AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.132

Förklaring på servicesymbol för E90

le
57
lekarloo
320i E90 -05
Hej! Idag när jag startade bilen lyser servicelampan. Jag kollade vad som skulle på service då fick jag upp en rund ring med typ vågor i halva ringen. Vad kan det vara tro ni? Finns det länk till sida vad dessa kan stå för eller var kan man läsa det? ÄR det farligt och köra vidare?

Gratis service har gått ut så jag tänkte serva den hos en som är billigare men måste veta vad det är först, kanske går att fixa själv om man har tur.
Skulle tippa på att det är symbolen för bromsvätska.
le
57
lekarloo
320i E90 -05
Tusen tack ska du ha, är det akut byte/påfyllning ifall det är bromsvätska? Kan jag köra vidare en vecka till utan skador?
Min gissning är att systemet vill att du ska byta bromsvätska pga att den börjar bli gammal. Isf spelar en vecka ingen som helst roll.

Köp en instruktionsbok på BMW :-)
le
57
lekarloo
320i E90 -05
Du menar nog en separat till försäljning för den vanliga instr-boken har jag. Men vad tror ni som är insatta eller gjort bytet att kalaset går på? Jag har fått några oväntade kostnader på sistone, byte av angel eyes sen tändspole. Nya däck är för sig ett måste =) Men vad kan ett bromsvätskeservice kostar?
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Du ska byta bromsvätska, inte fylla på. När du behöver fylla på så tänder sig "handbromslampan" som styrs av "flottören" i behållarens lock. Bromsvätskan byts varannat år och inget annat, den är inte milrelateradd på något sätt, iaf inte tillverkarens direktiv. Sen vad gäller personliga önskemål är det något helt annat.

För att se hur långt kvar det är till respektive servicetyper eller vilken service som det varnar för så startar du bilen stillastående eller slår på tändning. Använd sen blädder knappen mitt på blinkersspaken för att komma till SERVICE INFO. Sen trycker du inte BC knappen längst ut för att gå in i den menyn. Väl där går du tillbaka och bläddrar med knappen på mitten av spaken och då ser du hur många mil alt. vilket datum som respektive service ska göras.

Bromsvätskebyte hos BMW (oss iaf, beror på timdebitering hur mkt en verkstad tar) kostar ca 800-900:- inkl. arbete och material.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Det tar 6av har jag för mig att byta bromsvätskan om man kollar i KSD.n och det är 30min då 12av är 60 min.
Jaha, trodde inte du hade den vanliga instruktionsboken eftersom du frågade vad symbolen betyder... ;-)
le
57
lekarloo
320i E90 -05
Tack för all info. Vi har två auktoriserade serviceverk så ska se vem som tar billigast. Annars har man mekonomen, autoexperten m.f. Först en vecka genom Sverige med den =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.