AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.111

Byta krängningshämmarstag M5 E39?

Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Jag tänkte byta bakre krängningshämmaren till en Dinan och samtidigt byta de korta länkarna som förbinder den med hjulupphängningen. När jag kikade lite snabbt under så såg det ut som om den nedre muttern är svår att komma åt. Det är en 16mm som pekar framåt och drivaxeln kan vara i vägen.

Är det bara att ta en hylsa med långa förlängaren så kommer man åt den framifrån? (Hatar att stå på GDS och inte ha rätt verktyg, blir stressad när klockan tickar)

Sen ska lambdasonderna bytas samtidigt, får se om det märks ngn skillnad efter 15.000 mil.
fredde 7
Du behöver två blocknycklar(öppen) så du kan hålla emot.
Du får tränga undan "damasken" lite så du kommer åt att hålla emot.
Tror BMW kallar dessa stag pendelstag.
blitz
kolla desa har det på min bil funkar mycke bra

Länk

Länk
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Rapport: Nu är det klart, tack Fredde för tipset om blocknyckel. Det gick bra för två personer, ensam är det nog inte så kul. Bytte även fästena till KH mot sådana till Z3/M3 som är gjorda i stål istf. alu. Båda pendelstagen var lite glappa.

Ett oväntat resultat var att 80% av ett resonanljud kring 1500 varv har försvunnit.

Ett annat var att bränsleförbrukningen vid 110 på farthållare har gått ner från 1,2 till 1,0 l/mil. Lamdorna kommer alltså att betala sig fort. Den går också betydligt bättre särskilt under 4000 varv. Både renare och starkare.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.