AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.089

Elfläkten går inte

Visa användare
39
degenman
750ia -88 Luxorbeigemetallic
Hejsan, min elfläkt längst fram som ska gå igång när bilen blir för varm (kökörning på sommaren osv) går inte igång och bilen blir välldigt varm när det är varmt ute:(
Jag har prövat att mata den med 12v och fläkten fungerar utmärkt så då undrar jag: vad kan man göra mer? någon annan som har råkat ut för detta?

tacksam för svar
//Daniel
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Du menar AC kondensorfläkten.
Vill minnas att det är ett standardfel, ett effektmotstånd som går sönder.

Sök på kondensorfläkt bör ge mer info.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag drog en egen 6mm kabel från + uttaget i motorrummet med relä och liten lös av/på brytare i kupén - funkar utmärkt, och jag gillar att ha full manuell kontroll.

Mvh
Visa användare
39
degenman
japp, kondensorfläkten menar jag, vart sitter detta effektmotstånd isåfall Lasse?
Fr
24
Frilansarn
750iA, -91
Längst fram vid kylarens bas under elfläkten till höger.
Ganska stort (5-6 cm långt gånger 1 cm).
Bytte mitt häromåret mot ett jag köpte på ELFA för hundralappen. Funkade bra. Tills nu då fläkten rostat fast istället...eller om kanske magneterna släppt.
Visa användare
39
degenman
ok tack ska kolla på det...tror inte magneterna har släppt för själva fläkten fungerar som den ska om man matar den med 12 v direkt i uttaget, fast det, å andra sidan, är ju före motståndet....så de kanske är något innan kontakten man bör kolla på?? relän osv kanske, vart sitter dom isåfall?
Visa användare
39
degenman
Jag har fortfarande inte fått igång fläkten på 750n än.....ingen som vet vart reläet till den sitter och vilket de är ifall det är flera st under ett lock ex..?
//Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.