AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.563

BMW 320 e36 98, Vibrationer och klonk i bakvagn.

Hej!

En kompis har problem med sin 320, När man varvar mellan 4.5-7000 varv så vibrerar det friskt i bilen. Även när man passerar 140km/h så händer samma sak.

Han har precis gjort ett fyrhjuls inställning så alla hjulen står rakt.
Bilen har gått 18800mil, svensksåld och 2 tidigare ägare, båda medelålders män så bilen är inte sönder körd.

Och om man ska använda handbromsen efter att bilen stått still, så måste man dra cirka 2 hack, då smäller det till som fan i bakvagnen, sen efter det funkar den.

Någon som har några teorier? Hardyskiva eller nått stödlager som börjar ge upp?

Alla förslag, åsikter välkomnas.

Mvh
Glömde även fråga när vatten pumpen ska bytas? och vad bör man mer byta på samma gång? thermostat?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Svårt att få nåt riktigt grepp om själva problemet när du säger att det vibrerar efter 4500rpm samt att den gör det efter man kommit över 140...känns liksom som 2 olika saker då.
Uppkommer det även efter 4500rpm om man torrvarvar?

Ang vattenpumpen så är det dags att byta den nu i förbyggande syfte, förutsatt att den inte är bytt tidigare?
För dom som är orginalmonterade har nämligen ett hjul av plast som har en tendens att kunna säga upp sig rätt tvärt.
När man byter idag så är detta hjul av aluminium i stället som står pall för mycket mera.
Termostat skulle jag även byta på samma gång när man ändå håller på. Samt ett nytt temostathus.
Tack Haas!

Vi ska snart åka och köpa glass, då kan jag ta reda om det vibrerar när man torrvarvar, Dock tror jag att det har nått med kardanen att göra, för när man ligger i 140km/h så varvar motorn en bit över 4000rpm.
Det vibrerar ingenting när man torrvarvar.
Det börjar vid 140km/h, och gasar man upp till 150 och släpper gasen så vibrerar det inte. Utan vibrationerna kommer bara under belastning så att säga.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
CITAT:
Tack Haas!

Vi ska snart åka och köpa glass, då kan jag ta reda om det vibrerar när man torrvarvar, Dock tror jag att det har nått med kardanen att göra, för när man ligger i 140km/h så varvar motorn en bit över 4000rpm.
/CITAT

Hmm, har väl inte med kardanen att göra att bilen varvar över 4000 när du ligger i 140km/h
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Fatta nog inte riktigt vad du menade med handbromsen men om bilen stått parkerad några dagar med dragen handbroms är det inget ovanligt att det smäller till när man släppar handbromsen och kör iväg.
Det släpper inte när man kör iväg, utan man släpper ner handbromsen och rullar iväg, sen när man åker och provar handbromsen så smäller det till, provar man en gång till direkt efter det så tar den som vanligt.
"det släpper inte när man kör iväg" ska stå det dunkar inte när man kör iväg.
Pj
9
Pjaer
320i Touring 1997
Tjena, någon som har samma problem och ev. löst det? Jag har samma problem med handbromsen, det är som att höger sida låser sig och vänster släpper, och precis som Oscarr säger så kan man släppa handbromsen, åka iväg, prova dra och släppa den igen ( lite lätt, inte hårt alls ) och då smäller det till , som om den "släppt" där bak.. skitskumt. Har smort upp och provat med bilen uppe, dra handbroms, snurra hjulet, släppa, snurra och inget är låst i något läge (utom när det ska).

Vibrationerna har jag också, är lite nyfiken på om hjullagrena kan orsaka detta? haft det med vinter,sommar och nya hjuluppsättningen så det är inte däcken, inte fälgarna och inte hjulinställningen... rätt trist för det känns i ryggen/röven när man kör!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.