AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.296

Föreläggande Kontrollbesiktning / regbess

Gl
15
Gleppe
320i E30 -89
Hej för ca 2 veckor sedan hämtade jag en BMW 320 E30....
Och denna var då turbo konverterad och blev stoppad i en flygande bess....polisen satte spansk flagg i rutan och då ett föreläggande....han som hade bilen fixade inte till detta så föreläggande tiden gick ut.
Jag var nu förra veckan inne o bessade bilen.... givetvis utan turbo osv och det det gick bra förutom nått glapp med blinkers så det var en 2 på det....men annars gick det bra och får enligt sbp köra en månad men dom trodde inte att jag får köra för polisen....
Ringe polisen nu ikväll och frågade.... han kollade upp detta o sa att det var körförbud på bilen men att det kanske ändras i systemet nästa vecka... låter konstigt enligt mig har ju inte tagit så lång tid förr....

Men som sagt någon som vet hur jag ska gå till väga med detta....
Och om jag minns rätt när jag ringde o bokade tid så sa hon att jag skulle reg bessa bilen.... (hade legat i garaget i 20 timmar så var trött när jag pratade med henne :D )

Hoppas ni hänger med på vad jag menar, annars fråga.... tacksam för alla svar
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Hej!

Lite luddigt skrivit av dig en okej, försöker ändå.

Har du besiktigat bilen med en tvåa så har du generellt rätt att framföra ditt fordon på allmän väg om den är skattad och besiktigad. Du bör kunna visa besiktningspapperet för polisen om du blir stoppad.

Om fordonet har blivit ombesiktigad, tror att det är tre gånger så får du inte framföra fordonet om inte felet är åtgärdat och besiktigad.

Varför fick den förra ägaren spansk flagg pga turbon?
Gl
15
Gleppe
320i E30 -89
Jo lite luddigt .... ja när jag hämtade bilen var den avställd för att han blev tagen i en flygande och som sagt det blev spansk för turbon.... har jag fattat det som.
Men jag kom hem och har som sagt satt dit org grenrör med org avgassystem.... körde till bess och då var det efterkontroll tydligen på den så det var ingen ny bess....vilket gjorde mig väldigt glad då det inte fanns någon behållare till spolar vätskan .... och lite annat kul :D så som sagt det blev bara en 2 på blinkers....nått glapp
Men som jag skrivit fick en månad ENLIGT DERAS papper.... och enligt polisen är det körförbud.....
Ska ringa dom idag (senare) och prata med någon som har hand om fordon för han jag pratade med fattade ingenting.....
ra
976
rawsezx

Skit i vad polisen tror/tycker, det är Svensk Bilprovning AB som har fått i uppdrag av transportstyrelsen (Som i sin tur av regeringen) att besiktiga bilar.

Om dom säger OK så är det ok. Sen att polisens register inte har blivit uppdaterade är inte ditt problem, och skulle det nu bli ditt problem så visa ditt besiktningspapper, påpeka för lagens långa arm att det är ett brott mot registerlagen att inte ha uppdaterade register.

Vill dom bråka mer och ge dig böter, neka vänligt men bestämt och låt domstolen titta på ärendet.

//K
Gl
15
Gleppe
320i E30 -89
Tänker precis samma sak att det är bilprovningen som går över och kommer först.... men sen är ju många snutar svin så att säga.... INTE alla menar jag nu om någon tar illa vid sig.....
Joda tänker lite som du med.....kör ju med bilen dagligen och pappret ligger fint i handskfacket .....
Visa användare
107
Kalle Larsson
e46 320i touring -01
Men om bilen nu har blivit tagen i en flygande, så skall den väl registreringsbesiktags igen? Då hjälper det väl inte med en vanlig kontrollbesiktning? Så jag tror att du msåte in och göra en riktig kontrollbesikting p.g.a att bilen var ändrad från orginal.

Sen skriver ni att "skita" vad polisen säger, gör inte det.
För polisen kan vid en flygadne inspektion sätta tvåor eller utfärda en registringsbesikting.

Jag kollade detta ganska noga när jag bytte ut motor på min bil en annan motor.
Gl
15
Gleppe
320i E30 -89
Precis....har suttit i tele nu ett par timmar med både polisen och bilprovningen.....ingen verkar fatta nått... men iallafall

Bilprovningen ser inte att det är körförbud någonstans tydligen
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Är bilen belagd med körförbud (vilket den är eftersom den inte varit inne innan tiden gått ut) så kommer den fortfarande ha körförbud om du är inne på kontroll och får en 2'a tills den är fixad och gått igenom med blankt papper. Därefter är den godkänd.

Är bilen däremot besiktad och godkänd förra besiktning och du får en 2'a på denna besiktning så får du bruka bilen inom besiktningsmånaden du får på dig att fixa felet.. dock ska ett fel som en 2'a åtgärdas snarast möjligt. Igentligen ska väl den månaden användas för transport från och till verkstad.

Så har jag lite snabbt fått det förklarat av en bes.gubbe. Han kan ju ha snackat skit men det låter ju bra.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Polisens ord väger lika tung som besiktningen. Att skita i dom är skitsnack. Annars hade dom inte fått utföra såkallat flygande besiktningar och dyligt.
ra
976
rawsezx

Trådskaparen kan ju uppenbarligen bevisa att fordonet är besiktigat med endast en tvåa för den glappande blinkersspaken. Om vi nu går tillbaka till det tillfället där polisen satt en spansk flagga i framrutan hos den tidigare ägaren.

1. Antingen så sket polisen i att fordonet var turbokonverterat och gav fordonet körförbud pga av annan icke fungerande utrustning.

Slutsats: Fordonet har fått ett meddelat körförbud av polisen.

Trådskaparen köper bilen fixar till de fel(en) som orsakade körförbudet, besiktigar om bilen och får godkänt på dessa punkter. fordonet är nu godkänt, dock besiktigat med ett föreläggande om kontrollbesiktning. (Blinkersspaken). Han måste tillbaka om 1 månad för ombesiktning.

2. Polisen noterade turbokonverteringen och gav ett föreläggande om registreringsbesiktning, nu får ägaren 1 månad på sig att A. fixa fram papper som styrker att ombyggnationen är laglig. B. bygga tillbaka kärran till ursprungsskicket. Om polisen anser att fordonet är en fara för trafiksäkerheten så kan den även få körförbud.

Om nu ägaren skiter i detta säg, ett halvår, och trådskaparen åker och köper bilen, fixar till bilen till ursprungsskick, åker in och registreringsbesiktigar fordonet, får en tvåa för blinkersen så är det bara att fortsätta åka vidare 1 månad till.

Trådskaparen har nu med sig papperet från kontrollbesiktning/registreringsbesiktningen som ett bevis att fordonet har blivit godkänt vid besiktningen med ett föreläggande om ombesiktning 1 månad senare för blinkersspaken.

Om nu polisen mot förmodan inte har sina register samkörda med AB Svensk bilprovning så styrker papperet från bilprovningen att fordonet är i körbart skick vid en eventuell flygande besiktning.

Samma sak om du ställer på fordonet över internet så skriver du ut ett papper som styrker att fordonet är påställt, då registrerna inte är samkörda.

Därför bör Trådskaparen NEKA brott om han blir stoppad av en nitisk polis som vill bötfälla honom.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.