AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.315

Batterilampan lyser röd. Generatorn defekt?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Idag började min batterilampa lysa röd på instrumentpanelen. Jag aktiverade "checkkontrollen" och den visade 11.1 V medans jag körde detta borde väl tyda att generatorn slutat ladda....
Körde hem bilen till mina föräldrar och kontrollerade att fläkten snurrade som den ska, för om jag inte minns fel så går fläkten och generatorn på samma rem. För övrigt byte jag remmar och div.rullar för c:a 2 år sedan.

Helvete...om jag får uttrycka mig så. Vad jag vet så är en generator svindyr till 540:n pga. att den är vätskekyld.

Lite frågor:

Kan det vara ngt annat som är fel eller är det generatorn som gett upp?

Är det bara en utbytesgenerator som gäller eller går det att reparera denna vätskekylda best?

Jag har länge haft problem med ett vinande läte som uppstår vid ungefär 1500-1600 rpm men som försvunnit så fort jag tryckt bort ac:n. Kan detta ha ngt att göra med generatorn tro?

Alla tips, synpunkter m.m. är varmt välkomna. Jag vill inte behöva stå utan bil nu i sommar....usch :(

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Byt laddningsrelä sitter i generatorn kostar inte mycket

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja du är nog bara att bita i det sura äpplet, det är oftast dioderna som ger upp i dessa generatorer. Men de går att byta, men brukar tyvärr inte hålla nått längre tid. Kompisen med Bil O Elservice slutat repa dom då det oftast blev reklamationer efter nått halvår pga dåliga dioder som reservdel.
MBs med stora motorer har samma generator, de slutade montera dessa efter några årsmodeller pga att dom gav upp i förtid.
Billigaste jag har blivit erbjuden är 5.500 kr utbytes, letade runt på skrotar åt en forumkollega för nått halvår sedan hittad en fungerade för 1500 kr , de växte inte på trän kan jag säga.
Alternativ är att på Tyska reservdelssajter ebay mfl men det är oftast utbytes, trots att de nog inte används och renoveras utan de är enbart nya man får verkar det som.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Tack för infon.

Hasso: Har dessa vätskekylda generatorer dålig livslängd eftersom MB slutade montera dessa i sina bilar? Låter ju isådant fall inte kul att behöva hosta upp en större bunt sedlar för en generator som inte håller måttet.....

Hur har din generator funkat? Min bil har rullat straxt över 18.500 mil..

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inga problem än med min generator peppar peppar, men de kommer garanterat förr eller senare, så jag funderar på att byta ut den innan den ger sig. För går den sönder så är det ju när man absolut inte vill att det ska hända och då blir det ju svindyrt.
Indirekt så är det väl inte själva livslängden utan att de gett upp på för många många bilar i förtid, sedan finns det ju de som bara rullar på också, det bästa är ju att de saknar kol så det slitaget slipper man ju.
Sedan att de är opålitliga att reparera är väl också en av anledningarna att de försvann fråm MB.

Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Ja, det låter inte roligt. Nej, det brukar ju "skita" sig när man minst vill det. Jag och sambon var på kolmården förra helgen och det var ju en jäkla tur att det inte hände då. Hade varit lagom kul att bli stående hos lejonen :)

Vet du om det finns ngn alternativ generator eller är det bara original som gäller? Jag tänkte främst ur kvalitéts synpunkt.

Är den svår att byta, tar det lång tid?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du någen Bilelektrisk verkstad i närheten så kan dom nog plocka hem en från en reserdelsgrossit tex Cargo för betydligt billigare peng än vad Mekonomen BMW mfl ockrar på.
Jag har inte bytt nån sådan , är väl lite knöligt med att lossa en del framför och runt remmer fläkt mm som vanligt på E39 om samt vatten anslutningen till mantel möjligen. 2 timmar bör man väl fixa det på.
Har du tur kan du hitta en på skroten.
Om det går att konvertera om till en tidigare version utan vattenkylning ?? Allt går väl men då ska det dit luftkylning och kanaler från fronten till den också.

Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso: Lite frågor till eftersom du verkar vara insatt i hur dessa generatorer funkar :)

När man valde dessa vätskekylda, dyra generatorer vad var anledningen? Jag menar fanns det några stora fördelar gentemot en "vanlig" generator?

Var tar generatorn sin kylning ifrån? Är det ett slutet system eller hänger den ihop med kylarvätskan eller kanske AC:n ?

Går det att montera en "vanlig" generator istället för denna best?

