|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har just försökt lossa fläktmotståndet nere vid handsfacket, har lossat kontakten och testat med den nya och mycket riktigt fungerar fläkten utan problem vid test. Så nu kommer jag till problemet. Jag får f-n inte loss eländet!! :) Har försökt att dra i kontakten (känns inte bra att göra så men jag testade enl. mekartipset här). Den vägrar lossna, jag känner att den går att röra lite när man känner runt men den vägrar släppa taget. Det fanns även ett par små "handtag" (som inte finns på den nya modellen) som man kunde sätta något i för att få bättre tag och kunna dra, men det gick inte heller, har slut på idéer. Ni som har bytt, hur lyckades ni få loss det? /Hammar | |
|
Har inte testat just denna kontakt, men kommer att tänka på kontakten bak på stereon, varianten med rundstift. Där finns en knepig hävarm som man måste trycka på i rätt riktning. Om det inte är nåt liknande här så tror jag att värmen har gjort att kontakterna helt enkelt smält ihop på någon punkt. Inte helt ovanligt i andra sammanhang och effektstegets kontakt har tidigare visat sig kunna överhettas vid fel och glappkontakt. FP |
|
|
Hej "hammar" Jag har bytt på min E-39á och där satt själva fläktmotståndet fast med en plast "fläpp" om du förstår vad jag menar, om du känner runt kanterna så finns där ett lås som man rycker åt sidan för att kunna dra ut fläcktmotståndet. när man sedan har fått ut det gammla så är det bara att trycka i det nya. |
|
|
Och sedan ska det vara trycker åt sidan inte rycker, sorry! |
|
|
Just det, det var själva klumpen med effektsteget som skulle ut, inte kontakten. Så blir det när man läser slarvigt, mitt fel...) Förunderligt att man fortfarande benämner denna del för fläktmotstånd och liknande, även på bilverkstäder. Varför inte kalla prylen för tändspole eller fälgkors, det är lika fel...) FP |
|
|
När jag letade efter tips såg jag att du påpekar detta ofta. Därför mina citationstecken kring "fläktmotstånd", annars förstår inte många vad man syftar till kan jag tänka. :-) Stort tack till er båda, synd att jag inte frågade först innan jag gav mig på detta så hade jag besparat mig en skadad hand (slant vid de första försöken och drämde näven in i sidan av handsfackets alla detaljer). Nu efter era tips var det givetvis så enkelt som att breda smällt smör på en macka! Jag kände efter lite i nederkant och vips kände jag något som gav efter lite och när jag tryckte ner det så "poppade" klumpen loss och var absolut inga problem att byta efter det. Det som förvånade mig var att den gamla var riktigt stor och gjord i metall till stor del, den nya delen hade kortare "piggar" och var av ett annat material. Hur som helst så har jag nu AC igen, inte en dag för tidigt! ;-) (Mekartipset borde uppdateras med information om att leta efter "flärpen" som ska tryckas ner, så inte fler skadar sig eller riskerar att göra sönder något) Tack! /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.