|
|
|
|---|---|
|
Har nyss satt på nya däck Michelin ps2 225 - 45 -17. Vid första provkörningen så märkte jag att det var obalans och att ratten fladdrar vid 70 - 80 km/h. Åkte då tillbaka för att balansera om däcken samt för att göra en hjulinställning. Tog en ny provtur och det var likadant. Tycker att jag märker en liten skillnad då bilen har stått ett par timmar då vibrationerna är mer kraftiga mot för om jag kör däcken varma. Har kontaktat firman där jag köpte däcken och dem tyckte det lät konstigt och att dem aldrig har haft problem med Michelin däck förut. Ska nu fara imorgon och lägga om däcken på nytt och försöka passa in däcken på respektive fälg, hoppas nu detta blir bättre!. Vad tror ni om detta, kan det vara fel på däcken? | |
|
Skrapa noga ren anläggningsytan på hjulnaven samt anläggningsytan på fälgen! Om du inte har originalfälgar se till att de centrerar rätt, dvs att eventuell centrumstryrning sitter där de ska (oftast en plastring). Om maskinen visar 0 gram efter balansering brukar det stämma ganska bra och eftersom du har fina märkesdäck så borde det inte vara några som helst problem med dem (förutsatt att fälgarna inte är skeva av någon anledning)! |
|
|
Var även noga med att få bort ALLA limrester o.d från gamla vikter. Jag hade inne en kund på verkstaden som oxå hade obalans i hjulen trots att en däckverkstad hade balanserat om hjulen åt honom. Han ville byta skivor och belägg och grejer för många tusen men jag tog bort alla gamla rester från vikter o.d och balanserade om och voila...perfekt blev det. Inte säkert att det är samma fel på dina fälgar men det är ett tips iaf. Många däckverkstäder slarvar, precis som andra verkstäder ;) |
|
|
På vilket sätt skulle limresterna kunna påverka detta?? Om vi överdriver och tänker oss att dessa väger 10 gram, (vilket de inte gör) och du kör hjulet i maskinen så finns ju dessa limrester kvar på hjulet vid balanseringen, och tas alltså med vid maskinens beräkning av obalansen. Däremot om du skulle balansera och därefter ta bort limresterna så skulle du få dessa 10 gram som restobalns per omgående I praktiken är dessa resters vikt försumbar Navringar som flashg nämnde, kanske du behöver dessa men de saknas? Skeva fälgar? Ett däck som kanske inte gått upp riktigt på klinchen? Hjulinställning?? påverkar inte obalans.. |
|
|
Pust och stön...... Var nu tillbaka till däckverkstaden där jag gjort däckbytet. De gjorde en ombalansering men la inte om däcken på nytt för det skulle inte bli bättre enligt dem. Vibrationerna kvarstår vid 70-80 km, inte mycket men tillräckligt irriterande! Navringar har jag aldrig haft till dessa fälgar, har 17" rondell fälgar, tror ni det behövs? Hjulinställning är gjort men undrar om det blev 100 verkligen då ratten är sne nu helt plötsligt och bilen spårar lika mycket som förut. Ett däck som kanske inte riktigt har gått upp på klinchen? Vad menas med det och kan man se det? Bilen känns konstig nu alltså, var igår och körde på motorväg och den känns väldigt orolig i högre farter, liksom ålar nästan och svänger man kraftigt höger, vänster så hänger bakvagnen inte alls med. Har nu bokat en tid hos Bmw imorgon där jag ska kolla bakvagnen, om det är nån bussning som har gått och även framvagnen så man kan utesluta det. Det är nästan så man hoppas att det är nåt så man får nån bukt med det här en gång för alla. |
|
|
Vilket lufttryck kör du med? Hur var bilen innan däckbytet? säkert fel på däcken.Nån bussning blir inte bara sämre över en natt. Byt däckmärke om det är möjligt. |
|
|
olve: Har provat allt från 2.5 till 3.1 kg, märker ingen skillnad alls mellan dessa tryck. Bilen innan däckbytet var spårig men utan vibrationer, det har som sagt kommit efter däckbytet. Michelin ps2:or ska väl vara "top of the line" så jag är inte så sugen på att byta ner mig :) Har kontaktat firman där jag handlade däcken och får byta däck om det inte blir bättre. Har bokat en tid idag hos en annan däckhandlare där det finns en bra maskin för att balansera däck, tydligen med simulerat vägtryck där dem ska se om det är däcken eller om det är vanlig obalans, ska göra detta nästa Torsdag. |
|
|
En liten uppdatering: Fick svar från Bmw verkstaden idag att bussningarna bak var dåliga och att även främre bussningar var i dåligt skick. Antar att det är detta som har spökat hela tiden och hjulinställningen jag gjorde förra veckan var pengarna rakt i sjön. 5000 kr kommer hela kalaset kosta med bussningar, jobb och en ny hjulinställning kosta :( Känns som det kvittar nu då jag vill ha en bil som är stabil på vägen och utan vibrationer, hoppas nu bara det är det som är felet annars vet jag inte vad man ska ta sig till : / |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.