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Han skriva ett inlägg till precis innan jag såg ditt tidigare :)

Min Bil-blogg. Länk
Anledningen till vätskekylning är främst: Tystare drift, fläkten på en generator som snurrar med drygt dubbla motorvarvtalet låter en hel del, och tar kraft dessutom, och man slipper arrangemanget med luftkanaler och rengöring osv. Även möjligheten att ta ut hög effekt spelar in, dessa generatorer brukar ligga i häraden 120-150A, minst. Dessutom brukar de vara borstlösa, dvs inga kol osv att byta, men det hjälper ju föga om diodbryggan eller något annat rasar osv.

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Tackar och bockar för infon:)

Har ringt runt lite idag och kollat.

Bmw skulle ha 10.125 sek ink.moms för en utbytes generator (förmodligen av märket Bosch).

Mekonomen (numera DYROnomen) skulle ha 11.026 sek ink.moms för en utbytes (troligen Bosch här också).

Jag provade även Bilelektriker firman Blixtservice i Sthlm. De ville ha 4.380 sek ink.moms och då tror jag att de renoverad upp bilen egna eller kanske var det en utbytes.....lite osäker. Han sa att de även kunde få tag i en fabriksny men då handlade det om minst dubbla priset.

Suck, inte billigt. Vilket är bäst en fabriksny eller en utbytes? Kan man lita på att en utbytes eller reparerad generator blir som en ny?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Jag skulle välja renovering hos bilelektriker utan tvekan. Då får du din generator renoverad av en person du träffar som därmed också känner ansvar och yrkesstolthet.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej.

Har idag lämnat in bilen hos min mekaniker. Han rekommenderade en äldre herre som är en riktig generatorexpert. Han har lämnat in generatorer till honom tidigare med lysande resultat.

Nu väntar jag med "spänning" (vitsigt eller hur:) på resultatet.

Meddelar hur det går.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Problemet är att äldre lärdommar tyvärr inte funkar så bra på just de vätskekylda och borstfria generatorerna, men alldeles utmärkt på vanliga modeller.
Man kan alltid renovera lager osv men sen är det lite special i dessa. Fast allt går ju att fixa om man har utbytesdelar förstås.

FP
Pg
1
Pgren
540iA Touring -01
523i Touring -00
520i Touring -99
520i Touring -02
320ci Coupe -04

Även jag hade en laddlampa som lyste, men i mitt fall var det elektronikboxen som gått, fick även efter ett tag engin falesafe program lysande mot mig. Det visade sig kommit fukt in i elektronikboxen så den ärgat ihop.

När jag bytte elektronik boxen så slutade även laddlampan lysa. Elektronikboxen gick på 9000 kronor så ända glädjen var att inte också generatorn hade gått. Även jag har en 540iAT fast en 2001.

Micke

Pgren
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej.

Ja, man får hoppas på det bästa. I värsta fall så får man väl försöka hitta en fabriksny.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Denna ramlade in på börsen idag, men den har du väl troligen redan sett!

Länk

MVH

JIKen
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
JIken: Tack för tipset. Nej, jag hade faktiskt missat den.

Har inte hört ngt från min mekaniker ännu så vad brukar man säga inga nyheter = goda nyheter :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Det var så lite så.......men vi hoppas att det blir billigare att laga, glöm inte att fråga vad felet var så vi hemmapulare kan lära oss lite!

MVH

JIKen
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Jag har varit i kontakt med min mekaniker. Hans äldre generatorexpert kunde inte fixa min generator eftersom det krävs ngn form av specialverktyg för att få isär den eller ngt sådant pga. att den är vattenkyld, all heder åt honom att han sa det på en gång. Han rekomenderade min mekaniker en annan kille som jobbar på Blixtservice. Där lämnades generatorn in och renoverades till nyskick med 1-års garanti, kostnaden hamnade på 3.200 sek. Sedan blev det 800 sek till för demontering/montering samt lite lämna/hämta.

Ska hämta bilen imorgon kväll då det var lite annat småfix som skulle ses över samtidigt bl.a. ventilkåpspackning, oljebyte m.m.

Ska fråga om han fick reda på vad som var fel (jag var så glad att jag glömde fråga:) Han berättade ialla fall att det bytt ut alla slitdelar t.ex. dioder, kablage, regulator m.m. men det är ju intressant att veta exakt vad som hade havererat.

Hoppas på att den nu funkar problemfritt 18.500 mil till :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.