|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 523i 96 19000 km Bilen små hackar vid 1500 varv, går bra på tumgång och högre varvtal, Har någon haft liknande problem och vad var lösningen? Hälsningar Ivo | |
| På min 525 e34 var det luftmängdmätare. kostade 800 på bilmetro | |
|
Tack alefors! Testar först med en begagnad LMM från Bildemo. mvh/Ivo |
|
| Märkligt! Kopplar man bort LMM borde hackningarna upphöra men motor hackar ändå vid 1500 varv hmmm. | |
|
Problemet kvar, har byt LMM men ingen skillnad motorn hackar fortförande vid 1500 varv. Har också läst av felminnet på Novation i Uppsala och inga fel var det, har byt alla tändrör och nu vet jag inte vad jag ska lätta vidare för att lösa detta med irriterande hackningar. Finns det någon med liknande problem? MVH/Ivo |
|
| Kan vara luftläckage efter LMM, kanske i bälgen mot insug, kanske i slangar till vevhusventilation. Har du ok avgasvärden? | |
|
Hej Lus! Avgasvärden OK nyligen besiktigad u.a. sprejade start gas runt alla slangar efter LMM det verkar vara ok. Tänkte byta (förstärka) jordningen till tändspolarna få se om det blir bättre. mvh/Ivo |
|
|
Kolla slangarna under kåpan över fuelrailen också. Fast är det ok värden borde slangar vara ok. Är det runt 1500 varv som spökar på alla växlar? |
|
| Varvtal runt 1400,1500 och mest känns det på 3,4. | |
| Kan det vara växellådan som inte mår hundra? | |
|
Hej Lus! Hur menar Du med växellådan? Det är manuell växellåda, och i fritt läge gasar man till runt 1500 varv så bluddrar motorn. //Ivo |
|
|
Hej! Kan det vara batteri som gör att bilen hackar vid 1400/1500 varv? Nämligen har jag batteri som är 65a original är 80a. |
|
| Spricka/läckage i grenröret kan lura lambdasonden och ge felaktig bränsleblandning=hack hack | |
|
kan vara vevhusventilationen...eller bränslepumpen |
|
|
Har get upp felsökningen, det har kostat mig flera tusen och ingen av befintliga Novation mekaniker i Uppsala kan fixa det. Funderar på att sälja bilen som den är. |
|
| Vad är simptomen vid vevhusventilation fel? hur testar man att det är OK? | |
| super1: du kan söka eller gå på GDS och mekartips här inne och se hur de kan se ut och vila symptom bilarna får. kolla länken: Länk | |
| Hade samma problem. Vet inte "exakt" vad felet var men min bil gick riktigt jävla illa på låga varv. Läste av felkoder o kom fram till att lambdan var kass. Bytte den och det blev bättre. Men inte riktigt hundra. Det var ett halvår sen o nu går bilen bra igen utan att jag gjort något(eller har jag kört så mycket att jag vant mig?). Precis innan felet uppstod frös min vevhusventilation. Vet inte om frusen vevhusventilation kan bidra till att motorn förbränner något äckligt klet eller nått o på så vis pajar lamdan? Eller så kanske det bara var en slump att den gick sönder just då. I vilket fall som hellst så borde du fått upp felkod på lamdan. Prova läsa av felkoderna på nån annan verkstad kanske? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.