AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
892

Då var de dags för mitt efterlängtade Bmw köp

D_
73
D_C
520i e34 90
Skrev en tråd tidigare här på forumet om att jag längtade efter Bmw igen och att jag nu hade Octavia rs.
De är nu läge att köpa en.
Jag tittar mäst på E46 328i coupe och även 325i coupe.
Tråden från innan handlade lite om att ja var lite orolig att jag skulle bli dragen av min galmle octavia rs men efter idag när jag tittat och provkört en e46 328 så ändra jag den uppfattningen =)

Tre frågor bara.

Är det stor skillnad på e46 328 och e46 325 i prestanda?
Gäller bara manuella lådor.
Har kollat modellguiden men den säger ju inte så mkt om i verkligheten.
Skiljer 1 häst vet jag men hur många Nm?
Någon som har lite verklighets erfarenhet av denna fråga.

Sen undrar jag också varför tyskimporterade e46 328 coupe väger 100 kg mer en svensksålda?

Och är det något man ska se upp för på dessa två bilar när de gäller årsmodeller o.s.v.

Blir glad för alla svar.
Mvh

För det första så började 325 tillverkas efter 328, så dessa är nyare. Sen är det rätt så stor skillnad i karaktär. Medan 328 drar duktigt från låga varv och tappar flåset högre upp i registret (likt en diesel) så är 325 mycket mera spetsig, lite slö under 3000 varv, men sen jäklar! Skjuter på ända upp till varvtalsstoppet. Så det är upp till dig att bedöma vilken modell som passar dig. Själv föredrar jag 325, 2002 och framåt. Men oavsett vilken du väljer, så blir du säkert nöjd!

Vorsprung durch freude am fahren
D_
73
D_C
520i e34 90
jag de tänkte jag inte på men ja provkörde en 328 e46 idag och nu när du sa de så kändes de faktiskt som den tappa i slutet.
allså är det rätt lika kan jag tänka.
jasså är de något fel på 2001 årsmodell
När det gäller e46, så ska du leta efter en så ny som möjligt (jag har fått den uppfattningen) års 2004 har 12 års rostskydds garanti.

Mvh
Inget fel på 2001, men 2002 kom faceliften, med bättre utseende, bättre chassi och styrning. Och som Oscarr säger, riktigt bra garantier fom 2004.

Vorsprung durch freude am fahren
D_
73
D_C
520i e34 90
En 04 låter bra.
men tyvärr är inte min plånbok så tjock.
har titta på en e46 325i coupe 01 som gått 12.
Tittar även på en 328i coupe 00 som gått 12 den med.
Ja vi får se
Anledningen till varför vissa tyskimporterade bilar "väger mer" än svensksålda beror på att bilen vägs individuellt vid registreringsbesiktningen när den skall in i landet. Svensksålda bilar å andra sidan har en standardvikt för varje bilmodell.
Därför kan ett import exemplar med mycket extrautrstning som elstolar, navi+TV etc väga mer och på så sätt få en annan vikt på fordonsinformationen.
D_
73
D_C
520i e34 90
okej där ser man.
Tack för bra svar
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Facelift kom 2003 på coupén. Inget fel på 2001'orna. Jag hade nog satsat på en 325'a då 328'orna har problem med bakre bärarmsinfästningen.
D_
73
D_C
520i e34 90
fy fan va ni är bra här inne.
man får reda på allt.
jasså de har de ja de va bra och få veta.
tack för alla bra svar
D_
73
D_C
520i e34 90
så med andra ord kommer jag köra bättre i 325:an?
Har haft en 325 coupe 95 e36 innan så de hade varit kul med lite mer kräm i gasen.
Även om 328 tappar lite i slutet medans 325 drar som fan i slutet känns de ändå som 328 borde gå bättre.
När jag provkörde en tyckte jag den gick jättebra.
Skulle igentligen behövt provköra en e46 325 innan jag bestämmer mig.
Min gamle e36 325 kan man kanske inte jämföra med e46:an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.