AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.885

BMW 730iA V8 E38 ryker vitt från avgasröret?

Tanner
Hej jag har ett problem med min bil, under ett tag nu så har bilen börjat ryka vitt. jag märkte att att det va lite olja i den högra cylinderbanken så jag bytte ventilkåpspackningen men den ryker fortfarande vitt och den vibrerar på tomgång. m60 motorn ska ju gå silkeslent.

Det jag också har märkt är att den drar tjuv luft från någonstans, men var vet jag inte. har testat med startgas överallt tror inte det kommer från membranet. man hör tydligt hur den suger luft och när man gasar och släpper gasen så låter det som en dumpventil. ljudet kommer ungefär från insugskåpan mellan spridarna.

Sen så luktar det bensin från avgaserna, ingen olja i vattnet och ingen vatten i oljan. Vad kan det vara?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Låter som att det går ut oförbränd bensin i avgaserna, det är inte så bra för katalysatorn mm. Dåliga tändspolar, vacum läck mm kan ju orsaka detta.

Kolla även så bilen inte tar kylvatten, då kan en toppackning ha lämnat in

/Mats J
Dåliga katalysatorer?

BMW CS #1812
Tanner
Jag tror det är den läckan vid insuget någonstans... men ljudet kommer inte från insugsmembranet utan någonstans jämte spridarna. Finns det någon packning som kan gå där?
Tanner
Jag har stor servat bilen, bytt olja och filter, bensin filter, luft filter, tändstift, dragit åt oljepumpsbultarna (4st var nere i tråget och resten satt lösa) bytt alla vaccum slangar men fortfarande ryker bilen vitt och avgaserna luktar bränsle,kan det vara insugsmembranet?
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Om membranet aldrig är bytt så är det säkert detta.
Min 740 rykte en hel del och gick dåligt på tomgång.
Insugningsrören var fulla av olja p.g.a. kasst membran.
Efter byte gick den som en klocka igen.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.