AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.777

X3 som dragbil?

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Tänkte kolla vad ni har för erfarenheter om X3 som dragbil. Beskriv gärna vilken motor & årsmodell och vad ni brukar dra (vikt, typ, bränsleförbrukning osv). Brukar dra bl.a. hästtrailer själv men har inte någon optimal bil för detta just nu.

Fungerar den bra som dragbil? Även på snö med tyngre trailer?

Mc
23
McJonas
X3 3.0iA -05
Hej Thomas!
Drar en nästan 2 ton tung husvagn på över 8 meter. Inför bilköpet testade vi Sorento, Tiguan, Santa Fe m.m. Sorenton och Tiguanen var precis som X3:an mycket bra dragbilar, men X3 ger så mycket mer både med och utan släp, inte minst körglädje! Vi har en 3.0 l bensin aut och klarar oss på 1,5 l milen (med släp). Med E-kortet drar jag 2 ton, vilket räcker för de flesta. På snö har jag ännu inte dragit, men tänkte faktiskt prova detta i år...

MvH

Jonas
jo
33
jojjas
X30 D 11
Har en X3 3,0da , drar en 1600 kg tung husvagn ökar förbrukningen med 0,25l/mil till ca1,1 l/milen , har inte haft en bättre dragbil än denna går lungt o stadigt även om det blåser sidvind eller möter långtradare , skull tro det beror på det korta överhänget mellan bakaxel o dragkrok, har oxå e-kort å får dra 2 ton

Mikael
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag får bara dra 1260 kg, hade jag haft E hade jag fått dra 1800 kg.
Antar att det har att göra med att 2,5'an har lägre tjänstevikt än 3,0'an...
Hej!

Bilen är väldigt fin att dra med,
Du får dra 2000kg beroende på ditt körkort.
En avtagbar krok skall ej kosta mer än 8500kr inkl montage anser jag.
Lars Persson resande dragkroks montör
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.