AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.551

Förbättrad gasrespons i 330!

sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Styrsystemet i E46 är ju adaptivt och tar hänsyn till förarenskörstil osv vilket har varit stora diskussioner om i amerikanska och engelska forum. Själv skulle jag vilja slopa den funktionen helt men det finns en metod att prova för att få lite mer respons i gasen.

Den här operationen kommer att nollställa gasspjällets uppförande efter just dig. f Skall fungera på alla E46 utan wirestyrning.

Nyckel i tändningslås, vrid till läge 1 (radio osv) var kvar där i 10 sec.
Vrid till läge 0 i 10 sec.
Därefter vrid till läge 3 dvs du startar motorn och tar dig en tur direkt och njuter av den helt "nya" motorn!

OBS! Allt måste göras vid sammatillfälle för att det skall fungera.

/Scnitzermann.
Intressant, men får man fråga var du tagit reda på detta? =)

//Jesper

BMW - Better Make Way
Sp
210
Sparc
330e -22
Hmm... intressant. Jag har upplevt att min 330 inte reagerar snabbt nog vilket gör att jag har problem att hålla lagom under/över-styrning.

Ska även passa på att uppdatera motorprogramvara vid nästa service.
Gasens överföringsfunktion på M54 är inte på något vis adaptiv. Alltså att den ändrar karaktär beroende på hur gasen används. Detta är ett missförstånd som har fått förvånansvärt bra fäste i utländska forum.

Det proceduren gör är att den anpassar DME (motorstyrningen) till en specifik EDK (elektriska gasspjället). Det behöver göras när en av dessa har bytts ut. Det som sker är att DME läser av vart EDK har sina ändlägen, så att den öppnar och stänger helt, men inte mer.

Det är alltså inte en nollställning av adaptionsparametrar. Det är en adaption av DME till EDK.

Däremot har M54 en slö gas när kopplingen är uppsläppt. Den är snabbare när kopplingen är nere, så om man mixtrar med kopplingsswitchen så kan man få en snabbare gas även med uppsläppt koppling, men då sabbar man ju för farthållare o.s.v.

Jag tycker att någon motorprogramvaruhackare borde kunna fixa det där, men jag har inte hittat någon som gör det. Jag var t.ex. i kontakt med ESS Tuning. De ändrar kurvan så att det händer mer i början, men de gör inget åt fördröjningen.
Group 12 12 12 00 Woodcliff Lake, NJ October 2000
Engine Electronics Service Engineering
SUBJECT M54 EDK Throttle Adaptation Procedure
MODEL All with M54/MS43
SITUATION The EDK (electronic throttle control) adaptation must be reset after a new engine control module,
or a new EDK unit is installed.
PROCEDURE The adaptation process takes approximately 20 seconds to perform. If the adaptation process is
not performed, the vehicle will not start, or run in "fail-safe" mode.
If the vehicle does not start, or runs in "fail-safe" mode after replacing the DME or EDK, perform
the following procedure:
1. Turn ignition ON (KL15) for 10 seconds. DO NOT ATTEMPT TO CRANK / START THE
ENGINE.
2. Turn the ignition OFF for 10 seconds.
3. Start the engine.
WARRANTY
INFORMATION
For information only
SI M54 EDK Throttle Adaptation Procedure BMW AG - TIS 24.01.2004 21:51
Issue status (10/2001) Valid only until next CD is issued Copyright Page - 1 -
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Har gjort den där åtgärden på min 320D med automat och någon som verkar hända är att automaten i SD läge är piggare på att växla ner och motorbromsa.

Snabbare respons på gasen har jag inte märkt så mycket av.. Ev. så växlar lådan ner lite tidigare när man trycker ner gasen lite extra, men det kan like gärna vara placebo effekten.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Fungerar det på E 39 med tro?
Ja det gäller alla M54 med Siemens MS43. Dock finns alltså ingen anledning att göra det om det inte är så att du bytt EDK eller DME.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.