunnit sorteras ut. Originalaren det gäller är den vita i Östergötland. Mycket fint renoverad och väl omhändertagen bil med samma ägare under lång tid. Den går fint fast givetvis finns det en del att pyssla med även här, men med denna bilen är det mer tydligt "vad man får" än när det gäller replican. Fyll gärna på med mer klokskap. Beklagar att mitt inlägg hamnade i fel forumdel /N |
|
|
Hej! Trucker: JA, hade ju inte kollat priser, så det blev lite i underkant (man kan dock säga som farfar sa till grannen när han frågade hur mycket odlat mark farfar hade- han svarade "knappa hektaren" och grannen blev ursinnig "det kan det inte vara" Det var nämligen kanske 100m2...Men det är ju sant-en knapp hektar (rejält knapp) Så 2 loppor kan väl betraktas som "några hundralappar" :o) hehe Klart är det en rejäl lagerskada så är det nog som du säger.... Mitt tips kvarstår dock... Köp den med BÄST KAROSS (om priserna är ungefär lika) frontplåt är inte svårt att konvertera(byt bara biten runt njurarna...) om man vill ha bilen som helt original. Klart det är otrevligt med motorrenovering hel i starten, så ta det med i betraktningen. Ett osäkert kort helt enkelt MVH Sakke |
|
|
Den här då??? Länk MVH Sakke |
|
|
Eller var det Tii:n som det var snakk om, Har du link till annonserna?? MVH Sakke |
|
|
@ DrSakke Din länk är den svarta vi pratar om. Den andra jag tittade på (fin vit touring i Norrköping) såldes igår kväll och finns tyvärr inte längre i landet. |
|
|
Hej! Ok, annonser är ändrad verkar det som, var väl flera bilder tidigare??? Om karossrenoveringen är seriöst gjord och det inte finns någon rost så tycker jag nästan bilen är värd pengarna oavsett....âr det mkt nytt plåt på den??? du kanske kan pruta lite pga missljudet(står inget om det i annonsen) tår att det är motorNord steg 2 , 2.2 motor, då låter det ju konstigt att det skulle redan vara en lagerskada.... MVH Sakke |
|
|
Jag skulle tittat närmare på tii replican,den har "guldpapper" med utbytt motor.Detta skrev man förr när motorn var hottad och svårt eller omöjligt att få idag? Är allt på bilen tii? fjäderben,bakvagn,kanske till o med diffbroms är det bara o handla. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Länk Den här skulle jag kolla upp! Sist jag pratade med honom låg den på 30 kkr. Jag har sett ett stort antal bilder på den, och den såg helt ok ut. Särskilt för det priset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.