AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.974

Motortvätt BMW 323i -00 ABS, ACS, Motorlampan lyser - Motorn går kass - HJÄLP

be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Hej
Jag har motortvättat bilen idag(dum som är) och får nu dedda problem.
ABS, Antisladd och Motor elektronik lampan lyser och bilen är knappt körbar. Den varar bara upp till 2000rpm och tar inte "gasen" som den ska.
Jag har kollat runt på forumet där Hasso rekommenderar att kolla kontakten till spjällhuset och eventuellt något som kallas för DME? Kan någon peka på bild var denna kontakt sitter (inte så kunning)
Tacksam för alla tips vad felet kan bero på och om någon har haft liknande erfarenhet.
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
(Samma text men rättat - lite bråttom att få svar innan solen gor ner och man kan se något ) :)
Hej
Jag har motortvättat bilen idag(dum som man är) och får nu detta problem.
ABS, Antisladd och Motor elektronik lampan lyser och bilen är knappt körbar. Den varvar bara upp till 2000rpm och tar inte "gasen" som den ska.
Jag har kollat runt på forumet där Hasso rekommenderar att kolla kontakten till spjällhuset och eventuellt något som kallas för DME? Kan någon peka på bild var denna kontakt sitter (inte så kunning)
Tacksam för alla tips om vad felet kan bero på samt om någon har haft liknande erfarenhet.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Ta lös alla kontakter du ser,låt dom ligga lösa över natten,ställ eventuellt en kupevärmare inne i motorummet..

Du ska nog se att allt går till sig när det torkat upp ordentligt..=)
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Tack för det snabba svaret.
Jag lossade alla kontakter och låter den torka över natten/morgondagen (har ingen möjlighet att koppla in kupevärmare).
Man är lite rädd att man inte har "skadat" något med det höga trycket eller orsakat någon kortis någonstans.
Om det sedan börjar fungera, behöver man dator för att återställa eml,asc och motorlampan eller är dessa självåterställande när felkoden försvinner?
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Blir galen på detta snart. Pratade precis med en bilmek som tycker att luftmassemättaren (lmm) har gett sig, då jag hör att den suger luft lite när motorvarvtalet pendlar. När man kopplar bort lmm sladden så börjar motorn vandra ännu mera.
Med andra ord fortfarande samma problem med 3 lysande lampor. Hjälp någon???
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Notera:Det är inte ABS ampan utan något som heter LME som lyser
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ja du jag säger som jag alltid ha sagt spola aldrig vatten under huven på en bil gjorde det på en Peggautte 404 med 2 decimeter djup tändsiftshål som var fyllda som regnmätare nån gång på 70 talet :) Tog 1!½ dag innan den gick igen.

Inte lätt att ge någon konkret hjälp kan ju vara vatten/fukt var som helst som ställer till och leder över så felspänningar och nivåer går in i DME och indikerar då fel ingångsvärden.
man får helt enkelt riva isär och torka ur allt ting och häng för all del av batterikabeln fukt kan ge oönskade krypspänningar. Lyft även på locket till tändspolarna och se till att det är torrt runt stiften och anslutningárna.
sedan hoppas på det bästa.
EML lampan visar att det är fel på motorelektroniken , nån komponent mm mednas motorlampan visar fel på avgasrelaterade världen.
EML lampan ska nog återställa sig själv om felet försvinner har jag för mig, däremot motorlampan gör det nog inte, kan vara tvärtom är inte 100 på rak arm utan att läsa på. Du bör nog öppna även elektroniklådan där DME sitter och se att det inte är fukt där .

