AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.668

Är det fult att gilla bilar i Sverige?

Sida 2 av 2
Man får ofta titta tillbaka i historien för att få ihop sambandet. En del biltillverkare,
t.ex BMW, har haft modeller som legat en bit över medelbilen i pris.
När Volvo PV och Amazon eller SAAB 96-99, liksom Opel Rekord och Ford Taunus, VW-bubblan osv var de vanligaste bruksbilarna här hemma såväl som ute i europa så var BMW t.ex en bra bit dyrare i samma storleksklass.
Sånt lever kvar i folks minnen i generationer.
Numera har prisbilden mellan många "bruksbilar" av ovanstående tillverkare och en del BMW-modeller minskat eller eliminerats helt men det finns som bekant även idag t.ex BMW-modeller som kostar dubbelt upp mot vad man kan hitta hos många andra, och man är inte blyga med sin marknadsföring heller. Och därmed vidmakthålls bilden av en "dyr" bil osv.
Även reparationer och reservdelar skilde en del förr men mindre idag, och vi som är intresserade av t.ex BMW vet att de ändrade sin prisbild för ett antal år sedan, men detta kan man inte förvänta sig att t.ex en Volvoägare har koll på.

Försäkringar bygger helt på utfallet historiskt för den aktuella bilmodellen, tillsammans med ägarens ålder och bostadsort osv. Tyvärr är ju vissa bilar och modeller mera utsatta för stöld och skadegörelse än andra, och det kommer direkt på försäkringskostnaden för alla andra med samma bilmodell. De enda som kan ändra på detta är vi själva, försäkringsbolagen gör det aldrig, de är rent affärsdrivande och idkar ingen välgörenhet.
Om vi på något outgrundligt sätt kunde eliminera inbrott och skadegörelser på just BMW så skulle de snart vara billiga att försäkra. Om vi dessutom inte tyckte de var så förbaskat roliga att hårdköra med så skulle även maskinskador och liknande minska och premierna skulle minska ytterliggare.
That´s it.

FP
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Sani:
Ja ur ett totalkostnadsperspektiv, både för sig själva och för kunden.
Toyota är i topp år efter år på bilprovningens statistik och tydligen är ytbehandling och dimensioner på fästelementen tillräckliga för att hålla bra.
Det är en ingenjörskonst i sig att räkna rätt på vad man behöver för förband och inte bara fläska på med det största men hittar. (Där har du jänkarnas konstruktionsmentalitet.)
Eftersom Toyota är en av de största tillverkarna i världen så lönar det sig enormt på att spara pengar genom att konstruera bra från början. En mindre skruv per bil blir många Yen i slutändan.
De är även i framkant i produktionstekniken också, de startade ju det som många idag försöker uppnå, lean-production.

Men de är likförbannat tråkiga...
Alla har kanske olika definitioner på ingenjörskonst, men att göra en 2-liters diesel på 143 hk som drar lika mycket (eller lite) som andra tillverkares 1.6 liters dieslar är imponerande ingenjörskonst enligt mitt sätt att se på saken. BMW 118d var länge den enda 2-liters miljödieseln på marknaden (nu har Audi kommit med en också, dock med lägre effekt). Fortfarande är det den enda med effekt över 140 hk. För de flesta tillverkare verkar miljödiesel betyda liten motor (oftast 1.6 liter) . BMW har visat att det inte alls behöver vara fallet.
Ens ekonomiska resurser behöver väl inte spegla bilvalet? Finns ju många som har råd med en flermiljonersbil men åker nåt billigt och är glada ändå!
Men andra måste ju låna pengar för att kunna åka nåt de trivs med - själv har jag ökat belåningen av huset lite för att vara glad över bilarna - på så vis sponsrar ni övriga skattebetalare mina bilar via ränteavdraget. Tack-Tack!
Jönköping är iaf en motor intresserad stad, här är nästan alla killar intresserade utav motorer och bilar, skönt som fn :)

Fast tjejerna, de tycker fortfarande att vi är tokiga för vi tvättar bilen 2ggr/veckan och blir som barn på julafton när vi sätter på nya fälgar!

Sen kan jag inte förstå varför en Bmw e36 318 är dyrare än Volvo V70 T5 i försäkring på mig, det går inte ihop..
Strongman: Läs slutet på mitt inlägg ovan angående just försäkringspremier osv. Är det något oklart? Det har inte så mycket med enskilda modeller att göra som man tror, eller med motorstyrka eller annat. F-bolagen går inte ner i detaljstudier på varje tillverkare och modellserie, man kan säkert göra en grov indelning typ 3-5-7 serie, och med lite pålägg för extremmodeller som M osv.
I annat fall skulle alla fuska och försäkra för 115Hk medan man i realiteten hade 195+Hk under huven osv...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.