AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.060

Dags att byta vattenpump, hur gör jag?

jo
12
joakimsjoholm
325iA Cab -94
Pumpen är pajj, har skaffat en ny, (tyvärr med plastskovel) men det håller nog en stund iallafall, hur gör jag? och hur får jag bort fläkten på bästa sätt?

mvh Jocke
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Fläkten har storlek 32 på kopplingen. Sätt dit en fast nyckel och slå hastigt på den MEDSOLS för att chocka den och således få loss den. OBS! Den är alltså vänstergängad. När fläkten är lossad så lossar du fläktkåpan och sätter sedan en hylsa på remspännaren för att lossa remmen från vattenpumpen, tror det är storlek 16 till remspännaren.

Sedan kan det vara bra att tappa ur kylvätskan innan du lossar pumpen och får kylvätska överallt. Sedan är det bara att lossa pumpen, ta väck alla smådelar som gått sönder och lagt sig i kanaler och div. lopp. Torka rent anliggningsytan mot pumpen, slipa bort ev. rost, ärg och annan skit med ett fint papper och torka rent ordentligt.

Sedan är det bara att montera allt i omvänd ordning och se till att få dit en ny o-ring på pumpen samt fetta in den med vaselin eller liknande så att den inte fastnar och läcker ut kylvatten efter montering. När du ska få på fläkten så håll den med ena handen i läge mot gängningen, sätt den fasta nyckeln runt kopplingen och vrid den MOTSOLS för att den ska ta gäng. Sedan kan du bara snurra den för hand tills det tar stopp. Jag drar den aldrig hårdare än så efter att det tagit stopp. Eftersom den dras åt motsols och motorn snurrar medsols (beroende på var man står och tittar) så kommer den inte lossa utan bara dras åt i såna fall.

Glöm inte att öppna luftningsskruven och fylla på med glykolen (helst ny) samt kontrollera fryspunkten sedan.

Lycka Till!
jo
12
joakimsjoholm
325iA Cab -94
tack som tusan för detaljerade instruktioner, den här rem-spännaren, menar du att det går att skruva fast den i nuvarande position? eller måste man låsa fast den på nått vis med tex en meisel?

Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Det räcker att du belastar den dvs så att remmen slaknar (hihi). Sen tar du bort remmen från remhjulet och sedan kan du släppa tillbaka remspännaren medans du jobbar vidare. Sedan gör du om det när remmen ska på igen. Tror faktiskt inte den går att låsa men jag är inte hundra.
jo
12
joakimsjoholm
325iA Cab -94
alright! någon sa till mig att den kunde släppa eller åka ut i fullt "spännläge" och det kostade tydligen dyra pengar att fixa.

Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Inget jag känner igen men det kan ju vara någon specialare, eller så drömmer dom. Oavsett så kan du absolut låsa den i läget om det nu finns en sån funktion på den, det skadar aldrig.
jo
12
joakimsjoholm
325iA Cab -94
Godmorgon Godmorgon, Fläkten är väck tack vare dina instruktioner, nu återstår frågan, vad är det som är remspännaren? är det hjulet som sitter närmast himmelen när ja öppnar huven utanpå remmen? eller sitter den längre ner i systemet, (m50b25 då), tänkte om du kanske hade några bilder som du kan slänga över? det skulle underlätta,

Uppskattar all hjälp hitills!
mvh Jocke!
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag har bestämt för mej att det var en 9mm insexhylsa som krävdes till remspännaren på en M50-motor, men jag kan förstås minnas fel...
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Kolla in länken, nummer 8 är spännaren. Du får helt enkelt belasta bulten i ovankant så att spännaren trycks ner och så att remmen slaknar :)

Länk

Hoppas detta hjälper, jag har inte i huvudet tyvärr var spännaren sitter på just din bil då det inte är var dag en E36 kommer in på verkstaden men den bilden bör räcka, om inte så skrik till igen :)

Lycka Till!
jo
12
joakimsjoholm
325iA Cab -94
tack så mycket, jag listade ut idag hur man skulle pilla bort spännaren, och nu när jag fick höra ordet verkstad i ditt sammanhang, försvann kallsvetten från pannan,:D

jag har bytt pump idag, kommer en bra bit utan kokning, jag har kört hela tiden med full fläkt och värme, men så fort ja stänger av fläkten eller drar ner värmen, så börjar det gå upp i värme, och det kommer inte riktigt varm luft ifrån fläkten förens ja gasar upp skapligt och belastar bilen, vad tror du att det kan bero på? ny termostat, ny pump, inget trasigt block, kan det vara så att jag har luftat dåligt?

tack för all hjälp hitills!
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Fan det låter duktigt skumt, inget jag har vart med om att man bytt allt det och det ändå inte fungerat som det ska. Har du luftningshål på expansionskärlet alt. någon kylrörsanslutning? Om du har det så öppna de allihop (ibland har man 2 ibland bara 1) och fyll på vatten i expansionskärlet tills det börjar rinna ut genom luftningshålen.

Det ska räcka att göra så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.