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Jag har haft en kille med en dator som kopplade upp sig mot bilen.
Felkoden som ligger är:
Styrdon i ändläge - Motorspjäll - nödfrånslagning - diagnosfel.
Är inte detta precis det felet Hasso beskrev tidigare med kablaget från datorboxen till luftspjället. Om så är fallet, så undrar jag om det finns någon vänlig själ på forumet som kan ladda upp en bild och visa var luftspjället och kablaget som ska rengöras sitter på en 32x E46a alternativt säga vad felet är annars?
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Tack Hasso för tipsen.
Nu är batterispänningen bortkopplad. Jag har även öppnat DME boxen och där är det snustort.
Felet som visades på datorn hade nummer 169 om det ger mer information.
169-Styrdon i ändläge - Motorspjäll - nödfrånslagning - diagnosfel.
Vi nollställde flera gånger men samma fel kom tillbaka.
Spjällägesgivaren sitter på spjällhuset där spjället sitter som rör sig när du trampar på gaspedalen. Kolla dessa kablar/kontakter så löser det sig nog. Om inte, kanske fukt trängt in i själva givaren och då är det nog bara att köpa en ny för att vara säker.
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Har du en bild på detta mannick (spjällhuset). Googlade på bilder med tvetydliga resultat. Är lite osäker om det ligger ovanför "inluften" till motorn eller under "inluften" till motorn?
För M52 motorn:

'Länk

Du ser det högst upp till vänster.
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Ok, nu ser jag.
Har monterat bort luftfilterslangen och sprayat ordentligt med elektronik-fuktmotverkande spray på den 3 poliga kontakten som sitter mot fronten samt hela huset. Det varkar vara lite svåråtkomliigt om man ska montera bort hela spjällhuset.
Jag provar att sätta ihop allt och provstarta under morgondagen och självklart rapportera om hurvida detta löste problemet.
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Som jag sa här kommer rapporten.
Felet är avhjälpt nu (hoppas jag i alla fall). Precis som Hasso sa i några trådar här så är det just kablarna från DMEn till spjällhuset.
Jag sprayade på utsidan av kontakten med elektronilk spray och det löste problemet (dock återkom problemet efter 2 timmar när jag skulle starta bilen igen och en ny vända sprayning behövdes).
Man ser om problemet ligger útan att starta bilen (om eml lampan lyser så är felet där)
Kontakten i fråga är en stor sådan (ca 10 sladdar) som går in i spjällhuset men jag får inte bort denna. Den är byggd och ser ut som en "vattenslangs tryck och vrid pricip" men jag får ej loss denna. Kan man ta loss denna kabel och hur ser kopplingen ut (måste vara någon specialara för det känns att jag drog med enormt kraft)?

be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Här kommer en bild på luftspjället med kontakten längst upp till höger som jag inte förstår hur man får bort.Sitter för trångt på bilen för att se helt enkelt:
Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
smörjt upp den då? wd-40 eller 5-56 som tränger in och löser upp.. för den ska ju vridas hela vägen ut som jag fattar de, och som de är på min bil.

BMW ownz
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Ok då är det säkert någon form av vridprincip som du säger.
Jag körde en rejäl omgång med 5-56+tryckluft från utsidan och problemet verkar vara borta nu. Idag i det regniga vädret finns inga tecken på att felet är kvar.
Tack för hjälpen alla!
Kontakten är av vridtyp (du behöver altså inte trycka eller likande i samband med vridandet)

Det är ett visst motstånd innan kontakten "klickar" loss och går att "skruva" av. Du vrider loss den pss som du skruvar för att öppna en vattenkran.
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
gött, ska se om jag kommer åt den nu när jag byter olja på bilen annars får det vara, för den verkar inte krångla längre.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det ska helt vara elektronicrengörningsspray, 5.56 är inte vad man bör använda i första hand. Det innehåller olja som binder ännu mera smuts vilket gör problemet ännu värre i sinom tid.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
be
31
bernes
BMW 645 CI - 04
BMW 525I - 05
Nu tog jag loss kontakten och rengjorde. Det är precis som flashg säger en vridkontakt. Jag spayade in ordentligt där också och hoppas nu att problemet är löst. Annars får man väl ta loss allt om felet skulle visa sig komma tillbaka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.